Jacek W

Jacek W Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji,
Inspektor Bezpie...

Temat: Podstawa prawna przetwarzania danych w RODO: 6.1.c czy 6.1.e

Hej,
czy ktoś wie, czym różni się 6.1.c czy 6.1.e w urzędach? Przecież 6.1.e jest na podstawie przepisów prawa.

Jacek
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Podstawa prawna przetwarzania danych w RODO: 6.1.c czy 6.1.e

6.1.c ma zastosowanie również w sektorze prywatnym.
Monika K.

Monika K. Radca prawny, xx

Temat: Podstawa prawna przetwarzania danych w RODO: 6.1.c czy 6.1.e

Jacek W.:
Hej,
czy ktoś wie, czym różni się 6.1.c czy 6.1.e w urzędach? Przecież 6.1.e jest na podstawie przepisów prawa.

Jacek
Hej, ja widzę to tak że 6.1 c ma węższy zakres przedmiotowy - jeśli chodzi o sytuacje w kt może mieć zastosowanie , tam jest mowa tylko o obowiązku wynikającym z prawa (zwróć jednak uwagę na motyw 45 w kt mowa jest o obu ww. podstawach: z 6.1c i 6.1 e i na szczęście wskazano tam iż "Niniejsze rozporządzenie nie nakłada wymogu, aby dla każdego indywidualnego przetwarzania istniało szczegółowe uregulowanie prawne" ). I jednocześnie 6.1 . c ma dużo szerszy zakres podmiotowy bo dotyczy administratorów i publicznych i prywatnych zaś 6.1 e aby mógł mieć zastosowanie administrator musi działać w interesie publicznym.
Moim zdaniem 6.1 c mówi tylko o obowiązku prawnym ( nie mieszczą się tu przypadki kiedy urząd ma uprawnienie a nie obowiązek ( wiele ustaw mówi o uprawnieniu a nie obowiązku np art. 33 ust3 pkt2 ust o systemie oświaty kt daje przedstawicielom gminy prawo wglądu w dane uczniów ) ) . Takie przypadki obecnie legalizować będzie 6.1 e.
Nie wiem czy udało mi się oddać myśl ... w końcu to krótkie wiadomości tekstowe :) ale rozumiem to w ten sposób że "będąc urzędem" będziemy niektóre dane przetwarzać na podst 6.1 c ( np obowiązki wobec pracowników zw z wypłatą wynagrodzeń i ZUS ,) inne na podst 6.1 e np ww. kontrolowanie przez gminę placówek oświatowych,) myślę że zdaży mi się też często wracać do ww. zdania zacytowanego z motywu 45 i o ile będzie ogólne uprawnienie np dla sądów do prowadzenia postępowań nie będę poszukiwać do każdej czynności przetwarzania odpowiedniego przepisu ( bo go zresztą nie znajdę) . Co ciekawe nie ma przepisu prawa kt nakładałby na sądy "obowiązek " orzekania ....
Spójrz też prosze na obecny art. 23 ust 1 pkt 2 u.o.d.o gdzie jest aktualnie mowa o uprawnieniu lub obowiązku - a 6.1 c rodo mówi już tylko o obowiązku - porównanie pozwala zobaczyć tę różnicę.
Zajrzę jeszcze jutro w pracy do obu komentarzy kt mam do Rodo może znajdę jeszcze jakieś lepsze wyjaśnienie dla tej sprawy - to dam znać .
Pozdrawiam
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Podstawa prawna przetwarzania danych w RODO: 6.1.c czy 6.1.e

Monika K.:
art. 33 ust3 pkt2 ust o systemie oświaty kt daje przedstawicielom gminy prawo wglądu w dane uczniów ) ) . Takie przypadki obecnie legalizować będzie 6.1 e.
Niekoniecznie. Konstrukcja takiej normy prawnej podlega ograniczeniom wynikającym z art. 8.2 EKPC, art. 7,8, 52.1 KPP, art. 31.3 Konstytucji RP, art. 6.3 RODO. Nie każdy obecny przepis nada się za podstawę prawną legalizującą przetwarzanie.

