Temat: Kto płaci za naprawę pralki, najemca czy wynajmujący?
Witam,
a może również warto by było się zastanowić nad samym brzmieniem umowy...
,, Po zakończeniu najmu Najemca zobowiązany jest zwrócić przedmiot najmu wraz z wyposażeniem w stanie nie pogorszonym, wynikającym z normalnej eksploatacji. Wszelkie ewentualne uszkodzenia naprawia na koszt własny."
Rozumiem, że Najemca ma zwrócić przedmiot najmu wraz z wyposażeniem jakie otrzymał, wyposażenie jak i przedmiot najmu maja być w stanie nie pogorszonym. Przedmiot najmu ma być użytkowany zgodnie z przeznaczeniem, w szczególności np. instrukcją obsługi, konserwacji, eksploatacji...
Wracając do ewentualnych kosztów napraw zastawiłbym się nad podziałem uszkodzeń na zewnętrzne, zależne do Wynajmującego np. uszkodzenie drzwiczek, porysowanie powierzchni zewnętrznych np. na skutek uderzenia kijem od mopa i itp. oraz uszkodzeń wewnętrznych spowodowanych przez Najemcę umyślnie i bezmyślnie. Najemca może uszkodzić pralkę np. pozostawiając klucze w kieszeni spodni, poprzez co uszkodzony zostanie bęben pralki, lub też będzie chciał włożyć do pralki większy ciężar aniżeli powinien. Warto również zastanowić się nad tym co zostało wskazane w instrukcji np. co xx cykli należy oczyścić układ poprzez użycie w n-tym cyklu jakiegoś odkamieniacza, np. do każdego prania należy użyć zmiękczacza wody i itp.
Wracając do sedna zaproponował bym jak poniżej:
• uszkodzenia powłok malarskich – koszt ponosi Najemca,
• uszkodzenie węża – koszt ponosi Najemca, naturalne zużycie,
• uszkodzenie bębna – wymaga analizy, może posuć się poprzez użytkowanie w niewłaściwy sposób, zbyt duży ciężar, brak środków zmiękczających wodę,
• uszkodzenie paska – wymaga analizy, może posuć się poprzez użytkowanie w niewłaściwy sposób, zbyt duży ciężar lub poprzez naturalne zużycie,
• uszkodzona grzałka – koszt ponosi Najemca, naturalne zużycie,
• uszkodzenie programatora – hm… podziałbym koszty pomiędzy obie strony, przecież pralka była nowa … programator padł… Sam miałem sytuację w której musiałem kupić nową lodówkę… po 2 miesiącach od zakończenia okresu gwarancji układ chłodniczy się zablokował…. Jak kupiłem nową rozszerzyłem gwarancję na 5 lat.
Pozdrawiam