Marius Wysocky

Marius Wysocky Restaurant Manager /
Real Estate -
Nieruchomości / DJ /

Temat: Nieszablonowość, innowacyjność i kreatywny pomysł na...

Reklama internetowa coraz bardziej zmienia swoje oblicze. Obecnie liczy się nieszablonowość, innowacyjność i kreatywny pomysł na zaistnienie w świadomości internautów. Aby przyciągnąć do swojej marki jak największą ilość klientów, producenci i specjaliści od wizerunku firmy robią wszystko, począwszy od szokowania wulgarnymi i agresywnymi treściami, a skończywszy na korzystaniu z nowatorskich rozwiązań w sieci. Na tej drugiej strategii mogą zdecydowanie więcej zyskać, czego przykładem są poniżej prezentowane dochodowe i niezwykle oryginalne kampanie reklamowe.

Za jeden z przykładów może posłużyć marka Tippex i jej kampania promocyjna na Youtube.com, która dzięki swojej oryginalności pobudza internautów do dłuższego pozostania na stronie i wchodzi z nim w bezpośrednią interakcję. Użytkownik decyduje, jakie będzie zakończenie filmu z misiem i kłusownikiem w roli głównej. Wystarczy wybrać jedną z dwóch opcji: Zastrzelić niedźwiedzia czy nie? Będzie koniec świata w 2012 roku czy nie? (drugi odcinek reklamy). Następnie w miejsce „wymazane” przez korektor Tippex należy wpisać co może zrobić kłusownik z misiem – bawić się, grać, całować itp. i w ten sposób zmienić tok wydarzeń scenki. Twórcy reklamy przewidzieli wiele niezwykłych i zadziwiających zakończeń filmiku, dzięki czemu każde zakończenie może być inne. Na dodatek wszystkie zakończenia są zabawne i pomysłowe. Kampania zyskała ogromną ilość wejść na stronę, a tym samym znacznie wzrosły dochody marki Tippex.

Na podobny interaktywny pomysł wpadła agencja przygotowująca kampanię promocyjną dla Sprite’a. Internautom wchodzącym na profil marki na Youtube.com, wyświetla się film, którego tempo można regulować suwakiem. Jeżeli użytkownik serwisu wciśnie przycisk „orzeźwij” – wówczas bohaterowie zostają oblani strumieniem Sprite’a i dzięki temu stają się orzeźwieni i radośni. Strumień napoju jest pokazywany w zwolnionym tempie, dzięki czemu cały filmik wygląda ożywczo i soczyście, a oglądającym filmik naprawdę zaczyna się chcieć pić.

Najwięcej kampanii reklamowych można znaleźć na portalach społecznościowych. Niektóre z nich są bardzo rewolucyjne i kreatywne. Skittles.com, dzięki sprawnie przeprowadzonej kampanii na Twitterze, zyskał niemal 10 milionów fanów! Akcja polegała na tym, że jeśli dany użytkownik portalu dodał w swoim wpisie Tag: #Skittles, to został on automatycznie publikowany na stronie Skittles.com. Wiadomość o ciekawej akcji obiegła internet z prędkością światła. Po pierwszych sukcesach kampanii, akcja została powtórzona na Facebooku i tam również zyskała ogromną popularność.

Znane marki biją się na łeb i na szyję, żeby zachować klientów przy sobie, tym bardziej, że ich konkurencja rośnie w oczach. Dlatego stosują coraz bardziej zadziwiające pomysły na zainteresowanie potencjalnej grupy targetowej. Coca-cola stworzyła aplikację Facial Profiler, której działanie polegało na skanowaniu zdjęcia twarzy użytkownika i na jego podstawie wyszukiwaniu osoby podobnej do niego. Celem stworzenia takiej aplikacji było połączenie osób, którzy są miłośnikami Coca-coli Zero. Do bazy aplikacji zostało dodanych 430 tysięcy twarzy w ciągu kilkunastu dni trwania kampanii, więc zainteresowanie nowatorską akcją było ogromne.

Facebook jest chyba największym zbiorem innowacyjnych pomysłów reklamowych. Z dobroci tego portalu skorzystali twórcy Groupona, którzy uruchomili dość zadziwiający konkurs. Można było wygrać 100 tysięcy dolarów. Uczestnicy konkursu przysyłali swoje zdjęcia oraz opisywali swoje umiejętności podróżnicze. Spośród nadesłanych zgłoszeń wyłoniono mieszkańca Chicago – Josha Stevensa, który aby wygrać pieniądze, musiał przez rok utrzymywać się tylko z kuponów nabytych na Grouponie. W tym celu nie mógł kontaktować się z rodziną ani pracować. Podjął podróż wyposażony jedynie w kupony grupowe oraz laptop i komórkę, nie posiadał przy sobie żadnych pieniędzy. Jego wyprawę można było obserwować na fanpage’u „Live Off Groupon”. Josh zakończył swoją podróż w maju i tym samym stał się szczęśliwym posiadaczem 100 tysięcy dolarów.

Pomysłów jak wejść w interakcję z klientem i zaciekawić internautę jest mnóstwo. Kampania Intel Corporation stworzyła stronę The Museum Of Me, na której internauta staje się turystą zwiedzającym nowoczesne centrum sztuki. Czym płaci za wejście? Czasowym dostępem do swoich zdjęć, filmów i danych z Facebooka. Dane są wykorzystywane tylko na czas wirtualnej przechadzki po muzeum. Po wejściu do wirtualnego gmachu muzeum, użytkownik serwisu porusza się po futurystycznych, postmodernistycznych wystawach złożonych z dokładnie znanych obrazów – ze zdjęć, filmów, muzyki, i komentarzy zamieszczonych na Facebooku. Wszystkie te elementy są porozkładane w abstrakcyjny i ekstrawagancki sposób, tworząc interesujące i zadziwiające kompozycje. Nieszablonowość akcji spowodowała, że już w pierwszych dniach od uruchomienia strony, ucieszyła się ona ogromną popularnością.

We wrześniu 2011 roku na nowo powstałym facebookowym profilu Jeep w Polsce została utworzona kampania skierowana do młodych miłośników motoryzacji i posiadaczy smartfonów. Producenci Jeepa utworzyli aplikację, w której użytkownicy otrzymywali mapę z miejscami, gdzie mają się zameldować. Miejsca były trudno dostępne, więc internauci musieli przebyć naprawdę długą drogę, aby się do nich dostać. Nagrodą za zameldowanie się w jak największej liczbie punktów był Jeep Cherokee. Zarówno wygrana, jak i ciekawa, wciągająca aplikacja przyczyniła się do większej rozpoznawalności marki.

Reklama nie jest odseparowana od aktualnie dziejących się wydarzeń w kraju i na świecie. Z obserwacji można wywnioskować, że najlepszy przekaz ma taka akcja promocyjna, która nawiązuje do ważnej uroczystości czy święta. Obecnie na półkach sklepowych, na telebimach, w internecie, w radiu, w telewizji pokazywanych jest mnóstwo reklam, które nawiązują tematyką, barwą, audio-wizualnością do mistrzostw Euro 2012. Jednym z przykładów innowacyjności i sposobu na wyróżnienie się z tłumu jest marka Tic Tac. Twórcy reklam Tic Tac posłużyli się zabawą i żartem, zamieszczając w internecie skecze związane z Euro 2012 w wykonaniu Roberta Górskiego i Mikołaja Cieślaka z Kabaretu Moralnego Niepokoju. Jak widać Polacy lubią się śmiać i żartować – poniższy skecz odwiedziło już ponad 20 tys. osób.

Im większa innowacyjność kampanii reklamowej – tym większy sukces. Specjaliści od PR-u, reklamy i wizerunku najbardziej sprzedawalnych marek prześcigają się w coraz to nowszych, coraz bardziej dziwacznych, coraz bardziej nieszablonowych pomysłach na zaistnienie w sieci. Na internetowe akcje promocyjne wydają sporą część swojego budżetu, ale – jak widać na powyższych przykładach- opłaca im się to. Z internetu korzysta obecnie zdecydowana większość społeczeństwa, więc gdzie najlepiej się wypromować jak nie w sieci? Przy innowacyjnym pomyśle – sukces firmy gwarantowany!
źródło:Your Image S.A