Temat: Ateizm a reinkarnacja
Patryk K.:
Andy K.:Daruj sobie ten protekcjonalny ton mówienia o niczym.
Patryk, ale Ty widzę nie jesteś zaznajomiony z życiem i naukami Pawła z Tarsu, co? :) Bo gdybyś był to trochę inaczej byś i pisał...
Niestety tylko potwierdzasz to co napisałem wyżej -- nie wiesz o czym rozmawiasz,
Pytałem konkretnie - skąd masz te ciekawostki o życiu i nauce Pawła z Tarsu?
Ssanie z paluszka nawiedzonych współczesnych gnostyków?
Chyba Cię rozczaruję, ale tymi sprawami zajmuję się naukowo od wielu lat i bynajmniej współczesnych "gnostyków" mam w takim poważaniu w jakim i pewnie Ty ich masz.
Jeśli znasz choć trochę tematykę o której rozmawiamy, to dziwi mnie, że piszesz takie rzeczy, iż Paweł nie wywodził się i nie nawiązywał do tej samej pogańskiej filozofii co i reszta jemu współczesnych.
Choćby Jewishencyclopedia.com opisuje Pawła jako hellenistę i znawcę gnozy:
As such he was imbued with the notion that "the whole creation groaneth" for liberation from "the prison-house of the body," from this earthly existence, which, because of its pollution by sin and death, is intrinsically evil (Gal. i. 4; Rom. v. 12, vii. 23-24, viii. 22; I Cor. vii. 31; II Cor. v. 2, 4; comp. Philo, "De Allegoriis Legum," iii. 75; idem, "De Vita Mosis," iii. 17; idem, "De Ebrietate," § 26; and Wisdom ii.24). As a Hellenist, also, he distinguished between an earthly and a heavenly Adam (I Cor. xv. 45-49; comp. Philo, "De Allegoriis Legum," i. 12), and, accordingly, between the lower psychic. life and the higher spiritual life attained only by asceticism (Rom. xii. 1; I Cor. vii. 1-31, ix. 27, xv. 50; comp. Philo, "De Profugis," § 17; and elsewhere). His whole state of mind shows the influence of the theosophic or Gnostic lore of Alexandria, especially the Hermes literature recently brought to light by Reizenstein in his important work "Poimandres," 1904 (see Index, s. v. "Paulus," "Briefe des Paulus," and "Philo"); hence his strange belief in supernatural powers (Reizenstein, l.c. pp. 77, 287), in fatalism, in "speaking in tongues" (I Cor. xii.-xiv.; comp. Reizenstein, l.c. p. 58; Dieterich, "Abraxas," pp. 5 et seq.; Weinel, "Die Wirkungen des Geistes und der Geister," 1899, pp. 72 et seq.; I Cor. xv. 8; II Cor. xii. 1-6; Eph. iii. 3), and in mysteries or sacraments (Rom. xvi. 25; Col. i. 26, ii. 2, iv. 3; Eph. i. 9, iii. 4, vi. 19)—a term borrowed solely from heathen rites.
Oczywiście jeśli dobrze jesteś zaznajomiony z całym ówczesnym światopoglądem różnych nurtów okultystycznych i mistycznych na poziomie naukowca i badacza to zrozumiesz. Jeśli nauki Pawła znasz tylko z coniedzielnej ambony to myslę, że będziesz w opozycji.
Oprócz Pawła poczytaj także Filona z Aleksandrii to może zrozumiesz ile Paweł mu zawdzięczał, a raczej iż być może obaj nawiązywali do tych samych filozoficznych korzeni...