Piotr K.

Piotr K. Audytor / Kontroler
Finansowy

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

Witajcie,

Pracuje w zespole ds. audytu projektów POKL.
Na podstawie poniższych wytycznych, stworzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie udało nam się stworzyć plan audytu projektów POKL.
Czy ktoś chciałby się wymienić doświadczeniami jak wygląda sytuacja w tym zakresie w innych województwach?

PK

Minimalny zakres audytu powinien obejmować (wytyczne WUP Kraków):
1) sprawdzenie, czy Beneficjent realizuje projekt zgodnie z umową o dofinansowanie
i obowiązującymi przepisami prawa (w szczególności w zakresie prawa zamówień
publicznych oraz ochrony danych osobowych);
2) sprawdzenie, czy beneficjent wdrożył zalecenia przeprowadzonych kontroli oraz usunął
nieprawidłowości, jeśli takie zostały wykryte;
3) sprawdzenie, czy beneficjent posiada ścieżkę audytu w zakresie finansowo-księgowym,
4) audyt poprawności księgowania wydatków poniesionych w ramach realizowanego projektu,
oceny kwalifikowalności kosztów, sposobu ich dokumentowania i prowadzenia odrębnej
ewidencji księgowej;
5) sprawdzenie czy wydatki wykazane w dokumentach zostały rzeczywiście poniesione,
6) sprawdzenie wniosków beneficjentów o płatność z księgami rachunkowymi beneficjenta
w części dotyczącej projektu;
7) sprawdzenie wiarygodności sprawozdań z realizacji projektu przekazywanych przez
beneficjenta;
8) sprawdzenie sposobu promocji projektu;
9) sprawdzenie sposobu przechowywania i archiwizacji dokumentacji zgromadzonej w ramach
realizowanego projektu.

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

Czyli w zasadzie wszystko co należy do obowiązków zespołu kontrolującego. W takim razie pytam po co wymagać takiego audytu? Żeby zewnętrzni najemnicy wyręczali urzędników i odwalali za nich robotę?
Piotr K.

Piotr K. Audytor / Kontroler
Finansowy

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

Wojtku,

Moim zdaniem niezależny audyt jest dobrym rozwiązaniem ponieważ:

1) w praktyce instytucja wdrażająca nigdy nie bada wszystkich projektów (zapowiedziane kontrole w zakresie złożonych wniosków)
2) profil i zainteresowanie zespołów kontroli nieznacznie przeważa w stronę apespektów prawnych kosztem aspektów księgowych,
niezależny audytor - specjalista ds. księgowości uzupełnia/wspiera swoim ukierunkowanym doświadczeniem ten aspekt kontroli,
3) audytor wspiera beneficjenta, umożliwia mu poprawę błedów zanim zostaną zidentyfikowane w czasie kontroli instytucji wdrażającej oraz wskazuje błędy w architekturze/procesie rozliczania projektu,
W praktyce "właściwy" audyt jest przeprowadzany po wydaniu 50% środków ale możliwe są wcześniejsze "wstępne" konsultacje.

Czy te argumenty w jakiś sposób Cię przekonują?

Pozdrawiam
PK
Wojciech Hołowacz:
Czyli w zasadzie wszystko co należy do obowiązków zespołu kontrolującego. W takim razie pytam po co wymagać takiego audytu? Żeby zewnętrzni najemnicy wyręczali urzędników i odwalali za nich robotę?

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

Piotr Kowal:
Wojtku,

Moim zdaniem niezależny audyt jest dobrym rozwiązaniem ponieważ:

1) w praktyce instytucja wdrażająca nigdy nie bada wszystkich projektów (zapowiedziane kontrole w zakresie złożonych wniosków)

Można nie zostać wylosowanym do kontroli w ciągu roku ale kontrola końcowa i tak cię nie minie.
2) profil i zainteresowanie zespołów kontroli nieznacznie przeważa w stronę apespektów prawnych kosztem aspektów księgowych,
niezależny audytor - specjalista ds. księgowości uzupełnia/wspiera swoim ukierunkowanym doświadczeniem ten aspekt kontroli,

Mam zupełnie inne doświadczenia. Te zespoły, które trafiają do nas są skrupulatniejsze od UKSu :-)
3) audytor wspiera beneficjenta, umożliwia mu poprawę błedów zanim zostaną zidentyfikowane w czasie kontroli instytucji wdrażającej oraz wskazuje błędy w architekturze/procesie rozliczania projektu,
W praktyce "właściwy" audyt jest przeprowadzany po wydaniu 50% środków ale możliwe są wcześniejsze "wstępne" konsultacje.

