Emilia Wochal

Emilia Wochal Specjalista, PPP

Temat: Policja a udostępnianie danych

Policja prowadzi postępowanie przygotowawcze pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w sprawie....,. Prosi o wydanie kopii opinii psychologicznej z poradni psychologiczno - pedagogicznej. Czy możemy to zrobić.
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: Policja a udostępnianie danych

Złożyli wniosek zawierający m.in. wskazanie informacji podlegających udostępnieniu oraz wskazanie podstawy prawnej udostępnienia informacji?

Jeżeli tak to jaką podstawę prawną wskazali?
Emilia Wochal

Emilia Wochal Specjalista, PPP

Temat: Policja a udostępnianie danych

Wskazali tylko, że proszą o wydanie kopii opinii psychologicznej dziecka / podali imię i nazwisko/ i napisali w jakiej sprawie toczy się postępowanie. Brak w piśmie podstawy prawnej.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Policja a udostępnianie danych

Rozdział 3 Ustawy o Policji.
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: Policja a udostępnianie danych

No i wydane na podstawie ustawy o Policji
rozporządzenie MSW z 31.12.2012 w sprawie przetwarzania informacji przez Policję
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Policja a udostępnianie danych

Marek - trzymajmy się źródeł. Konstytucja mówi o tym, że informacje o osobie tylko na podstawie ustawy. Więc nie mieszajmy, bo koleżanka dopiero zaczyna.

Formalnie - art 23.1.2) lub 27.2.2) w związku z art 15 Ustawy o Policji.

To co Marek podaje - to są "technikalia" w sensie sposób, w jaki to ma się odbywać.
Emilia Wochal

Emilia Wochal Specjalista, PPP

Temat: Policja a udostępnianie danych

Dziękuje. Jutro sprawdzę .A mam jeszcze pytanie.Czy jak zwraca się do nas / jesteśmy jednostką samorządową/ jakaś instytucja o udostępnienie danych czy oni muszą wskazać w piśmie podstawę prawną?Ten post został edytowany przez Autora dnia 29.08.16 o godzinie 21:12
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: Policja a udostępnianie danych

Grzegorz - Nie zamierzałem podważać Konstytucji RP :-)
chciałem tylko wskazać, że jest rozporządzenie do ustawy, które właśnie reguluje te "technikalia".

Emilia - problem zawartości wniosku o udostępnienie i zachowania pisemnej formy tego wniosku jest o tyle złożony, że od kilku lat przepisy uodo nie regulują szczegółowo zasad udostępniania i zasady te trzeba wyinterpretować z różnych ogólniejszych zasad.

Jest to dość przyzwoicie opisane w tych artykułach:
http://www.prawo.egospodarka.pl/68365,Nowe-zasady-udos...
http://nf.pl/manager/nowe-przepisy-a-zasady-udostepnia...

W skrócie i uproszczeniu - bezpieczniej jest dla administratora danych, żeby wniosek o udostępnienie był w formie papierowej, ale na tym forum było już na ten temat kilka dyskusji i chyba nie wszyscy się z tym zgadzają...

Temat: Policja a udostępnianie danych

Emilia W.:
Policja prowadzi postępowanie przygotowawcze pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w sprawie....,. Prosi o wydanie kopii opinii psychologicznej z poradni psychologiczno - pedagogicznej. Czy możemy to zrobić.

Tak naprawdę to w tej sytuacji Policja nie wnioskowała o dane osobowe, ale o tzw. nośnik danych, którym jest w tym przypadku kopia dokumentu.
Zgodnie z ustawą o Policji - dokładnie art. 20 (nie 15) - zasadniczo może ona pozyskiwać dane, nie zaś nośniki informacji.

Zarówno GIODO jak i sądy administracyjne stwierdzały, że prawo do pozyskania danych (informacji) nie jest tożsame z prawem do uzyskania nośnika informacji. Rozróżnienie to nie jest tylko teoretyczne, może mieć istotne konsekwencje praktyczne.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Policja a udostępnianie danych

Jacek P.:
Tak naprawdę to w tej sytuacji Policja nie wnioskowała o dane osobowe, ale o tzw. nośnik danych, którym jest w tym przypadku kopia dokumentu.
Pomijając fakt, że wątek archeologiczny, to nie rozumiem argumentu.

