konto usunięte

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Zastanawiam się jak ważne są umiejętności interpersonalne w pracy audytora. Czy techniki radzenia sobie z np. nieprzychylnym nastawieniem osób kontrolowanych mogą pomóc w wykonywaniu pracy audytora? A może to aspekt zupełnie marginalny? Jaka jest Państwa opinia?
Dariusz S.

Dariusz S. pewna jest tylko
śmierć ...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Witam, Tak umiejętności interpersonalne w pracy audytora są bardzo ważne. Techniki radzenia sobie z różnymi sytuacjami które występują pomiędzy audytorem, a audytowanym są bardzo przydatne, bo chyba nie ma audytora, który nie spotkał by się z kłopotliwymi sytuacjami na tej linii. Ten aspekt w pracy audytora - w mojej ocenie - na pewno nie jest marginalny, a umiejętności te są bardzo przydatne oraz powinny być - jeżeli nie są - wykorzystywane (o ile takie audytor posiada). Pozdrawiam.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Marzena C.:
Zastanawiam się jak ważne są umiejętności interpersonalne w pracy audytora. Czy techniki radzenia sobie z np. nieprzychylnym nastawieniem osób kontrolowanych mogą pomóc w wykonywaniu pracy audytora? A może to aspekt zupełnie marginalny? Jaka jest Państwa opinia?

Kluczowy

Pomijając, że to nie są OSOBY kontrolowane. Bo audyt, to nie kontrola. A do tego nie dotyczy osoby.

A kluczowy dlatego, że przy dobrym audytorze ludzie zaczynają naprawdę opowiadać, a nie odhaczać własną check listę z przygotowanymi wcześniej (nawet w głowie) odpowiedziami. I nie chodzi o przychylne, czy nieprzychylne nastawienie, bo audytor nie jest lubienia czy nie. Ma znaleźć informacje, które go interesują i dadzą dobrą podstawę do sformułowania wniosków.
Mikołaj Rutkowski

Mikołaj Rutkowski Audytor śledczy &
Konsultant w
zakresie ryzyka
nadużyć go...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Popieram przedmówców, aczkolwiek powiem to inaczej - tak samo ważny jak kompetencje merytoryczne. Skuteczny audytor nie może funkcjonować ani bez jednego, ani bez drugiego.

Podstawa to pozyskiwanie informacji, a do tego umiejętności miękkie są niezbędne. Przecież w zasadzie każdy projekt audytowy zaczyna się i kończy etapami wymagającymi stricte umiejętności interpersonalnych, o ich wykorzystywaniu na bieżąco nie wspomnę.

konto usunięte

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Dziękuję za Panów opinie. Nie jestem audytorem, więc Panów opinie są dla mnie szczególne cenne. Zrozumiałam też jak szerokiego zakresu audytu umiejętności interpersonalne dotyczą.

Interesowałaby mnie jeszcze jedna rzecz: Macie Panowie bogate doświadczenie zawodowe, a więc w trakcie swojej pracy nabyliście/rozwinęliście także umiejętności interpersonalne. Czy przez te lata korzystaliście ze szkoleń w zakresie umiejętności interpersonalnych czy są one wynikiem lat doświadczeń?
Dariusz S.

Dariusz S. pewna jest tylko
śmierć ...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

W moim przypadku zdecydowanie doświadczenia.
Mikołaj Rutkowski

Mikołaj Rutkowski Audytor śledczy &
Konsultant w
zakresie ryzyka
nadużyć go...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Tak, zdecydowanie to praktyka. Tzn. szkolenia oczywiście są pomocne, ale trzeba pamiętać, że w tej konkretnej dziedzinie nie ma czasu na rozważanie sposobu zastosowania wiedzy zdobytej na szkoleniach. A okazji do "suchego treningu" nie ma wiele... Niemniej jednak uważam, że każda wiedza jest cenna i pozwala zrewidować swój punkt widzenia na własne umiejętności.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

A można szerzej co to znaczy szkolenia w zakresie umiejętności interpersonalnych?
Mariusz K.

Mariusz K. Kierownik Zespołu
Obsługi Reklamacji i
Odwołań

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Mnie niestety na hasło "szkolenia interpersonalne" wzdryga.
Uczestniczyłem w wielu podczas dotychczasowej pracy i od kilku lat jeżeli tylko mogę to unikam.
Nie chce nikogo obrazić ale uważam to za stratę czasu.

