Piotr K.

Piotr K. Audytor / Kontroler
Finansowy

Temat: błędy projekty POKL

Witajcie,

Chciałem Wam zaproponować nowy temat do rozmowy - najczęstsze/najprostsze błędy w architekturze/sposobie rozliczenia projektów POKL.
Szczególnie liczę tu na osoby kontrolujące projekty z instytucji wdrażających (WUP, PARP), napiszcie Coś proszę o swoich doświadczeniach. Może dzięki Wam uda się beneficjentom uniknąć tych błędów w przyszłości?

Żeby bezstresowo zacząć ;) opisuje błąd o (najczęściej) średnio-ważnym lub drugorzędnym znaczeniu.

Liczę że z czasem dyskusja nabierze rumieńców ;).

Priorytet:

VIII

Opis błędu:

Suma kosztów bezpośrednich wykazana we wnioskach złożonych za audytowany okres jest inna niż suma kosztów bezpośrednich w wydzielonej ewidencji księgowej projektu po uwzględnieniu kosztów niezapłaconych w audytowanym okresie (a co za tym idzie nie uwzględnionych we wnioskach o płatność).

Przyczyny błędu:

Najczęściej różnica powstaje na wskutek:
 ujęcia w ewidencji księgowej projektu kosztów nie dotyczących danego projektu (pomylono konto analityczne),
 nie ujęcia w ewidencji księgowej projektu części kosztów wyspecyfikowanych we wnioskach (zapomniano zaksięgować pozycji koszty prawidłowo poniesionego i wykazanego we wniosku o płatność),

Często zdarza się że księgowość beneficjenta a co za tym idzie księgowość wydzielonej ewidencji księgowej projektu realizowana jest przez zewnętrzne biuro księgowe lub dział księgowości nie będący bezpośrednio zaangażowany w realizowany projekt.
Nieznajomość tematu, wytycznych instytucji wdrażających oraz położenie akcentów na ryzyka podatkowe powoduje że w zakresie obowiązków prowadzenia wydzielonej ewidencji księgowej pojawiają się proste błędy.

Rozwiązanie problemu:

W takich sytuacjach proponuje moim klientom wprowadzenie następującej procedury kontrolnej:

Opis procedury
 uzgodnić narastającą sumę kosztów we składanych wnioskach o płatność do sumy kosztów wynikających z wydzielonej ewidencji księgowej projektu,

Częstotliwość
 każdorazowo w momencie tworzenia wniosku o płatność,

Sposób udokumentowania kontroli
 podpisana notatka służbowa.Piotr Kowal edytował(a) ten post dnia 05.02.10 o godzinie 11:38
Monika K.

Monika K. ... ciągle jeszcze
się uczę żyć!

Temat: błędy projekty POKL

witam,
pomysł do rozmowy dobry - więc dołączam - wprawdzie nie swoje doświadczenia, ale doświadczenia UM w Olsztynie
zestawienie po audytowe

http://efs.warmia.mazury.pl/userfiles/file/FAQ/FAQ_Kon...

pozdrawiam
Katarzyna Kocimska

Katarzyna Kocimska specjalista ds.
rozwoju,
Professional Gracjan
Grela

Temat: błędy projekty POKL

Witam serdecznie,
ja również przyłączam się do opinii, że pomysł tematu rozmowy jest bardzo dobry i bardzo przydatny, a wymiana doświadczeń mogłaby znacznie zmniejszyć ilość błędów powstających w realizacji projektów PO KL.
Przeczytałam listę "doświadczeń pokontrolnych", załączoną przez Panią Monikę i jedno co mi się nasuwa to myśl, że opisane błędy najczęściej wynikają z nieznajomości dokumentacji konkursowej lub z ich interpretacji i w większości można je wyeliminować. Błędy w realizacji projektów mogą też wynikać z podziału zadań w projekcie i braku kontroli nad całością postępu finansowego i rzeczowego projektu,a także z rozproszenia zespołu projektowego i trudnościach w komunikacji. Dodatkowo dochodzą błędy wynikające z braku należytej staranności (UE narzuca standardy postępowania, wyglądu dokumentacji, procedur itp- oznaczenia, logotypy, formularze itd)
Odpowiadając na wypowiedź Pana Piotra, nie przytoczę konkretnych przykładowych błędów w realizacji projektów z tego względu (ponieważ zrobiła to już Pani Monika, podając obszerną listę) a raczej chciałabym się skupić na tym co zrobić żeby WYELIMINOWAĆ błędy na samym początku, żeby nie uczyć się na błędach, a raczej nie dopuszczać do ich powstania. O ile błędy wynikające z niewiedzy bądź braku kompetencji, można wyeliminować szkoleniami i wsparciem doradczym, tak błędów wynikających z braku należytej staranności i innych wyżej wymienionych, nie da się tak łatwo wyeliminować.

Pracuję w firmie, która pomaga wyeliminować "drugiego rodzaju" błędy Beneficjentom realizującym projekty PO KL. Jesteśmy zespołem programistów oraz specjalistów merytorycznych ds. PO KL. Stworzyliśmy ściśle dedykowany program informatyczny, który spełnia wymogi UE wynikające z wytycznych oraz dokumentów konkursowych. Dzięki swoim funkcjonalnościom program zapewnia bezpieczną realizację projektu.
Więcej informacji na stronie http://pokl.inova.com.pl , zapraszam również do zadawania pytań, mój adres e-mail: kocimska@bac.com.pl
Pozdrawiam wszystkich uczestników forum.
Iwona P.

Iwona P. Specjalista ds. BHP
i PPOŻ ,

Temat: błędy projekty POKL

Witam, mam pytanie dotyczy ono zmiany w harmonogramie wniosku o dofinansowanie mam projekt 9.5 rozliczny ryczałem zapomniała zgłosić zmiany w harmonogramie – Rekrutacja miała trwać w grudniu 2011 a wydłużyło się do 10.01.2012 – co powinna teraz zrobić . Nadmienię, że projekt już jest zakończony.



Wyślij zaproszenie do