Temat: Policja a udostępnianie danych

Zaraz tam archeolo, temat wiecznie żywy ;)

Mam nadzieję, że to pomoże zrozumieć o co tutaj chodzi :

Udostępnianie danych z dokumentów
Metadane

Z uwagi na wpływające do Biura liczne prośby o interwencję w sprawach dotyczących udostępnienia bądź odmowy udostępnienia dokumentów będących nośnikami przetwarzanych danych informujemy, że Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych nie posiada kompetencji do podejmowania rozstrzygnięć w tym zakresie.

Przepisy ustawy o ochronie danych osobowych nie regulują bowiem zasad posługiwania się dokumentami będącymi nośnikami przetwarzanych danych a jedynie zawierającymi je danymi osobowymi. Żaden przepis tej ustawy nie upoważnia, ani osoby, której dane dotyczą (przedstawiciela ustawowego), do żądania od administratora danych wydania takich dokumentów. W trybie przewidzianym w przepisach ustawy o ochronie danych osobowych można skutecznie dochodzić od administratora wyłącznie określonych działań dotyczących danych osobowych, co nie jest tożsame z żądaniem np. wydania dokumentów zawierających te dane. Powyższe znajduje potwierdzenie w utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych, np. w wyroku z dnia 6 września 2005 r. (sygn. II SA/Wa 825/05) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł, że „W ustawie o ochronie danych osobowych brak jest przepisów obligujących administratora do udostępnienia dokumentów zawierających dane osobowe. Ustawodawca posługuje się pojęciem „udostępnienia”, odnosząc je zawsze do danych osobowych, a nie zawierających je dokumentów.” Jednocześnie w ocenie sądu „(…) kwestia udostępniania dokumentów znajdujących się w aktach osobowych pracownika, nie jest w ogóle objęta regulacją ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych i nie może być na jej gruncie rozpatrywana”.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Policja a udostępnianie danych

Nigdy mnie ta interpretacja WSA nie przekonywała. Nawet uważałem ją za szkodliwą. Nadal tak uważam.
Szymon S.

Szymon S. IOD / IBTI

Temat: Policja a udostępnianie danych

Oczywiście, że Policja może przeszukać i zabezpieczyć nośnik danych do postępowania. Najczęściej nie działa sama z siebie, a na polecenie Prokuratora. Swego czasu RPO miał pretensje o to, że zabiera się ludziom narządzia pracy. KGP zwróciło uwagę, że w razie takiej możliwości kopiuje się dane. Cieszyłbym się w tej sytuacji z faktu, że poproszono o kopię.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Policja a udostępnianie danych

Paweł G.:
Nigdy mnie ta interpretacja WSA nie przekonywała.
Dodam, że na szczęście straciła na aktualności w obliczu prawa do uzyskania kopii danych.

Temat: Policja a udostępnianie danych

Paweł G.:
Paweł G.:
Nigdy mnie ta interpretacja WSA nie przekonywała.

A jakiś argument dlaczego nie przekonywała?
To jest akurat sensowne podejście:
1) w większości z co najmniej kilkudziesięciu ustaw jest mowa o udostępnianiu danych, zdecydowanie b. rzadko, w nielicznych jest mowa o udostępnianiu tzw. nośników; należy założyć że ustawodawca jest racjonalny :),
2) ma to rozróżnienie praktyczne konsekwencje - znowu weźmy przykład - to że dany podmiot X może uzyskać dane, że Kowalski jest właścicielem nieruchomości - nie jest równoznaczne z tym, że może pozyskać np. odpis aktu notarialnego (gdzie może być znacznie więcej informacji nie tylko o samym Kowalskim, ale też innych osobach)

Dodam, że na szczęście straciła na aktualności w obliczu prawa do uzyskania kopii danych.
Tu chyba wdarły się nieporozumienia:
1) prawo uzyskania kopii danych w rozumieniu art. 15 ust. 3 RODO przysługuje przecież wyłącznie osobie, której dane dotyczą nie zaś wszelkim potencjalnym podmiotom wnioskującym o dane osobowe - takim jak Policja,
2) poza tym prawo do uzyskania kopii danych nie jest na gruncie RODO równoznaczne z prawem uzyskania kopii wszelkich nośników (dokumentów).

