Temat: Udostępnianie danych

Witam, do Gminy wpłynęło pismo o udostępnienie danych właściciela działki budowlanej..Moje pytanie brzmi czy jeśli udostępnie Imię i nazwisko wykreślając adres zamieszkania wraz z numerem działki czy to podlega pod dane osobowe?
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Udostępnianie danych

Zerknij do ustawy, która jest podstawą prowadzenia ksiąg wieczystych, bo rozumiem, że z tego będziecie dane udostępniać.

Temat: Udostępnianie danych

Inaczej zadam pytanie. Czy imię i nazwisko oraz numer działki to są dane osobowe?
Analogicznie znam adres zamieszkania i piszę pismo do urzędu o podanie mi w ramach informacji jawnej imienia i nazwiska osoby zamieszkującej pod tym adresem.
Urząd podaje mi imię i nazwisko bo adres już znam, czy Urząd ma prawo w takiej sytuacji podać mi te dane czy nie?
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Udostępnianie danych

Ja zadam pytanie inaczej. Czy przeczytałeś wstęp ustawy o księgach wieczystych i hipotece?
Żeby nieco naprowadzić:
https://obywatel.gov.pl/nieruchomosci-i-srodowisko/elek...
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Udostępnianie danych

Grzegorz K.:
Inaczej zadam pytanie. Czy imię i nazwisko oraz numer działki to są dane osobowe?
Dla kogo?

Temat: Udostępnianie danych

Grzegorz K.:
Ja zadam pytanie inaczej. Czy przeczytałeś wstęp ustawy o księgach wieczystych i hipotece?
Żeby nieco naprowadzić:
https://obywatel.gov.pl/nieruchomosci-i-srodowisko/elek...

Nie mam na myśli ksiąg wieczystych tylko ewidencję gruntów i budynków w gminie.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Udostępnianie danych

Czyli prawo geodezyjne i kartograficzne?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Udostępnianie danych

Grzegorz K.:
Inaczej zadam pytanie. Czy imię i nazwisko oraz numer działki to są dane osobowe?
Jeżeli właściciel działki jest dla was zidentyfikowaną osobą fizyczną, to jego imię i nazwisko jest daną osobową.

Temat: Udostępnianie danych

Tak prawo prawo geodezyjne i kartograficzne.
Czyli podsumowując osobie która złożyła wniosek o udostępnienie danych właściciela do działki o numerze, który sobie sprawdził np. na geoportalu można odmówić powołując się na artykuł 5.2 ustawy o dostępie do informacji publicznej?
Bo są sytuacje że Pani w urzędzie podaje z ewidencji gruntów i budynków imię i nazwisko właściciela działki wykreślając pozostałe dane jak adres zamieszkania i inne dane kontaktowe, będąc przekonana że same imię i nazwisko to nie są dane osobowe
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Udostępnianie danych

Grzegorz K.:
Bo są sytuacje że Pani w urzędzie podaje z ewidencji gruntów i budynków imię i nazwisko właściciela działki wykreślając pozostałe dane jak adres zamieszkania i inne dane kontaktowe, będąc przekonana że same imię i nazwisko to nie są dane osobowe
Dlaczego o udostępnieniu danych decyduje nie właściciel, a zwykły uczestnik procesu?

konto usunięte

Temat: Udostępnianie danych

Zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1629 ze zm.) to starosta UDOSTĘPNIA dane z z ewidencji gruntów i budynków na żądanie podmiotów wymienionych w tym przepisie.

Jak zajrzymy do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1034 ze zm.) to do zadań starosty związanych z prowadzeniem ewidencji gruntów i budynków należy
- UDOSTĘPNIANIE danych ewidencyjnych (§ 44 pkt 4);
- ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem (§ 44 pkt 5).

Natomiast zgodnie z § 53 ww. rozporządzenia przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 44 pkt 5 (!) stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 39a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922).

Jak widać powyżej, przepisy ustawy o ochronie danych osobowych nie mają zastosowania do UDOSTĘPNIANIA przez starostę danych ewidencyjnych, ponieważ § 53 rozporządzenia dotyczy tylko zadań określonych w § 44 pkt 5 ( ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą itd.), a nie § 44 pkt 4 (udostępnianie danych ewidencyjnych). Potwierdza to m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 maja 2005 r. (sygn. akt: II SA/Wa 1987/2004).

Na koniec zaznaczę, że zgodnie z art. 5 ustawy o ochronie danych osobowych przepisy tej ustawy nie mają zastosowania jeżeli przepisy odrębnych ustaw, które odnoszą się do przetwarzania danych, przewidują dalej idącą ich ochronę. Takim „przepisem odrębnych ustaw" jest właśnie art. 24 ust. 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Przepis ten z jednej strony określa zamknięty krąg podmiotów, które mogą uzyskać dane (pkt 1 - 2a), a wobec "innych podmiotów " (pkt 3) wprowadza wymóg posiadania interesu prawnego co do ZAKRESU wnioskowanych danych.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Udostępnianie danych

Wyniki kontroli sektorowych w starostwach za 2016 r.
http://www.giodo.gov.pl/1520252/id_art/9847/j/pl/

konto usunięte

Temat: Udostępnianie danych

Paweł G.:
Wyniki kontroli sektorowych w starostwach za 2016 r.
http://www.giodo.gov.pl/1520252/id_art/9847/j/pl/

I właśnie w rozdziale III ("Podsumowanie wyników kontroli") pkt 5.2. inspektorzy stwierdzili uchybienia w procesie udostępniania danych osobowych z ewidencji gruntów i budynków, ale TYLKO w zakresie ochrony tych danych, np.
- "niezastosowaniu środków kryptograficznej";
- "dokumentacja zawierająca dane osobowe właścicieli i władających nieruchomością, na którą składały się m.in. orzeczenia wydane w postępowaniu sądowym lub administracyjnym (...) była przechowywana w sposób umożliwiający osobom nieuprawnionym dostęp do danych osobowych, tj. na otwartych regałach"

Więc, tak jak wskazałem, zgodnie z § 53 rozporządzenia przepisy ustawy o ochronie danych osobowych mają odpowiednie zastosowanie tylko odnośnie obowiązku starosty określonego w § 44 pkt 5 ("ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem").
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Udostępnianie danych

Mikołaj C.:
Więc, tak jak wskazałem, zgodnie z § 53 rozporządzenia przepisy ustawy o ochronie danych osobowych mają odpowiednie zastosowanie tylko odnośnie obowiązku starosty określonego w § 44 pkt 5 ("ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem").
GIODO odmiennie:
"Z analizy materiału dowodowego zebranego w toku ww. kontroli wynika, iż operacje na danych osobowych właścicieli i władających nieruchomością, polegające na ich udostępnianiu z ewidencji gruntów i budynków, są realizowane w oparciu o przepisy ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne co oznacza, że podstawę prawną ich udostępniania stanowi art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych,"
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Udostępnianie danych

Największy grzech administratorów publicznych jest taki, że doniosłe w skutkach decyzje o udostępnianiu danych podejmują jakieś panie Krysie, które pojęcie o uodo mają mniej niż nikłe.
Administratorzy publiczni zwykle też nie prowadzą żadnych rejestrów udostępnień.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Udostępnianie danych

Paweł G.:

GIODO odmiennie:

Chyba jednak nie. Typowy przykład reguły kolizyjnej - przepis szczególny wyłącza stosowanie przepisu ogólnego. To, że UODO wskazuje, że przesłanką do udostępnienia może być inny przepis prawa, nie oznacza, że jest stosowane w całości.

Przepis szczególny stosuje się w obszarach w których "precyzuje" zasady z przepisu ogólnego. W obszarach nie uregulowanych "dokładnie" stosuje się przepis ogólny. Problemem tutaj jedynie może być zapis art 5, który wskazuje ograniczenie stosowania zasad bezpieczeństwa pochodzących z innych przepisów, stawiając warunek że mogą być uznane za wiodące (stosowane zgodnie z reguła kolizyjną) tylko w sytuacji, gdy przewidują one ochronę dalej idącą.

Reasumując - wszystkie przepisy innych ustaw, które dopuszczają przetwarzanie danych osobowych będą wpadać pod 23.1.2, ale jednocześnie stanowią lex specialis. Ograniczenie stosowania - w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych opisałem.

Przy czym Mikołaj - chciałbym przypomnieć tylko drugą zasadę - akty wyższego rzędu jest ważniejszy. Regulacja zawarta w UODO nie może być zniesiona (doprecyzowana) rozporządzeniem do innego aktu w randze ustawy. Także tu bym się zatrzymał na poziomie szukania lex specialis w ustawach, niezależnie od stanowisk i sprawozdań GIODO, do którego mam dystans (chyba nie raz wyraziłem).

Grzegorz, bo obawiam się, że to już za duży poziom szczegółowości. Odpowiadając na zadane pytania:
1. Przesłanką do udostępnienia danych jest przepis UODO - art 23.1.2 w związku ze stosownym przepisem prawa geodezyjnego i kartograficznego.
2. Kategorie podmiotów, którym możesz udostępnić takie dane osobowe znajdziesz w stosownym przepisie prawa geodezyjnego i kartograficznego - w tym przypadku mam wrażenie, że możemy mówić tylko o takim podmiocie, który wykaże interes prawny.

Osobiście - odesłałbym pismo z info, że proszę o wykazanie interesu prawnego, zgodnie z przepisem prawa geodezyjnego i kartograficznego (paragrafy też, ale naprawdę można pisać w urzędzie po ludzku). Bo tu nawet nie chodzi o dane osobowe które mogą być udostępnione (choć nie muszą, bo co jak właścicielem jest firma lub skarb państwa?). A o dane z ewidencji.

PS mogę być nieco nieaktualny w przepisach, więc sprawdź. Skończyłem z administracją publiczną kilka lat temu.

konto usunięte

Temat: Udostępnianie danych

Grzegorz K.:
Przy czym Mikołaj - chciałbym przypomnieć tylko drugą zasadę - akty wyższego rzędu jest ważniejszy. Regulacja zawarta w UODO nie może być zniesiona (doprecyzowana) rozporządzeniem do innego aktu w randze ustawy. Także tu bym się zatrzymał na poziomie szukania lex specialis w ustawach, niezależnie od stanowisk i sprawozdań GIODO, do którego mam dystans (chyba nie raz wyraziłem).

Grzegorzu, zgodzę się z Tobą, że tylko przepis rangi ustawowej może wyłączyć w pewnym, ściśle określonym zakresie stosowanie UODO. Takim przepisem jest art. 24 ust. 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ponieważ zawęża on krąg podmiotów mogących uzyskać dostęp do danych z ewidencji, w szczególności poprzez wprowadzenie wymogu posiadania interesu prawnego, który należy nie tylko wskazać, ale również wykazać (udowodnić). Przepisy rozporządzenia jedynie precyzują zakres zastosowania UODO, mają bardziej charakter informacyjny.

Dlatego stwierdzenie, że "przepisy ustawy o ochronie danych osobowych nie mają zastosowania do udostępnienia przez starostę danych ewidencyjnych" odnosi się tylko do samej podstawy/warunków udostępnienia. Skoro starosta przetwarza dane osobowe zawarte w ewidencji, a ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne nie reguluje innych kwestii z zakresu ochrony danych takich jak np. sposoby ich zabezpieczania, to oczywiście sięgniemy do UODO jako przepisów mających zastosowanie we wszystkich przypadkach przetwarzania danych osobowych, w których nie są one wyłączone w zw. z art. 5 UODO.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Udostępnianie danych

Grzegorz K.:
1. Przesłanką do udostępnienia danych jest przepis UODO - art 23.1.2 w związku ze stosownym przepisem prawa geodezyjnego i kartograficznego.
Właśnie tak rozumiem stanowisko GIODO.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Udostępnianie danych

Mikołaj C.:
Grzegorz K.:
Przy czym Mikołaj - chciałbym przypomnieć tylko drugą zasadę - akty wyższego rzędu jest ważniejszy. Regulacja zawarta w UODO nie może być zniesiona (doprecyzowana) rozporządzeniem do innego aktu w randze ustawy. Także tu bym się zatrzymał na poziomie szukania lex specialis w ustawach, niezależnie od stanowisk i sprawozdań GIODO, do którego mam dystans (chyba nie raz wyraziłem).

Grzegorzu, zgodzę się z Tobą, że tylko przepis rangi ustawowej może wyłączyć w pewnym, ściśle określonym zakresie stosowanie UODO. Takim przepisem jest art. 24 ust. 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ponieważ zawęża on krąg podmiotów mogących uzyskać dostęp do danych z ewidencji, w szczególności poprzez wprowadzenie wymogu posiadania interesu prawnego, który należy nie tylko wskazać, ale również wykazać (udowodnić). Przepisy rozporządzenia jedynie precyzują zakres zastosowania UODO, mają bardziej charakter informacyjny.

Dlatego stwierdzenie, że "przepisy ustawy o ochronie danych osobowych nie mają zastosowania do udostępnienia przez starostę danych ewidencyjnych" odnosi się tylko do samej podstawy/warunków udostępnienia. Skoro starosta przetwarza dane osobowe zawarte w ewidencji, a ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne nie reguluje innych kwestii z zakresu ochrony danych takich jak np. sposoby ich zabezpieczania, to oczywiście sięgniemy do UODO jako przepisów mających zastosowanie we wszystkich przypadkach przetwarzania danych osobowych, w których nie są one wyłączone w zw. z art. 5 UODO.

Tak dokładnie. I to jest to co napisałem, że to i to co GIODO to jest to samo, a nie inaczej.



Wyślij zaproszenie do