Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Witam
Trafiłem na formularz który wydaje mi się, że narusza ustawę o ochronie danych osobowych. Znajduje się on pod tym linkiem:
https://rekrutacja.ahe.lodz.pl/rejestracja.html

Szkoła rekrutuje na studia online i uzależnia otrzymanie dostępu do systemu rekrutacyjnego od wyrażenia zgody na otrzymywanie informacji handlowej - pierwsza i druga zgoda muszą być zaznaczone żeby formularz przepuścił użytkownika dalej. Czy takie działanie jest prawidłowe?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Wydaje mi się, że problem leży w tym, jak oni zinterpretowali pojęcie 'informacji handlowej'.
Sebastian F.

Sebastian F. Information Security
Manager, IKEA Retail
sp. z o.o.

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Mniej więcej pół roku temu zgłosiłem to do ich Dziekanatu, z czystej życzliwości. Zupełnie bez odpowiedzi.

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Paweł G.:
Wydaje mi się, że problem leży w tym, jak oni zinterpretowali pojęcie 'informacji handlowej'.
Masz na myśli, że pod pojęciem informacji handlowej rozumieją przesyłanie materiałów związanych z rekrutacją np.: regulamin, umowa, harmonogram itp...?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Paweł L.:
Masz na myśli, że pod pojęciem informacji handlowej rozumieją przesyłanie materiałów związanych z rekrutacją np.: regulamin, umowa, harmonogram itp...?
Tak myślę.
Sebastian F.

Sebastian F. Information Security
Manager, IKEA Retail
sp. z o.o.

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Tak źle i tak niedobrze. Albo dobrowolna zgoda na informacje handlowe (jeśli to faktycznie informacje handlowe) albo brak jakiejkolwiek, skoro kontakt dotyczy tego o czym piszą Panowie Pawłowie :)
Daniel Wieszczycki

Daniel Wieszczycki prawnik i
konsultant, DPO
m.in. w Pepco Poland
i Burda Me...

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Tego rodzaju problemy powstają ze względu na forsowanie bardzo szerokiej definicji informacji handlowej przez wielu prawników, doradców, ABIch.

Ostatnio miałem dość ostre starcie z przedstawicielami dużej, renomowanej kancelarii, którzy uważali, że komunikaty mailowe wysyłane przez system do użytkowników, takie jak: "otrzymałeś nową prywatną wiadomość", "rezerwacja została anulowana", "potwierdzamy złożenie rezerwacji" itp. to informacja handlowa. Argument? Zawierają logo serwisu i nazwę właściciela, a więc zgodnie z UŚUDE są "informacją przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy".

Zapomina się o drugiej części tego przepisu, czyli "z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą".

W każdym razie starano się na moim Kliencie wymóc obowiązkowe odbieranie od wszystkich użytkowników zgody na informacje handlowe albo okrojenia funkcjonalności serwisu dla tych, co zgody nie wyrażą...

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Daniel W.:
Tego rodzaju problemy powstają ze względu na forsowanie bardzo szerokiej definicji informacji handlowej przez wielu prawników, doradców, ABIch.
"Nie ma racji, ten kto ma rację, ale ten, któremu rację przyzna sąd."
Ostatnio miałem dość ostre starcie z przedstawicielami dużej, renomowanej kancelarii, którzy uważali, że komunikaty mailowe wysyłane przez system do użytkowników, takie jak: "otrzymałeś nową prywatną wiadomość", "rezerwacja została anulowana", "potwierdzamy złożenie rezerwacji" itp. to informacja handlowa. Argument? Zawierają logo serwisu i nazwę właściciela, a więc zgodnie z UŚUDE są "informacją przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy".
Wiele zależy od kontekstu.
1. Jeśli zacytowane komunikaty były pierwszymi* skierowanymi do odbiorcy, to takie zwroty należy uznać za ordynarną reklamę.
*treść sugeruje wcześniejsze nawiązanie kontaktów podczas gdy nic takiego nie nastąpiło
2. Jeśli zaś komunikaty są następstwem wcześniejszych kontaktów odbiorcy z nadawcą obejmujących realizację tematu kontaktów, to nie uznałbym za informację handlową.
Przykłady:
Produkt A, Produkt B; Klient I zamawiał A, nie zamawiał B, Klient II - nic nie zamawiał.
"Otrzymałeś nową prywatną wiadomość (dot. A)" to dla klienta I patrz pkt. 2, dla klienta II - pkt.1
"Otrzymałeś nową prywatną wiadomość (dot. B)" to dla klienta I i II patrz pkt. 1
Zapomina się o drugiej części tego przepisu, czyli "z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą".
A co to znaczy "porozumiewanie się" - Czy to jest jednostronna czynność niezależna od (wbrew) woli odbiorcy, czy jednak czynność wymagająca aktywności i zgody odbiorcy treści?
Daniel Wieszczycki