Temat: Policja a udostępnianie danych

Szymon S.:
Oczywiście, że Policja może przeszukać i zabezpieczyć nośnik danych do postępowania. Najczęściej nie działa sama z siebie, a na polecenie Prokuratora. Swego czasu RPO miał pretensje o to, że zabiera się ludziom narządzia pracy. KGP zwróciło uwagę, że w razie takiej możliwości kopiuje się dane. Cieszyłbym się w tej sytuacji z faktu, że poproszono o kopię.

Zgadza się, może (podobnie jak inne podmioty) - ale to raczej na gruncie KPK, w szczególności na podstawie art. 217 - ale wtedy powinno zwykle być postanowienie prokuratora.

Natomiast na podstawie art. 20 ust. 15 ustawy o Policji może uzyskać dane osobowe.

Policja w celu zapobieżenia lub wykrycia przestępstw oraz identyfikacji
osób może uzyskiwać, gromadzić i przetwarzać informacje, w tym również dane
osobowe ze zbiorów prowadzonych na podstawie odrębnych przepisów przez
organy władzy publicznej, a w szczególności z Krajowego Rejestru Karnego oraz
rejestru PESEL, w tym również ze zbiorów, w których przetwarza się informacje,
obejmujące dane osobowe, uzyskane w wyniku wykonywania przez te organy
czynności operacyjno - rozpoznawczych. Administratorzy danych gromadzonych
w tych rejestrach są obowiązani do nieodpłatnego ich udostępniania.

Tak to już jest, że od tego na jakiej podstawie działa dany podmiot zależy jakie dane / dokumenty/ ma on prawo uzyskać.
Dlatego ogólne stwierdzenie typu Policja/ czy ktokolwiek inny/ może pozyskać to i owo ma ograniczoną wartość.
Znacznie b. precyzyjne jest określenie Policja na podstawie .... może uzyskać....
Szymon S.

Szymon S. IOD / IBTI

Temat: Policja a udostępnianie danych

Przepisy dotyczące Policji są dość obszerne i nie do końca konkretne. Mamy jeszcze art. 14 i 15 Ustawy o Policji i art. 15 KPK. Te mi przychodzą na teraz do głowy.

Temat: Policja a udostępnianie danych

Faktycznie, przepisy dot. Policji są obszerne i mogą wydawać się nie zawsze konkretne. Nie tylko one zresztą ;)

Art. 14 i 15 ustawy o Policji dotyczą generalnie różnych aspektów przetwarzania danych przez Policję w związku z prowadzonymi czynnościami.
Art. 15 określa m.in. zasady udzielania - przez różne podmioty - pomocy Policji.
Natomiast art. 20 ust. 15 dotyczy udostępniania danych przez administratorów - dlatego też wydaje się być najbardziej odpowiedni do tematu i generalnie udostępniania :)

Podobnie wygląda sytuacja z KPK. Art. 15 par. 2 mówi o pomocy. Natomiast art. 217 - o wydawaniu rzeczy ( w tym dokumentów) na żądanie sądu, prokuratora czy Policji . Dlatego wydanie dokumentów powinno nastąpić zgodnie z 217 KPK.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Policja a udostępnianie danych

Jacek P.:
Nigdy mnie ta interpretacja WSA nie przekonywała.
A jakiś argument dlaczego nie przekonywała?
Bo ja widzę różnicę między suchymi danymi, a ich obrazem w dokumencie. Porównaj sobie wykaz samych danych, które masz w dowodzie osobistym, a obrazem całego dokumentu i zdecyduj, czy wolałbyś zobaczyć tylko sam wykaz danych, które Cię dotyczą, czy jednak cały dokument. Dokument siłą rzeczy ma dodatkowe informacje - to też są dane, które odnoszą się do człowieka i mają dla niego znaczenie.

