Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w służbie...

Co do tematu zasadniczego - czyli czy lekarze i pielęgniarki powinni mieć upoważnienie od ADO:

Okazuje się, że ustawodawcy prawdopodobnie uregulują tą kwestię w nowej wersji ustawy o prawach pacjenta itd.

W projekcie ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta itd., wersji z 1.06.2015, dostępnej tutaj:
https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12274457/12298943...
na stronach 1-2 znajduje się taki fragment:

"2) art 24 otrzymuje brzmienie:
...
Osoby wykonujące zawód medyczny oraz inne osoby wykonujące czynności pomocnicze w stosunku do procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, a także czynności związane z utrzymaniem systemu teleinformatycznego, w którym jest przetwarzana dokumentacja medyczna, i zapewnieniem bezpieczeństwa tego systemu, upoważnione przez administratora danych, są uprawnione do przetwarzania danych zawartych w dokumentacji medycznej, o której mowa w art. 25, w celu ochrony zdrowia, udzielania oraz zarządzania udzielaniem świadczeń zdrowotnych, utrzymania systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna, i zapewnieniem bezpieczeństwa tego systemu.
..."

Tylko niech mi ktoś powie czy w tym długaśnym zdaniu fragment "upoważnione przez administratora danych" odnosi się do "inne osoby wykonujące czynności pomocnicze..." czy do "Osoby wykonujące zawód medyczny oraz inne osoby wykonujące czynności pomocnicze"
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w służbie...

Grzegorz K.:
I teraz, jako, że nie jestem biegły w prawie medycznym, czy jest jakiś mechanizm w ustawie, czy przepisach wykonawczych (mniej prawidłowo), który przeniesie zabezpieczenie z UODO? Innymi słowy, czy jest gdzieś zabezpieczenie, które ochroni informacje o mnie przed lekarzem, który nie powinien do nich mieć dostępu? Np. do mojego EKG dostęp lekarza ginekologa?

Jeśli nie ma takiego zapisu - a jak widzę po dyskusji, nie ma, stosowane musi być zabezpieczenie z UODO (przepisu ogólnego, bo nie ma szczególnego do niego w prawie branżowym).

O ile mi wiadomo, nie ma takiego uregulowania w przepisach medycznych.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w służbie...

Czyli jeśli nie ma zabezpieczenia o tym charakterze (przepisu zawierającego wymaganie), to moim zdaniem należy stosować przepis ogólny, który zabezpieczenie zawiera.
Paweł Lada

Paweł Lada Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji

Temat: Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w służbie...

"2) art 24 otrzymuje brzmienie:
...
Osoby wykonujące zawód medyczny oraz inne osoby wykonujące czynności pomocnicze w stosunku do procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, a także czynności związane z utrzymaniem systemu teleinformatycznego, w którym jest przetwarzana dokumentacja medyczna, i zapewnieniem bezpieczeństwa tego systemu, upoważnione przez administratora danych, są uprawnione do przetwarzania danych zawartych w dokumentacji medycznej, o której mowa w art. 25, w celu ochrony zdrowia, udzielania oraz zarządzania udzielaniem świadczeń zdrowotnych, utrzymania systemu teleinformatycznego, w którym przetwarzana jest dokumentacja medyczna, i zapewnieniem bezpieczeństwa tego systemu.
..."

Tylko niech mi ktoś powie czy w tym długaśnym zdaniu fragment "upoważnione przez administratora danych" odnosi się do "inne osoby wykonujące czynności pomocnicze..." czy do "Osoby wykonujące zawód medyczny oraz inne osoby wykonujące czynności pomocnicze"

W nowych przepisach mają zostać uregulowane kwestie outsourcingu. Wspomina o tym nawet minister Lewiński ostatnim wywiadzie dla TVN http://www.giodo.gov.pl/1520001/id_art/8841/j/pl/.
Jeżeli chodzi o tą kwestię, to ustawodawca odnosi się do osób wykonujących zawód medyczny, tych których wykonują czynności pomocnicze, ale również do osób, które zajmują się zabezpieczaniem i konserwacją IT.
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w służbie...

Nie chciałem już ciągnąć tego tematu, ale dzisiaj szukając innej informacji natknąłem się na ten artykuł:
http://www.giodo.gov.pl/394/id_art/1941/j/pl/

W artykule tym znalazły się takie dwa fragmenty:

"do przetwarzania danych (...) mogą być dopuszczone wyłącznie osoby mające upoważnienie nadane przez administratora danych"

"Od zasady, że trzeba mieć upoważnienie do przetwarzania danych w firmie zatrudniającej pracowników, nie ma żadnych wyjątków. Dlatego upoważnienie muszą mieć wszystkie grupy pracowników, o ile tylko w ramach swoich zadań służbowych wykorzystują dane osobowe."
Barbara  Sośnicka-Pawińsk a

Barbara
Sośnicka-Pawińsk
a
Ochrona danych
osobowych

Temat: Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w służbie...

"Od zasady, że trzeba mieć upoważnienie do przetwarzania danych w firmie zatrudniającej pracowników, nie ma żadnych wyjątków. Dlatego upoważnienie muszą mieć wszystkie grupy pracowników, o ile tylko w ramach swoich zadań służbowych wykorzystują dane osobowe."

W firmie nie ma wyjątków.

Ale poza firmami są przypadki, np. w ramach prowadzonego postępowania karnego prokurator w ramach upoważnienia ustawowego i limitowany normami proceduralnymi nie musi mieć odrębnego upoważnienia dostępu do danych. NSA z dnia 21 grudnia 2006 I OSK 1279/05
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w służbie...

Barbara S.:
Ale poza firmami są przypadki, np. w ramach prowadzonego postępowania karnego prokurator w ramach upoważnienia ustawowego i limitowany normami proceduralnymi nie musi mieć odrębnego upoważnienia dostępu do danych. NSA z dnia 21 grudnia 2006 I OSK 1279/05

No cóż, to budujące, że prawnicy potrafią się obronić :-)

W tym przypadku znaleźli następującą podstawę - jak można przeczytać w wyroku:
" ... w postępowaniu karnym, w zakresie regulowanym przez Kodeks postępowania karnego, obowiązują także inne akty prawne tworzące łącznie szczególny system ochrony wszelkich danych..."
więc w tym przypadku uznano, że miał zastosowanie art 5 u.o.d.o.
"Jeżeli przepisy odrębnych ustaw, które odnoszą się do przetwarzania danych, przewidują dalej idącą ich ochronę, niż wynika to z niniejszej ustawy, stosuje się przepisy tych ustaw."

Pytanie czy w przepisach dot. służby zdrowia też można znaleźć zapisy tworzące "szczególny system ochrony"...
Paweł Lada

Paweł Lada Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji

Temat: Upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w służbie...

Z przytoczonego wyroku NSA:
"(...)W uzasadnieniu skargi Prokurator Rejonowy podniósł, że w wydanym zarządzeniu z dnia 13 października 2003 r. w sprawie zatwierdzenia podmiotu czynności i zakresu obowiązków urzędników i innych pracowników Prokuratury, wskazano szersze zakres informacji i obowiązków niż to przewiduje ewidencja osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy.(...)"

Zgodnie z UODO jeżeli jest przepisy określają dalej idącą ochronę, to stosuje się przepisy tych ustaw. W tym wypadku można założyć, że art 5 jest spełniony.

"(...)Skarżący podniósł także, że przepisy Kodeksu postępowania karnego i innych ustaw oraz aktów prawnych, np. ustawa z dnia 25 czerwca 1997 r. o świadku koronnym (Dz. U. Nr 114, poz. 738 z późn. zm.), ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r., o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.), określają szczególny obowiązek ochrony danych osobowych gromadzonych w postępowaniu karnym. W postępowaniu karnym w zakresie regulowanym przez kpk, obowiązują także inne akty prawne, tworzące szczególny system ochrony wszelkich danych. Celem prowadzenia postępowań karnych nie jest wyłącznie gromadzenie i przetwarzanie danych osobowych, ale wykrywanie i ściganie przestępstw. System prowadzenia postępowań karnych ustawowo podlega też różnym formom kontroli i nadzoru przez organy wymiaru sprawiedliwości - szczegółowo określonym i wymienionym w tym zakresie. Tym samym należy przyjąć, że przetwarzanie i ochrona danych osobowych w działalności podmiotu podlega przepisom przewidującym dalej idącą ich ochronę, niż przewidziano w przepisach ustawy.(...)"

Jak widać Prokurator Rejonowy przytoczył przepisy, które określają, że wymagany jest szczególny (wyższy) poziom ochrony, czyli w skrócie zarzucili słuszność kontrolowania upoważnień i akt sprawy ;)
Inną sprawą jest, czy ochrona ta jest zachowana, ale tutaj już zakłada, że kontrola stanu faktycznego nie jest w kwestii uprawnień GIODO.

Masz rację Marku, prawnik potrafi się wybronić ;)



Wyślij zaproszenie do