Tomasz
Szwarc
Teamleader, VISION
ENGINEERING e.K.
Temat: Sterowanie hamownia podwoziowa / hardware+software
Dzien dobry.Poszukuje osoby, ktora jest w stanie kompleksowo wesprzec rozwoj projektu hamowni podwoziowej.
Idea jest nastepujaca:
1. Hamownia powinna pracowac w oparciu o komputer PC - najlepiej korzystajac z systemu windows. Jeszcze nie wiem czy z ekranem dotykowym czy nie.
2. Do odczytu danych z hamowni (i innych czujnikow) planowalem uzyc karty PCI i/o lub zewnetrznej, np Advantech PCI-1750
Mozliwe sa nastepujace warianty pomiaru mocy pojazdu:
Wersja bezwladnosciowa:
1. Mierzymy predkosc obrotowa bebna (napedzanej przez kola pojazdu) i przy znanym momencie bezwladnosci samej rolki mozemy wyliczyc moment obrotowy na kole pojazdu a stad rowniez moc na kole. Pomiaru pred. obrotowej dokonujemy albo korzystajac z encodera, albo przy pomocy czujnika Halla i kola zebatego (preferowane rozwiazanie to czujnik halla)
Wersja hamowana z hamulcem elektrowirowym:
1. Pomiar mocy dokonywany jest bezposrednio przez pomiar momentu hamujacego ( ruchoma obudowa hamulca jest zamocowana do ramy calego urzadzenia poprzez tensometr ktory wprost podaje sygnal proporcjonalny do wartosci sily dzialajacej na obudowe hamulca)
Ponadto potrzebne sa sygnaly wejsciowe jak:
1. Predkosc obrotowa silnika pojazdu (mierzona np poprzez zliczanie liczby impulsow elektrycznych w obwodzie cewki zaplonowej w danym czasie)
2. Wartosc z sondy lambda (nadmiar tlenu w spalinach) podawany poprzez zewnetrzne urzadzenie sterujace, tzw. lambda controller jako sygnal o napieciu 1-5V
3. Aktualne polozenie skrzyni biegow (jezeli istnieje taki wskaznik w pojezdzie)
SOFTWARE
Oczekiwane rezultaty:
W trakcie pracy hamowni (bez pomiaru) powinny byc wyswietlane bierzaca predkosc obrotowa silnika, aktualny wsp. lambda, predkosc jazdy + aktualna moc i moment (tylko w wersji z hamulcem/tensometrem)
1. W wersji najprostrzej (bezwladnosciowej) wynikiem dzialania programu powinno byc stworzenie wykresu momentu obrotowego i mocy pojazdu w zaleznosci od predkosci obrotowej silnika (moc na kole + moc silnika w oparciu o korekte ze wzgledu na straty w ukladzie napedowym oraz wybranego przelozenia w skrzyni oraz przelozenia glownego) oraz wykres lambda w zaleznosci od pred. obrotowej silnika.
2 W wersji hamowanej wynikiem jest rowniez wykres mocy i momentu ale tym razem w oparciu o faktyczny pomar sily na ramieniu obudowy hamulca (sygnal z tensometra) oraz wykres lambda (j.w.).
3. W wersji hamowanej konieczny jest rowniez modul sterujacy samym hamulcem elektrowirowym tak, aby mozliwe bylo zadanie stalej predkosci obrotowej rolki pomiarowej niezaleznie od tego, jaka moc aktualnie generuje pojazd (np. zyczymy sobie utrzymac rolke pomiarowa na 1500rpm a w tym czasie otwieramy przepustnice w pojezdzie na 100% - rolka ma nie przyspieszyc!)
Tutaj nie jest istotny pomiar mocy czy momentu a aktywne utrzymanie stalej predkosci rolki/bebna.
Ten tryb pracy wykorzystuje sie do prezyzyjnego sterowania dawka paliwa w roznych stanach pracy silnika.
W tym trybie pracy konieczne jest tez wyswietlanie pozostaly parametrow jak ww + aktualnie mierzona moc i moment obrotowy (pomiar z tensometru).
4. Istotnym elementem przyszlosciowego rozwoju programu jest integracja softu hamowni z oprogramowaniem do tuningu tzw. ECU (rowniez program pracujacy na windowsie).
5. Jako finalny (przyszlosciowy) krok w rozwoju oprogramowania przewidywane jest stworzenie tzw. symulatora drogowego, gdzie w oparciu o sterowanie hamulcem i przepustnica pojazu mozna symulowac ruch drogowy. Opiera sie to o wykorzystanie poprzednich trzech metod pomiarowo/kontrolnych + dodanie kolejnego elementu - komputerowo sterowanej przepustnicy (np. poprzez silownik elektromagnetyczny lub silnik krokowy).
HARDWARE
Do realizacji sterowania hamulcem z pewnosci bedzie konieczny zewnetrzny kontroler oraz stabilizowany zasilacz. Same hamulce elektrowirowe pracuja na napiecie 192V przy okolo 20A.
Do do karty I/O to jeszcze nie wybralem modelu – tutaj rowniez bylaby mile widziana Wasza pomoc. Ja optowalem za karta 16wej./wyj. przy czestotliwosci samplowania 1MHz.
Bardzo prosze o kontakt w celu omowienia szczegolow.
Mile widziane referencje.
Pozdrawiam
Tomasz Szwarc
VISION ENGINEERING e.K.
tszwarc@vision-eng.de