A ile kosztuje taka usługa dla np projektu szkoleń otwartych na 150 osób o wartości 800 tys?
Czy te argumenty w jakiś sposób Cię przekonują?

Szczerze - nie. Moim zdaniem to pieniądze wywalone w błoto.
Henryk Jadach

Henryk Jadach Prezes Zarządu /
Specjalista ds
dotacji, IQon Sp. z
o.o.

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

Ja uważam że audyt może być tylko z korzyścią dla projektu i pozwala na uniknięcie błędów na dalszych etapach rozliczenia. Znam przypadki, gdzie realizujący projekty umieszczali z własnej woli wykonanie audytu projektu w budżecie, mimo iż (ze względu na wartość projektu) nie mieli takiego obowiązku. Co ciekawe jest to wtedy koszt niekwalifikowany:)

Osobiście uważam, że audyt taki powinien się odbywać nie w połowie lecz bardziej na początku realizacji projektu (np po 1 kwartale?) gdyż pozwoliłoby to uniknąć większej ilości błędów w dalszej części projektu.

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

Czy ktoś jest w stanie odpowiedzieć na moje wcześniejsze pytanie (ile kosztuje taka usługa dla np projektu szkoleń otwartych na 150 osób o wartości 800 tys?)?
Anita R.

Anita R. audytor CFE, CGAP

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

standardowo zakłada się, że wartość usługi audytu zewnętrznego ustala się na poziomie od 0,5% do 2,5% wartości projektu. Tak więc cena audytu projektu o którym piszesz będzie się wahać od 4.000 do 16.000, ale ponieważ nie są to wytyczne wiążące, beneficjent szacuje wartość wg. własnego uznania i równie dobrze może być zarówno 2.000 jak i 20.000.
Jeżeli chodzi o wstępne konsultacje o których mówił Piotr, modele są różne, można uznać, że realizowane są w ramach ceny audytu albo zapłacić za nie osobno, a cena - różna w zależności od firmy i zakresu.
Moim zdaniem dla beneficjenta najkorzystniejszy jest audyt dwuetapowy: pierwszy etap na samym początku (sprawdzenie procedur, ogólnie przygotowania i co tam jeszcze trzeba) i drugi etap pod koniec realizacji projektu. Pierwszy daje możliwość znalezienia słabych stron na początku realizacji projektu i wskazanie kierunków działań naprawczych, a drugi, ten właściwy daje racjonalne zapewnienie, że jest dobrze, albo nie jest dobrze.
pozdrawiam
AnitaAnita R. edytował(a) ten post dnia 02.02.10 o godzinie 07:49
Wojciech Pliszka

Wojciech Pliszka Audytor Wewnętrzny,
Kierownik Projektów
UE, audyt zewnętr...

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL


Pracuje w zespole ds. audytu projektów POKL.
Na podstawie poniższych wytycznych, stworzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie udało nam się stworzyć plan audytu projektów POKL.
Czy ktoś chciałby się wymienić doświadczeniami jak wygląda sytuacja w tym zakresie w innych województwach?
>

