Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sepi

Była kiedyś taka sprawa, gdzie GIODO kwestionował pierwszą wersję tego systemu, ponieważ tworzono jedną bazę danych, do której miało dostęp kilku różnych administratorów: PUP, MOPS, PCPR... Czy ktoś jest w stanie podlinkować mi decyzje GIODO w tej sprawie?

Nawiasem mówiąc za sposób udostępniania informacji publicznej w postaci decyzji GIODO w BIP odpowiedzialny za to pracownik Biura GIODO powinien zostać rozstrzelany, po uprzednim przypieczeniu.

Ten urząd ciągle nie rozumie, że zadania określone w art. 12 pkt 5 ustawy to m.in. dbałość o zawartość merytoryczną, przejrzystość i funkcjonalność własnych serwisów informacyjnych oraz o kompetencje pracowników infolinii, a nie tylko powtarzanie w koło Macieju o zakazie zatrzymywania dowodów osobistych w przypadku wypożyczania kajaka i od lat te same ogólnikowe wystąpienia na konferencjach.

Tyle lat obowiązywania ustawy, a GIODO ciągle pływa w teorii, ciągle międli te same znane już wszystkim definicje, a nie podpowiada, jak je należy stosować w praktyce.

Wiewiórowski odszedł, a ten urząd ciągle kręci się w kółko. Ustawa obowiązuje prawie 20 lat. Jako ABI na stronach GIODO powinienem dziś znajdować prawdziwą skarbnicę praktycznych porad.

Ulało mi się. Mam ich dość. Nie pomagają.
Jarosław Żabówka

Jarosław Żabówka Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji (ABI).

Temat: Sepi

Temat pojawił się jeszcze raz w sprawozdaniu GIODO z 2012 roku. Kilka słów na ten temat napisałem tutaj: http://www.klubabi.odoradca.pl/sprawozdanie-giodo-za-2...
Niestety, decyzji nie mam…
Na forum Sygnity (http://www.public.sygnity.pl/forums/viewtopic.php?f=94...) można znaleźć informację, że w 2014r. miała być jakaś kontrola GIODO dotycząca SEPI.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sepi

Jarosław Ż.:
Temat pojawił się jeszcze raz w sprawozdaniu GIODO z 2012 roku. Kilka słów na ten temat napisałem tutaj: http://www.klubabi.odoradca.pl/sprawozdanie-giodo-za-2...

Wiem, wiem, od Pana się o tym dowiedziałem :)
Niestety, decyzji nie mam…

No to nadal jestem w lesie ;)

PS.
Ale, ale...
Skoro już mnie ten honor spotkał, że odnalazł Pan ten wątek... Czy może mi Pan wyłuszczyć pokrótce, czemu dokładnie to ówczesne rozwiązanie uznał Pan za sprzeczne z prawem? Mam do zaopiniowania system bardzo podobny i szukam argumentów na nie.Ten post został edytowany przez Autora dnia 06.07.15 o godzinie 21:14

konto usunięte

Temat: Sepi

Panowie,

Osobiście pamiętam jak brałem udział w jednym ze szkoleń/prezentacji systemu SEPI. Jeśli pamięć mnie nie myli było to koniec 2013 / początek 2014 roku. Wówczas przedstawiciele SEPI wskazywali, że trwają prace legislacyjne mające na celu "ugruntowanie" współpracy Urzędów Pracy i Ośrodków Pomocy Społecznej w zakresie wzajemnej wymiany informacji. Generalna zasada była taka, że każdy z OPS, który chciał korzystać z wymiany danych przez SEPI musiał podpisać umowę powierzenia przetwarzania danych z PUP. Ponadto SEPI zapewniało możliwość wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi OPS-ami. Aby jednak można było realizować tę wymianę pomiędzy OPS-ami, musiały one zawrzeć pomiędzy sobą stosowne umowy o powierzeniu przetwarzania danych. Z tego co pamiętam, w systemie SEPI miała istnieć możliwość wskazania, któremu z OPS-ów dane miały być udostępniane (przykładowo, jeżeli OPS 1 podpisał umowę z OPS 2 i OPS 3 to w zasobach administracyjnych SEPI wskazywał, że tym OPS-om dane mogą być udostępnione.

Na zakończenie ciekawa odpowiedź MPiPS na interpelacje poselską:
______________________________________________
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

na interpelację nr 22878

w sprawie przetwarzania danych osobowych osób zarejestrowanych w urzędach pracy

Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo (SPS-023-22878/13 z dnia 29 listopada 2013 r.) zawierające w załączeniu interpelację poselską L.Dz.IKM/IN/56/13 pani poseł Izabeli Katarzyny Mrzygłockiej dotyczącą kwestii przetwarzania danych osobowych osób bezrobotnych i poszukujących pracy zarejestrowanych w urzędach pracy, a w szczególności wymiany danych z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, przekazuję poniższe wyjaśnienia.

Według stanu na dzień dzisiejszy, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.), do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy, które są realizowane przez powiatowe urzędy pracy, należy między innymi udostępnianie informacji o osobach zarejestrowanych w zakresie niezbędnym do realizacji zadań określonych w ustawie innym instytucjom rynku pracy lub podmiotom, którym starosta zleci realizację usług rynku pracy, oraz innym podmiotom publicznym albo podmiotom niebędącym podmiotami publicznymi realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji.

Realizację tego zadania dookreślają ust. 6, 7 i 8 w art. 33 ww. ustawy, które wskazują, że powiatowe urzędy pracy przy gromadzeniu, przetwarzaniu i udostępnianiu informacji o osobach zarejestrowanych wykorzystują przede wszystkim systemy teleinformatyczne i dokumenty elektroniczne. Przepisy precyzują także, że ww. informacje mogą być udostępniane różnym podmiotom, w tym jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej oraz jednostkom obsługującym świadczenia rodzinne, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.

Dodatkowe warunki udostępniania ww. informacji z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych zarówno po stronie powiatowego urzędu pracy, jak i podmiotu korzystającego z tych informacji określa ust. 8 w art. 33 ww. ustawy. Wykorzystanie systemów teleinformatycznych w ww. celu jest możliwe wtedy, gdy powiatowy urząd pracy oraz podmiot korzystający z ww. informacji:

1) posiada urządzenia umożliwiające identyfikację osoby uzyskującej informacje w systemie oraz zakresu, daty i celu ich uzyskania;

2) posiada zabezpieczenia uniemożliwiające wykorzystanie informacji niezgodnie z celem ich uzyskania;

3) dostęp do danych osobowych jest nadzorowany i rejestrowany zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.

Jednocześnie należy wskazać, iż procedowany jest obecnie w sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny projekt ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w którym doprecyzowano podstawy prawne umożliwiające dwukierunkową wymianę danych w postaci elektronicznej o wspólnych beneficjentach powiatowych urzędów pracy, jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz jednostek organizacyjnych obsługujących świadczenia rodzinne. W art. 33 ust. 7 przedmiotowego projektu ustawy uregulowano kwestię udostępnienia danych przez powiatowe urzędy pracy, w szczególności jednostkom organizacyjnym pomocy społecznej oraz jednostkom obsługującym świadczenia rodzinne. Natomiast w art. 33 ust. 7a wskazano na możliwość pozyskiwania przez powiatowe urzędy pracy z ww. jednostek informacji dotyczących bezrobotnych poszukujących pracy i cudzoziemców zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przedstawione powyżej regulacje stanowić będą podstawę prawną dwukierunkowej wymiany danych w postaci elektronicznej o osobach zarejestrowanych w powiatowych urzędach pracy i klientach jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz jednostek obsługujących świadczenia rodzinne w zakresie, jaki jest niezbędny ww. podmiotom do realizacji ustawowych zadań na rzecz ich klientów. Ze względu na skalę przedsięwzięcia już teraz w ww. jednostkach prowadzone są działania związane z wdrażaniem lokalnych platform komunikacyjnych umożliwiających dwukierunkową wymianę danych, które zostaną produkcyjnie uruchomione z dniem wejścia w życie nowelizacji ustawy.

Zgodnie z przyjętym planem działań jednostki na poziomie powiatu zawierają umowy wzajemne regulujące zasady i zakres udostępniania danych o wspólnych beneficjentach, które będą docelowo wymieniać. Jednocześnie należy podkreślić, iż SEPI jest jedną z lokalnych platform komunikacyjnych, które umożliwiają dwukierunkową wymianę danych na poziomie powiatu o wspólnych beneficjentach obszaru rynku pracy oraz zabezpieczenia społecznego i rodziny w sposób zgodny z art. 33 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz z ustawą o ochronie danych osobowych.

Z poważaniem

Podsekretarz stanu

Radosław Mleczko

Warszawa, dnia 27 grudnia 2013 r.

konto usunięte

Temat: Sepi

Załączam jeszcze link do ciekawego artykułu znalezionego w sieci:

http://www.prawnikwpomocyspolecznej.pl/news/32/18/praw...

konto usunięte

Temat: Sepi

http://www.giodo.gov.pl/plik/id_p/7031/j/pl/

I jeszcze wystąpienie GIODO w obszarze przetwarzania danych w kontekście MPiPS.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Sepi

Panie Maćku, przydatne, dziękuję.

Podobne tematy


Następna dyskusja:

ABI - zgłoszenie SEPI




Wyślij zaproszenie do