Grzegorz
Krzemiński
600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...
Temat: Udostępnianie danych
Zerknij do ustawy, która jest podstawą prowadzenia ksiąg wieczystych, bo rozumiem, że z tego będziecie dane udostępniać.Temat: Udostępnianie danych
Inaczej zadam pytanie. Czy imię i nazwisko oraz numer działki to są dane osobowe?Analogicznie znam adres zamieszkania i piszę pismo do urzędu o podanie mi w ramach informacji jawnej imienia i nazwiska osoby zamieszkującej pod tym adresem.
Urząd podaje mi imię i nazwisko bo adres już znam, czy Urząd ma prawo w takiej sytuacji podać mi te dane czy nie?
Grzegorz
Krzemiński
600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...
Temat: Udostępnianie danych
Ja zadam pytanie inaczej. Czy przeczytałeś wstęp ustawy o księgach wieczystych i hipotece?Żeby nieco naprowadzić:
https://obywatel.gov.pl/nieruchomosci-i-srodowisko/elek...
Paweł G. IOD, podmiot danych
Temat: Udostępnianie danych
Grzegorz K.:Dla kogo?
Inaczej zadam pytanie. Czy imię i nazwisko oraz numer działki to są dane osobowe?
Temat: Udostępnianie danych
Grzegorz K.:
Ja zadam pytanie inaczej. Czy przeczytałeś wstęp ustawy o księgach wieczystych i hipotece?
Żeby nieco naprowadzić:
https://obywatel.gov.pl/nieruchomosci-i-srodowisko/elek...
Nie mam na myśli ksiąg wieczystych tylko ewidencję gruntów i budynków w gminie.
Grzegorz
Krzemiński
600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...
Temat: Udostępnianie danych
Czyli prawo geodezyjne i kartograficzne?Paweł G. IOD, podmiot danych
Temat: Udostępnianie danych
Grzegorz K.:Jeżeli właściciel działki jest dla was zidentyfikowaną osobą fizyczną, to jego imię i nazwisko jest daną osobową.
Inaczej zadam pytanie. Czy imię i nazwisko oraz numer działki to są dane osobowe?
Temat: Udostępnianie danych
Tak prawo prawo geodezyjne i kartograficzne.Czyli podsumowując osobie która złożyła wniosek o udostępnienie danych właściciela do działki o numerze, który sobie sprawdził np. na geoportalu można odmówić powołując się na artykuł 5.2 ustawy o dostępie do informacji publicznej?
Bo są sytuacje że Pani w urzędzie podaje z ewidencji gruntów i budynków imię i nazwisko właściciela działki wykreślając pozostałe dane jak adres zamieszkania i inne dane kontaktowe, będąc przekonana że same imię i nazwisko to nie są dane osobowe
Paweł G. IOD, podmiot danych
Temat: Udostępnianie danych
Grzegorz K.:Dlaczego o udostępnieniu danych decyduje nie właściciel, a zwykły uczestnik procesu?
Bo są sytuacje że Pani w urzędzie podaje z ewidencji gruntów i budynków imię i nazwisko właściciela działki wykreślając pozostałe dane jak adres zamieszkania i inne dane kontaktowe, będąc przekonana że same imię i nazwisko to nie są dane osobowe
konto usunięte
Temat: Udostępnianie danych
Zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1629 ze zm.) to starosta UDOSTĘPNIA dane z z ewidencji gruntów i budynków na żądanie podmiotów wymienionych w tym przepisie.Jak zajrzymy do rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1034 ze zm.) to do zadań starosty związanych z prowadzeniem ewidencji gruntów i budynków należy
- UDOSTĘPNIANIE danych ewidencyjnych (§ 44 pkt 4);
- ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem (§ 44 pkt 5).
Natomiast zgodnie z § 53 ww. rozporządzenia przy wykonywaniu zadań, o których mowa w § 44 pkt 5 (!) stosuje się odpowiednio przepisy wydane na podstawie art. 39a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922).
Jak widać powyżej, przepisy ustawy o ochronie danych osobowych nie mają zastosowania do UDOSTĘPNIANIA przez starostę danych ewidencyjnych, ponieważ § 53 rozporządzenia dotyczy tylko zadań określonych w § 44 pkt 5 ( ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą itd.), a nie § 44 pkt 4 (udostępnianie danych ewidencyjnych). Potwierdza to m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 maja 2005 r. (sygn. akt: II SA/Wa 1987/2004).
Na koniec zaznaczę, że zgodnie z art. 5 ustawy o ochronie danych osobowych przepisy tej ustawy nie mają zastosowania jeżeli przepisy odrębnych ustaw, które odnoszą się do przetwarzania danych, przewidują dalej idącą ich ochronę. Takim „przepisem odrębnych ustaw" jest właśnie art. 24 ust. 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. Przepis ten z jednej strony określa zamknięty krąg podmiotów, które mogą uzyskać dane (pkt 1 - 2a), a wobec "innych podmiotów " (pkt 3) wprowadza wymóg posiadania interesu prawnego co do ZAKRESU wnioskowanych danych.