Mam za soba kilkadziesiat audytów zewnetrznych projektów - od gminy,przez PUP do ministerstw - to co zrobiliscie jest w podrecznikach i wytycznych.
Ja analizuję jeszcze korespondencję z IW
i kwalifikacje ( w ramach struktury zarzadzania projektem)personelu bo w tym obszarze jest wiele ryyyyyyyyyzyk.
Koszt zadania AZ projektu do 2% a przeciez to nie jest tylko dochód. Jest nas min 2-3, hotel, jedzenie, dojazdy.
Audyt wewnetrzny POKL to najwyzej kontrola wewnetrzna - jeszcze napisz ,ze jestes utrzymywany z Pomocy Technicznej POKL a już widze Twoją niezaleznośc( to tak na marginesie about dyskusji o AW i AZ)
Taki przykład - gdzies tam dyrektor PUB w połowie projektu zlikiwdował strone internetowa projektu bo nabór sie zakończył i "przyłazili bezrobotni bo wyczytali,że sa szkolenia".
Pokaz mi AW który kaze swojemu szefowi zwracać kase za brak promocji projektu.Jeśli możesz a chcesz oceny i wsparcia prześlij mi ten plan (szczególnie ciekawi mnie aktualnośc LK dla zamówień publicznych na na stan prawny - luty 2010)
Wojciech Pliszka

Wojciech Pliszka Audytor Wewnętrzny,
Kierownik Projektów
UE, audyt zewnętr...

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

napisz ,ze jestes utrzymywany z Pomocy Technicznej POKL a już widze Twoją niezaleznośc( to tak na marginesie about dyskusji o > AW i AZ)
Taki przykład - gdzies tam dyrektor PUB w połowie projektu zlikiwdował strone internetowa projektu bo nabór sie zakończył
i "przyłazili bezrobotni bo wyczytali,że sa szkolenia".
Pokaz mi AW który kaze swojemu szefowi zwracać kase za brak promocji projektu.


To oczywiście nie do Ciebie. Wiem,że sa AW w Urzędach Marszałkowskich i WUP od POKL

konto usunięte

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

cześć
ja się akurat zupełnie nie zajmuję POKL tylko RPO (w ramach RPO mamy projekty miękkie, ale bardzo mało w porównaniu z inwestycjami), a z EFS miałam do czynienia w persp. 2004-2006. Mam nadzieję że się od tego czasu trochę zmieniło... :-) ). W ambitnym zamierzeniu instytucji zarządzających (przynajmniej mojej IZ) celem audytu jest, tak jak już napisaliście, pomoc beneficjentowi w uporządkowaniu papierów, wyeliminowaniu błędów (tych, które się da), wsparcie merytoryczne na przyszłość. Bo audyt, żeby był z niego pożytek, musi zostać bezwzględnie przeprowadzony w trakcie realizacji projektu, a nie jak już wszystko jest pokończone i żadne wskazówki / porady nie będą miały zastosowania. Natomiast w praktyce faktycznie chyba jest to pomyślnie trafiony i pieniądze wywalone w błoto... My jako IZ RPO wydaliśmy bardzo szczegółowe wytyczne dot. zakresu audytu i zakresu sprawozdania. I te sprawozdania w większości przypadków są skopiowane z naszych wytycznych. W związku z tym nie wiemy, czy treść jest skopiowana, żebyśmy my jako IZ nie mieli wątpliwości, że został zbadany dokładnie taki obszar, jak wymagamy w naszych wytycznych, czy niestety sprawozdanie audytora jest kopią wytycznych beż żadnej refleksji, nie mówiąc już o sprawdzeniu... i zdarza nam się w trakcie kontroli projektu złapać wydatki niekwalifikowalne, czasem tak oczywiste, że audytor powinien je wcześniej wykazać w sprawozdaniu. W perspektywie 2014-2020 nie będziemy wymagać od benków audytu, w moje ocenie pomysł się nie sprawdził.
Marcin D.

Marcin D. Audyt - Szkolenia -
Doradztwo Marcin
Dublaszewski

Temat: wytyczne Instytucje Wdrażające - audyt POKL

Szkoda, ale samo środowisko do tego doprowadziło. Licytacja in minus za wystawienie laurki i takie są skutki. A szkoda, bo mogło to działać i dawać realne rezultaty. Kilka pomysłów:
- weryfikacja usługodawcy przez IZ,
- utworzenie listy AZ,
- wystandaryzowanie stawki,
- losowanie AZ przez IZ,
- podpisanie umowy na AZ z IZ.

I wiele patologii by zostało wyeliminowanych.



Wyślij zaproszenie do