Składasz pismo do urzędu, podajesz imię, nazwisko i adres. Potem na tym dokumencie pojawiają się jakieś dodatkowe informacje - a to pieczątka wpływu, a to dekretacja... Uważam te dodatkowe informacje również za dane osobowe dotyczące nadawcy dokumentu.Ten post został edytowany przez Autora dnia 06.10.18 o godzinie 22:24

Temat: Policja a udostępnianie danych

Paweł G.:
Jacek P.:
Nigdy mnie ta interpretacja WSA nie przekonywała.
A jakiś argument dlaczego nie przekonywała?
Bo ja widzę różnicę między suchymi danymi, a ich obrazem w dokumencie. Porównaj sobie wykaz samych danych, które masz w dowodzie osobistym, a obrazem całego dokumentu i zdecyduj, czy wolałbyś zobaczyć tylko sam wykaz danych, które Cię dotyczą, czy jednak cały dokument. Dokument siłą rzeczy ma dodatkowe informacje - to też są dane, które odnoszą się do człowieka i mają dla niego znaczenie.

Składasz pismo do urzędu, podajesz imię, nazwisko i adres. Potem na tym dokumencie pojawiają się jakieś dodatkowe informacje - a to pieczątka wpływu, a to dekretacja... Uważam te dodatkowe informacje również za dane osobowe dotyczące nadawcy dokumentu.

Szczerze pisząc to miałem na myśli argumenty merytoryczne, a nie hm, osobiste przekonania czy upodobania.
Równie szczerze pisząc, to kompletnie nie rozumiem takiego podejścia. Wydawało mnie się, że pewne zagadnienia to "oczywiste oczywistości", ale chyba jest inaczej.

1) zarówno "stara" UODO jak i RODO wyraźnie mówią o ochronie danych osobowych, nie zaś o "ochronie dokumentów (czy ogólnie nośników informacji) zawierających dane". Nie jest to przecież żaden przypadek, że ochrona dotyczy danych. Czyżby wszyscy prawodawcy pomylili się? ;)

2) Z rozróżnienia pomiędzy danymi a nośnikami - wynikało wielokrotnie wyrażano podejscie zarówno organu jakim był GIODO jak i sądów. Nie spotkałem się z poważnym stanowiskiem które by ten podział lekceważył czy bagatelizował - ze względu na wcześniej wskazane implikacje praktyczne.

3) Porównaj sobie wykaz samych danych, które masz w
dowodzie osobistym, a obrazem całego dokumentu i zdecyduj, czy wolałbyś zobaczyć tylko sam wykaz danych, które Cię dotyczą, czy jednak cały dokument.
Co do tego - to sorry, ale to chyba jakieś nieporozumienie - przecież w ochronie danych raczej nie chodzi o to co administrator czy generalnie osoba przetwarzająca dane "wolałaby" - ale co jest zgodnie z RODO i bardziej korzystne dla podmiotu danych. W końcu RODO ma służyć ochronie danych podmiotu a nie jakiemuś "komfortowi poznawczemu" podmiotu (osoby) przetwarzającego.

4) Dokument siłą rzeczy ma dodatkowe informacje - to też są dane, które odnoszą się do człowieka i mają dla niego znaczenie.
I tu jest istota zagadnienia - właśnie o to chodzi, że dokument może zawierać ( i zwykle zawiera) te dodatkowe informacje, co do których administrator może nie mieć podstawy do przetwarzania.
Przetwarzanie "nadmiarowych danych ewidentnie narusza zasady z art. 5 RODO.

5) Składasz pismo do urzędu, podajesz imię, nazwisko i adres.
Potem na tym dokumencie pojawiają się jakieś dodatkowe informacje - a to pieczątka wpływu, a to dekretacja... Uważam te dodatkowe informacje również za dane osobowe dotyczące nadawcy dokumentu.

Nie mieszajmy 2 różnych spraw:
- z 1 str. zbierania dodatkowych danych dot. podmiotu danych - jeśli bezpodstawnie "obracamy" dokumentami (nośnikami);
- a z 2 str. tego, że jakiś dokument dot. podmiotu danych jest opisywany, dekretowany w wewnętrznym obiegu u administratora itd itp. - te informacje (nie zawierające nadmiarowych danych) służą ogólnie załatwieniu sprawy i w żadnym stopniu nie naruszają zasad np. z art. 5 RODO :)



Wyślij zaproszenie do