Szkolenia branżowe, produktowe, systemy informatyczne - jak najbardziej. Interpersonalnym mówię stanowcze nie.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Ja nie mówię nie. Chciałbym tylko informacji, jakie to są te szkolenia, bo na dziś definicje sa baaaardzo szerokie.

A w audycie niektóre pomagają, tylko ciężko audytorom czasem zauważyć że techniki, jakie stosują sa skuteczniejsze od pewnego czasu. Ten "pewien czas" to szkolenie właśnie.

I co ciekawsze - pytanie chyba źle zadane. Bo to nie audytorów trzeba pytać, a ludzi, którzy ich nadzorują i nimi kierują. Bo audytor z całym szacunkiem, ale nie zauważy, ze wynikiem jest szkolenie. Wynik widać w... wynikach pracy.

konto usunięte

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Przez szkolenia interpersonalne rozumiem szkolenia z zakresu umiejętności "miękkich", czyli nie związanych bezpośrednio z wiedzą (np. z ryzyka kredytowego, standardów rachunkowości). Szkolenia miękkie dotyczą tematów związanych z relacjami, komunikacją, radzeniem sobie w konfliktowych sytuacjach.

Szkoleń miękkich jest baaardzo dużo. Nie wszystkie będą przydatne audytorom w pracy. Osobiście myślałam o takim temacie, który wydaje się mieć znaczenie w pracy audytorów - jak sobie poradzić w trudnej sytuacji interpersonalnej (np. jak pozytywnie zmotywować do rzetelnej rejestracji niepożądanych zdarzeń czy techniki prezentacji, które można wykorzystać do zwiększenia wiarygodności prezentowanych kwestii).
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Właśnie mi chodziło o zawężenie tych miękkich do tych, które mają audytorom pomóc.

Może lepiej zapytać o to, jakie sytuacje trudne spotykane są w trakcie audytu? Nieco prościej a na pewno bardziej precyzyjne odpowiedzi.

konto usunięte

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Racja, w takim razie będę wdzięczna za podzielenie się opiniami, z jakimi trudnymi sytuacjami spotykają się Państwo w pracy audytora.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Pojedynczo, bo niestety czasu mało żeby się rozwodzić. Ale zacznę.

"Wiemy lepiej, jest dobrze"

Czyli osoba wyznaczona do wywiadu i oprowadzenia, nie odpowiada, tylko stwierdza. Jest dobrze, bo mamy tak i tak. A na zadane pytanie - czy mają np dodatkowa procedurę na jakąś okoliczność, "przecież nie jest potrzebna, bo jest dobrze".

konto usunięte

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Czy ktoś jeszcze zechce podać przykład takich sytuacji? Czy często spotykają się Państwo z sytuacją opisaną przez Pana Grzegorza?
Dariusz S.

Dariusz S. pewna jest tylko
śmierć ...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Ja się z takimi sytuacjami nie spotykam ... Może zależy to od podejścia mojego do audytowanego oraz od odpowiedniego sposobu prowadzenia wywiadów, rozmów ... Ogólnie nigdy nie patrzę z góry na audytowanego, a raczej tłumacze że jestem aby pomóc, na pewno nie zaszkodzić. Pozdrawiam.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Podejście może być (i jest, przynajmniej w moich zespołach) mega otwarte, konsultacyjne i wręcz przyjacielskie. Tylko nie zmienia to faktu, że jak jest stwierdzona niezgodność, to ona jest stwierdzona. A osoba, z którą prowadzony jest wywiad, czy która oprowadza, doskonale o tym wie. I doskonale wie, że będzie z tego protokół niezgodności i pojawi się taka informacja w raporcie.

I nie bardzo rozumiem stwierdzenie "nie patrzę z góry". Żaden audytor nie patrzy z góry na audytowanego bo... NIE AUDYTUJEMY CZŁOWIEKA. Audytowi podlegają procesy i działania w nich, a nie ludzie.

A brak takich doświadczeń, cóż... może kwestia doświadczenia jako audytor? Bo jak rozmawiam z kolegami, to praktycznie każdy się spotkał z taką sytuacją. I nie ma tu zbyt wielkiego znaczenia nastawienie audytora, tylko coś zupełnie innego - to co potem z tym wszystkim zrobi przełożony. I tu też, może deklarować super otwarte nastawienie, chęć współpracy, a w rozrachunku i tak będzie "pajda". Niezależnie od tego jak mocno przedstawimy na raporcie błąd systemowy. Są ludzie na stanowiskach kierowniczych, którzy muszą personalizować błąd.

PS - kryptoreklama. W niedzielę na stronie Instytutu pojawi się felieton, tak do porannej kawki. Własnie w temacie "rozumienia".
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

No i kolejne, co wynika z postu powyżej.

Tylko nie wiem na ile umiejętności interpersonalne, a na ile do tego trzeba dołożyć style kierowania i umiejętność ich rozpoznawania. Czyli akademicka wiedza z zarządzania, z pewną dozą doświadczenia w kierowaniu.

A do tego wszystkiego - rola przekazu. Zarówno pisanego (precyzja razem ze zwięzłością) w połączeniu z umiejętnościami prezentacji. Wbrew pozorom, przynajmniej w mojej branży, raport i zamknięcie audytu wymaga dużej pracy i przygotowania. Właśnie w sposób taki, aby przekazać najbardziej kluczowe elementy. Czyli umiejętność prowadzenia spotkań i komunikacja na wysokim poziomie.

Bo bywa, że klient (zarząd) potrafi wyłapywać nie do końca to, co zespół chce przekazać. Wiadomo, że każdy na swoim poletku najlepiej sie czuje, więc siłą rzeczy "wybiera" z raportu to co najlepiej rozumie. I tu wiodący musi się nieco wykazać właśnie odpowiednią prezentacją i naciskiem na najważniejsze aspekty prowadzonego audytu i jego wyników.

konto usunięte

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

W mojej opinii wszystkie podane przez Pana aspekty zaliczyłabym właśnie do umiejętności interpersonalnych: rozpoznawanie typów przywództwa, umiejętność prezentacji/przekazu wyników audytu, skuteczna komunikacja.
Oczywiście będą też poruszane w innych dziedzinach, np. zarządzanie.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: rola umiejętności interpersonalnych w pracy audytora -...

Tylko że tu jest nieco problem z takim wprost podziałem na miękkie i twarde. Otóż problemem w pracy audytora, jak chyba w większości, jest kwestia połączenia miękkich z twardymi. nie będzie miękkich, twarde nam nic nie dadzą.

Przykład - prezentacja multimedialna (czasem się wspieramy, jak robimy dużą grupę firm a jeden raport liczy od 80 do 150 stron, nie ma możliwości omówienia go w całości). I ta prezentacja mulitmedialna jest naszym narzędziem, umiejętność tworzenia slajdów, tak aby przekazać treść. Tylko sama znajomość techniczna power pointa, impresa czy jakiegokolwiek innego narzędzia niewiele nam da, a raczej nie da nam najlepszych efektów, jeśli nie będziemy wiedzieć, czy naszym słuchaczem jest wzrokowiec, słuchowiec, czy kinestetyk.

W drugą stronę, nawet jeśli potrafię przełożyć (technicznie) myśli na prezentację i papier, może zabraknąć tej wiedzy, jak się wyrazić, jakich słów uzyć i na czym pracować?

Dlatego w ciągu 12 lat pracy wypracowałem sobie pewną ścieżkę szkolenia i przygotowania audytorów na wiodących, z elementami własnie przekazu i autoprezentacji. Aby zostać wiodącymi, muszą ukończyć scieżkę szkolenia - czyli poprowadzić co najmniej 10 wydarzeń (szkoleń lub paneli konferencyjnych) i co najmniej 5 przygotować od podstaw.

Tak reasumując, bardzo ważny miękki aspekt - autoprezentacja i pewność wyrażania poglądów. Ale tutaj znowu, pewnie sie mówi o tym, co sie wie ;-)))

Więc znowu rozdział na miekkie i twarde zaczyna być nieco karkołomny. Raczej w każdym z podziałów stawiałbym warunek - miękkie tak, ale pod warunkiem, że twarde są też na danym poziomie (my stosujemy 3 poziomową skalę kompetencji twardych i miękkich).



Wyślij zaproszenie do