Paweł G. IOD, podmiot danych
Temat: Udostępnianie danych
Wyniki kontroli sektorowych w starostwach za 2016 r.http://www.giodo.gov.pl/1520252/id_art/9847/j/pl/
konto usunięte
Temat: Udostępnianie danych
Paweł G.:
Wyniki kontroli sektorowych w starostwach za 2016 r.
http://www.giodo.gov.pl/1520252/id_art/9847/j/pl/
I właśnie w rozdziale III ("Podsumowanie wyników kontroli") pkt 5.2. inspektorzy stwierdzili uchybienia w procesie udostępniania danych osobowych z ewidencji gruntów i budynków, ale TYLKO w zakresie ochrony tych danych, np.
- "niezastosowaniu środków kryptograficznej";
- "dokumentacja zawierająca dane osobowe właścicieli i władających nieruchomością, na którą składały się m.in. orzeczenia wydane w postępowaniu sądowym lub administracyjnym (...) była przechowywana w sposób umożliwiający osobom nieuprawnionym dostęp do danych osobowych, tj. na otwartych regałach"
Więc, tak jak wskazałem, zgodnie z § 53 rozporządzenia przepisy ustawy o ochronie danych osobowych mają odpowiednie zastosowanie tylko odnośnie obowiązku starosty określonego w § 44 pkt 5 ("ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem").
Paweł G. IOD, podmiot danych
Temat: Udostępnianie danych
Mikołaj C.:GIODO odmiennie:
Więc, tak jak wskazałem, zgodnie z § 53 rozporządzenia przepisy ustawy o ochronie danych osobowych mają odpowiednie zastosowanie tylko odnośnie obowiązku starosty określonego w § 44 pkt 5 ("ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem").
"Z analizy materiału dowodowego zebranego w toku ww. kontroli wynika, iż operacje na danych osobowych właścicieli i władających nieruchomością, polegające na ich udostępnianiu z ewidencji gruntów i budynków, są realizowane w oparciu o przepisy ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne co oznacza, że podstawę prawną ich udostępniania stanowi art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych,"
Paweł G. IOD, podmiot danych
Temat: Udostępnianie danych
Największy grzech administratorów publicznych jest taki, że doniosłe w skutkach decyzje o udostępnianiu danych podejmują jakieś panie Krysie, które pojęcie o uodo mają mniej niż nikłe.Administratorzy publiczni zwykle też nie prowadzą żadnych rejestrów udostępnień.
Grzegorz
Krzemiński
600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...
Temat: Udostępnianie danych
Paweł G.:
GIODO odmiennie:
Chyba jednak nie. Typowy przykład reguły kolizyjnej - przepis szczególny wyłącza stosowanie przepisu ogólnego. To, że UODO wskazuje, że przesłanką do udostępnienia może być inny przepis prawa, nie oznacza, że jest stosowane w całości.
Przepis szczególny stosuje się w obszarach w których "precyzuje" zasady z przepisu ogólnego. W obszarach nie uregulowanych "dokładnie" stosuje się przepis ogólny. Problemem tutaj jedynie może być zapis art 5, który wskazuje ograniczenie stosowania zasad bezpieczeństwa pochodzących z innych przepisów, stawiając warunek że mogą być uznane za wiodące (stosowane zgodnie z reguła kolizyjną) tylko w sytuacji, gdy przewidują one ochronę dalej idącą.
Reasumując - wszystkie przepisy innych ustaw, które dopuszczają przetwarzanie danych osobowych będą wpadać pod 23.1.2, ale jednocześnie stanowią lex specialis. Ograniczenie stosowania - w zakresie bezpieczeństwa danych osobowych opisałem.
Przy czym Mikołaj - chciałbym przypomnieć tylko drugą zasadę - akty wyższego rzędu jest ważniejszy. Regulacja zawarta w UODO nie może być zniesiona (doprecyzowana) rozporządzeniem do innego aktu w randze ustawy. Także tu bym się zatrzymał na poziomie szukania lex specialis w ustawach, niezależnie od stanowisk i sprawozdań GIODO, do którego mam dystans (chyba nie raz wyraziłem).
Grzegorz, bo obawiam się, że to już za duży poziom szczegółowości. Odpowiadając na zadane pytania:
1. Przesłanką do udostępnienia danych jest przepis UODO - art 23.1.2 w związku ze stosownym przepisem prawa geodezyjnego i kartograficznego.
2. Kategorie podmiotów, którym możesz udostępnić takie dane osobowe znajdziesz w stosownym przepisie prawa geodezyjnego i kartograficznego - w tym przypadku mam wrażenie, że możemy mówić tylko o takim podmiocie, który wykaże interes prawny.
Osobiście - odesłałbym pismo z info, że proszę o wykazanie interesu prawnego, zgodnie z przepisem prawa geodezyjnego i kartograficznego (paragrafy też, ale naprawdę można pisać w urzędzie po ludzku). Bo tu nawet nie chodzi o dane osobowe które mogą być udostępnione (choć nie muszą, bo co jak właścicielem jest firma lub skarb państwa?). A o dane z ewidencji.
