Blanka Zientek (Kaczanowska)

Blanka Zientek
(Kaczanowska)
Trener i mediator.
Trener biznesowy i
umiejetności
psycho...

Temat: Sprzedawanie przez rekomendacje

Na samym początku chciałabym abyś wiedział/a, że już samo pokazanie się to 80% sukcesu powiedział to Woody Allen. Należy być członkiem związków skupiających specjalistów.. To grupy samopomocy. Biznesmeni wstępują do nich szukając okazji do intratnych interesów i większych zysków. Zapisują się do stowarzyszeń ponieważ wiedzą, że najlepszym sposobem na dopomożenie sobie to wyszukanie sposobów pomagania innym. Najlepsi w branży to ci którzy regularnie kontaktują się z innymi. Na skale sukcesu życiowego wpływa w znacznym stopniu to z iloma osobami i jakimi dobrze się znamy oraz to czy owi znajomi maja o nas dobre mniemanie. Im więcej ludzi znasz tym większa szansa na powodzenie. Ludzie na ogół wola mieć do czynienia z tymi osobami, które już wcześniej poznali.

Pomaganie może być rozumiane jako spontaniczne współdziałanie oraz gotowość do pomocy. A także poczucie zadowolenia towarzyszące robieniu czegoś dobrego dla innych. Kiedy dzięki nam jakiemuś człowiekowi wiedzie się lepiej przeżywamy wzruszenie.
Czasami człowiek dostrzega w pomaganiu wyzwanie dla siebie. Dowiedzenie sobie i światu ze da rade, że może coś zrobić. Jednak zawsze i od zawsze pomaganiu towarzyszy Reguła wzajemności. Reguła ta stwierdza, ze zawsze powinniśmy starać się odpowiednio odwdzięczyć osobie która dostarcza nam jakieś dobro. Przysługa za przysługę Jesteśmy zobowiązani do rewanżowania się.

Dawniej networking był powiązany z utrzymywaniem relacji z liczną rodziną, kolegami ze szkoły i z stowarzyszeń. W II Rzeczpospolitej pomagała przetrwać w państwie niedoboru. Obecnie networking powiązany jest z kompetencjami, zainteresowaniami. Stanowi: Wymianę informacji i doświadczeń, Wsparcie emocjonalne, Nawiązanie kontaktów w celach służbowych i rozwoju własnej kariery, Źródło kontaktów do poszukiwania nowej pracy.

Networking jest oparty na zaufaniu i na poznaniu drugiej osoby. Jeżeli ktoś kogo poznajemy ma nieczyste intencje bardzo szybko to wyczujemy i wykluczymy go z naszego otoczenia. Nikt nie chce ryzykować swojej reputacji i dawać kontakt do swojego klienta osobie niewiarygodnej. Jest oparty na poznaniu i zaufaniu drugiej osobie dlatego nie można go stosować, testować jednorazowo. To długa praca, budowanie czyjegoś zaufania, poznawanie siebie nawzajem, swoich kompetencji i potrzeb.

Wszyscy jesteśmy handlowcami, sprzedajemy swoje kompetencje. Organizacje promują najaktywniejszych i najlepszych. Awansujemy lub zmieniamy prace właśnie dzięki temu ile i jakich osób wie o twoich kompetencjach. A właśnie networking daje nam możliwość zaprezentowania się. Także gdy staniesz się prezesem nadal będziesz potrzebować networkingu. To właśnie on pozwala pozyskiwanie nowych kontraktów, znaleźć rozwiązanie bardzo trudnych sytuacji, monitorowanie co się dzieje w branży, czy wreszcie promowanie firmy. Jest to proces efektywny, ale długotrwały.

Pamiętajcie o tym, życzę powodzenia i zapraszam do dyskusji.

p.s. jako dodatkową lekture polecam:
http://wiadomosci.o2.pl/?s=512&t=11435

Sprzedaż przez rekomendacje będzie jednym z tematów poruszanych podczas szkolen prowadzonych metodą aktywną realizowanych w czasie Letniej Akademii Handlowca