Daniel Wieszczycki prawnik i
konsultant, DPO
m.in. w Pepco Poland
i Burda Me...

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Radosław Z.:
Wiele zależy od kontekstu.
1. Jeśli zacytowane komunikaty były pierwszymi* skierowanymi do odbiorcy, to takie zwroty należy uznać za ordynarną reklamę.
*treść sugeruje wcześniejsze nawiązanie kontaktów podczas gdy nic takiego nie nastąpiło

Nie, nie nie :) Dokładnie odwrotnie.
Konsument rejestruje się samodzielnie w portalu, by korzystać z usług świadczonych za jego pośrednictwem. Komunikaty dostaje tylko typu: "Dzięki za rejestrację, dodaj teraz zdjęcie, żeby twój profil był bardziej kompletny" lub "Jutro będzie krótka przerwa w dostępie do usług" albo już typowe komunikaty związane ze świadczeniem usługi, czyli "Zarezerwowałeś wizytę w salonie takim to a takim na poniedziałek" a potem "Przypominamy, że w poniedziałek o 12.00 masz zarezerwowaną wizytę"... Zero typowej informacji handlowej.

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Daniel W.:
Nie, nie nie :) Dokładnie odwrotnie.
Konsument rejestruje się samodzielnie w portalu, by korzystać z usług świadczonych za jego pośrednictwem. Komunikaty dostaje tylko typu: "Dzięki za rejestrację, dodaj teraz zdjęcie, żeby twój profil był bardziej kompletny" lub "Jutro będzie krótka przerwa w dostępie do usług" albo już typowe komunikaty związane ze świadczeniem usługi, czyli "Zarezerwowałeś wizytę w salonie takim to a takim na poniedziałek" a potem "Przypominamy, że w poniedziałek o 12.00 masz zarezerwowaną wizytę"... Zero typowej informacji handlowej.

To, co napisałeś spełnia kryteria dla pkt. 2 (założyłem, że w trakcie pierwszego kontaktu odpowiednia zgoda i informacja została spełniona)

Z ciekawości, w celach poznawczych, przeczytałbym wywód prawników z tej renomowanej kancelarii, w jakim stanie faktycznym osadzili wypowiedź.
Daniel Wieszczycki

Daniel Wieszczycki prawnik i
konsultant, DPO
m.in. w Pepco Poland
i Burda Me...

Temat: Zgoda na otrzymywanie informaci handlowej, a zawarcie umowy.

Radosław Z.:
Z ciekawości, w celach poznawczych, przeczytałbym wywód prawników z tej renomowanej kancelarii, w jakim stanie faktycznym osadzili wypowiedź.

Też bym chciał, niestety wszystko było na gębę i "bo tak uważamy"...
Gdybym ja tak chciał działać, a kilka lat w równie dużej i renomowanej kancelarii przepracowałem, to długo bym nie popracował. Ale jak widać czasy się zmieniają i nie ten ma rację, kto potrafi jakiś wywód prawny przeprowadzić, ale ten kto się bardziej upiera i głośniej krzyczy. I większy rachunek wystawi :) Ale konie c z tym offtopem...

Następna dyskusja:

Wysylanie oferty handlowej ...




Wyślij zaproszenie do