Adrian
Piasecki
Senior Consultant
Predictive Analytics
Solutions
Temat: Metodologie i techniki badań marketingowych
'badania jakościowe - wykorzystują szeroki zakres technik gromadzenia danych, pozwalają odtworzyć i używają języka, którym posługują się konsumenci, wykorzystują małe, niereprezentatywne próby. Zaliczamy do nich:Zogniskowany wywiad grupowy,
Grupy kreatywne,
Indywidualne wywiady pogłębione,
Obserwację.
badania ilościowe - dostarczają "twardych" danych, opisują konsumentów, ich zachowania i postawy, badają związki przyczynowe, szacują szanse, śledzą zmiany w czasie. Do badań ilościowych należą:
Wywiad kwestionariuszowy,
Dzienniczek,
Ankieta komputerowa (pytania prezentowane są respondentom na ekranie, a odpowiedzi wpisywane za pomocą klawiatury),
Wywiad telefoniczny(respondent udziela odpowiedzi na pytania zadawane przez telefon),
Ankieta pocztowa (kwestionariusze rozsyłane są drogą pocztową, tą samą drogą zwracają je respondenci)
badania eksperymentalne -testy - są to badania w których pomiar i metody analiz są podobne jak w badaniach ilościowych. Pomiar przeprowadzany jest, aby zmierzyć wpływ bodźca. Wykorzystuje się niereprezentatywne próby celowe ( badaną grupę wybiera się ze względu na cechy istotne dla danego rodzaju eksperymentu lub testu) W badaniach marketingowych stosuje się testy: konceptu i produktu, akceptacji produktu, nazw i znaków handlowych, reklamy, symulowanej sprzedaży jak również analizę wrażliwości na cenę czy optymalizacje produktu.'
BIC Warszawa, Centrum Informacji Gospodarczej przy RAR "INWESTOR"sp. z o. o. w Rudzie Śląskiej, PARP