Temat: Podstawa prawna przetwarzania danych w RODO: 6.1.c czy 6.1.e

Monika K.:
Co ciekawe nie ma przepisu prawa kt nakładałby na sądy "obowiązek " orzekania ....
Błędna teza. Prawo obywatela/człowieka rodzi automatycznie obowiązek u odbiorcy tego prawa.
Art. 47 Karty praw podstawowych UE stanowi:
Każdy, kogo prawa i wolności zagwarantowane przez prawo Unii zostały naruszone, ma prawo do skutecznego środka prawnego przed sądem, (...)
Każdy ma prawo do sprawiedliwego i jawnego rozpatrzenia jego sprawy w rozsądnym terminie przez niezawisły i bezstronny sąd ustanowiony uprzednio na mocy ustawy.

To oznacza, że jeśli człowiek uważa, że jego prawa i wolności są łamane, to państwo (poprzez sąd) ma obowiązek zająć się jego sprawą.
Czytając Konstytucję RP art. 37.1. (Kto znajduje się pod władzą Rzeczypospolitej Polskiej, korzysta z wolności i praw zapewnionych w Konstytucji.) zestawiamy z art 175.1. (Wymiar sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Polskiej sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe.) i z tego wprost wynika obowiązek państwa, ochrony wolności i praw zagwarantowanych Konstytucją RP.
Patrząc dalej na ustawę prawo o ustroju sądów powszechnych w art.1§2 Sądy powszechne sprawują wymiar sprawiedliwości ....
Przepisy jednoznacznie określają obowiązek (sprawują). Brak obowiązku byłby zapisany zwrotem 'mogą sprawować'.
Paulina S.

Paulina S. Inspektor ochrony
danych

Temat: Podstawa prawna przetwarzania danych w RODO: 6.1.c czy 6.1.e

Żyłam do tej pory w przeświadczeniu, że podstawą przetwarzania danych w OPSach jest art. 6 ust. 1 lit. e) RODO. Szukając informacji na temat prawa do usunięcia i sprzeciwu znalazłam taką oto interpretację:
"Podobnie negatywnie odpowiedzieć należy na pytanie dotyczące możliwości zgłoszenia przez stronę sprzeciwu w zakresie przetwarzania danych osobowych. Uzasadnienie odmowy przyznania stronie takiego uprawnienia jest jednak inne i wynika z podstawy prawnej przetwarzania danych osobowych w ośrodkach pomocy społecznej. Na gruncie przepisów RODO podstawą tą jest bowiem art. 6 ust. 1 lit. c) RODO, tzn. niezbędność do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze. Sprzeciw w zakresie przetwarzanych danych osobowych - zgodnie z art. 21 RODO - może być zgłoszony wówczas, gdy przetwarzanie danych przez administratora dokonywane jest na podstawie art. 6 ust. 1 lit. e) lub f) RODO, czyli na podstawie innych przesłanek niż realizacja prawnych obowiązków administratora. Prawo do sprzeciwu w przypadku postępowań prowadzonych przez ośrodki pomocy społecznej nie znajduje zatem żadnego normatywnego umocowania." dr Piotr Piskozub
Nie klei mi się to. Jak to widzicie?

Temat: Podstawa prawna przetwarzania danych w RODO: 6.1.c czy 6.1.e

Działalność gminy>OPS w ramach pomocy społecznej reguluje przecież ustawa - Pomoc społeczna. Dz.U.2017.1769 t.j. z dnia 2017.09.22

Art. 2. [Pojęcie i organy pomocy społecznej]
1. Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
2. Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Art. 6. [Definicje]
5) jednostka organizacyjna pomocy społecznej - regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówkę specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodek wsparcia i ośrodek interwencji kryzysowej;
DZIAŁ III

ORGANIZACJA POMOCY SPOŁECZNEJ
Rozdział 1

Struktura organizacyjna pomocy społecznej
Art. 110. [Ośrodki pomocy społecznej]
1. Zadania pomocy społecznej w gminach wykonują jednostki organizacyjne - ośrodki pomocy społecznej.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Podstawa prawna przetwarzania danych w RODO: 6.1.c czy 6.1.e

Paulina S.:
prawnych obowiązków administratora. Prawo do sprzeciwu w przypadku postępowań prowadzonych przez ośrodki pomocy społecznej nie znajduje zatem żadnego normatywnego umocowania." dr Piotr Piskozub
Nie klei mi się to.
Czemu się nie klei?

Następna dyskusja:

Podstawa prawna przetwarzan...




Wyślij zaproszenie do