PS mogę być nieco nieaktualny w przepisach, więc sprawdź. Skończyłem z administracją publiczną kilka lat temu.
konto usunięte
Temat: Udostępnianie danych
Grzegorz K.:
Przy czym Mikołaj - chciałbym przypomnieć tylko drugą zasadę - akty wyższego rzędu jest ważniejszy. Regulacja zawarta w UODO nie może być zniesiona (doprecyzowana) rozporządzeniem do innego aktu w randze ustawy. Także tu bym się zatrzymał na poziomie szukania lex specialis w ustawach, niezależnie od stanowisk i sprawozdań GIODO, do którego mam dystans (chyba nie raz wyraziłem).
Grzegorzu, zgodzę się z Tobą, że tylko przepis rangi ustawowej może wyłączyć w pewnym, ściśle określonym zakresie stosowanie UODO. Takim przepisem jest art. 24 ust. 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ponieważ zawęża on krąg podmiotów mogących uzyskać dostęp do danych z ewidencji, w szczególności poprzez wprowadzenie wymogu posiadania interesu prawnego, który należy nie tylko wskazać, ale również wykazać (udowodnić). Przepisy rozporządzenia jedynie precyzują zakres zastosowania UODO, mają bardziej charakter informacyjny.
Dlatego stwierdzenie, że "przepisy ustawy o ochronie danych osobowych nie mają zastosowania do udostępnienia przez starostę danych ewidencyjnych" odnosi się tylko do samej podstawy/warunków udostępnienia. Skoro starosta przetwarza dane osobowe zawarte w ewidencji, a ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne nie reguluje innych kwestii z zakresu ochrony danych takich jak np. sposoby ich zabezpieczania, to oczywiście sięgniemy do UODO jako przepisów mających zastosowanie we wszystkich przypadkach przetwarzania danych osobowych, w których nie są one wyłączone w zw. z art. 5 UODO.
Paweł G. IOD, podmiot danych
Temat: Udostępnianie danych
Grzegorz K.:Właśnie tak rozumiem stanowisko GIODO.
1. Przesłanką do udostępnienia danych jest przepis UODO - art 23.1.2 w związku ze stosownym przepisem prawa geodezyjnego i kartograficznego.
Grzegorz
Krzemiński
600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...
Temat: Udostępnianie danych
Mikołaj C.:
Grzegorz K.:
Przy czym Mikołaj - chciałbym przypomnieć tylko drugą zasadę - akty wyższego rzędu jest ważniejszy. Regulacja zawarta w UODO nie może być zniesiona (doprecyzowana) rozporządzeniem do innego aktu w randze ustawy. Także tu bym się zatrzymał na poziomie szukania lex specialis w ustawach, niezależnie od stanowisk i sprawozdań GIODO, do którego mam dystans (chyba nie raz wyraziłem).
Grzegorzu, zgodzę się z Tobą, że tylko przepis rangi ustawowej może wyłączyć w pewnym, ściśle określonym zakresie stosowanie UODO. Takim przepisem jest art. 24 ust. 5 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, ponieważ zawęża on krąg podmiotów mogących uzyskać dostęp do danych z ewidencji, w szczególności poprzez wprowadzenie wymogu posiadania interesu prawnego, który należy nie tylko wskazać, ale również wykazać (udowodnić). Przepisy rozporządzenia jedynie precyzują zakres zastosowania UODO, mają bardziej charakter informacyjny.
Dlatego stwierdzenie, że "przepisy ustawy o ochronie danych osobowych nie mają zastosowania do udostępnienia przez starostę danych ewidencyjnych" odnosi się tylko do samej podstawy/warunków udostępnienia. Skoro starosta przetwarza dane osobowe zawarte w ewidencji, a ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne nie reguluje innych kwestii z zakresu ochrony danych takich jak np. sposoby ich zabezpieczania, to oczywiście sięgniemy do UODO jako przepisów mających zastosowanie we wszystkich przypadkach przetwarzania danych osobowych, w których nie są one wyłączone w zw. z art. 5 UODO.
Tak dokładnie. I to jest to co napisałem, że to i to co GIODO to jest to samo, a nie inaczej.
Podobne tematy
-
ABI » Udostępnianie danych na wniosek UKS -
-
ABI » Policja a udostępnianie danych -
-
ABI » Udostępnianie danych z PESEL dla celów statystycznych -
-
ABI » Udostępnianie akt sądowych czyli zawartych w nich danych... -
-
ABI » udostępnianie danych osobowych - zapisy w polityce... -
-
ABI » udostępnianie danych osobowych jednostcę szkolącej -
-
ABI » udostępnianie danych komornikowi -
-
ABI » Udostępnianie danych na żądanie posła. -
-
ABI » Udostępnianie danych przedsiębiorstwa w celu napisania... -
-
ABI » Udostępnianie danych telewizji -
Następna dyskusja: