konto usunięte

Temat: Obowiązek informacyjny (dobrowolność a obowiązek podania...

Szanowni Państwo,
Przepraszam, że "odświeżam" wielokrotnie poruszany temat dotyczący obowiązku informacyjnego ale mam problem z jednym z jego elementów a mianowicie z informowaniem o "dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeżeli taki obowiązek istnieje, o jego podstawie prawnej". W sytuacji gdy zbieramy dane w jasno określonym celu oczywiście łatwo stwierdzić o obowiązku bądź dobrowolności podania danych oraz podać ewentualną podstawę prawną (przykład spełnienia obowiązku informacyjnego: http://uzp.bip.gov.pl/obowiazek-informacyjny/obowiazek... - nie sugeruję, że to jest jakiś dobry wzorzec, podaję tylko jako przykład próby wykonania obowiązku informacyjnego).
Co w sytuacji gdy mała firma/mały urząd załatwia wiele różnych spraw poprzez pojedynczego pracownika (lub poprzez sekretariat), jak wskazać podstawę prawną skoro dopiero z rozmowy pracownika z osobą zainteresowaną (lub z analizy otrzymanych dokumentów) można wywnioskować jaką sprawę dana osoba przyszła załatwić? Jeżeli założymy, że w większości przypadków osoba podaje dane dobrowolnie to co będzie jak w jednym na sto przypadków podanie danych będzie przymusowe?
Wydaje mi się, że realizowanie obowiązku informacyjnego w formie np. ogłoszeń na ogólnodostępnych tablicach nie zawsze będzie poprawne (wręcz jest niemożliwe do zrealizowania lub jedynie w części) ponieważ w niektórych sytuacjach będzie wprowadzać w błąd (np. przy mnogości celów). Jeżeli przychodzi klient z paragonem i chce aby wystawić mu fakturę to jego żądanie wystawienia faktury automatycznie wymusza na nas żądanie podania przez niego określonych przepisem prawa danych. Pewnie nie rozumiem czegoś oczywistego ale skoro przy rekrutacji można żądać określonych danych (art. 22/1 kp "Pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących...") to analogicznie możemy żądać danych od osoby, która chce aby wystawić jej fakturę i w wielu innych przypadkach gdzie musimy zrealizować wynikający z przepisów prawa obowiązek. Jak w takiej sytuacji zrealizować obowiązek wynikający w art. 24 ust. 1 pkt 4 inaczej niż poprzez bezpośrednie przekazanie informacji osobie, której dane są zbierane? Jednocześnie nie wykonywanie obowiązku informacyjnego, zakładając, że ktoś przychodząc po raz pierwszy np. do urzędu posiada informacje określone w art. 24 ust. 1, jest błędem ponieważ nigdy nie mamy pewności czy ta osoba wie np. o prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania. Może ktoś w praktyczny sposób rozwiązał ten problem i chciałby podzielić się wiedzą?

pozdrawiam
Krzysiek
Maciej L.

Maciej L. Ekspert ds.
bezpieczeństwa
informacji i
ciągłości działania

Temat: Obowiązek informacyjny (dobrowolność a obowiązek podania...

UODO Art. 24. ust 2 p. 1) - nie zawsze trzeba informować
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Obowiązek informacyjny (dobrowolność a obowiązek podania...

Chris C.:
Co w sytuacji gdy mała firma/mały urząd załatwia wiele różnych spraw poprzez pojedynczego pracownika (lub poprzez sekretariat), jak wskazać podstawę prawną skoro dopiero z rozmowy pracownika z osobą zainteresowaną (lub z analizy otrzymanych dokumentów) można wywnioskować jaką sprawę dana osoba przyszła załatwić?
Celem przetwarzania jest rozpatrzenie podania, zakres wymaganych danych wynika z Kpa.
Jeżeli sprawa wymaga specjalnego formularza, podania specyficznego zakresu danych osobowych, to odpowiednia klauzula informacyjna dot. ODO winna być na tym formularzu.
Jeżeli założymy, że w większości przypadków osoba podaje dane dobrowolnie to co będzie jak
w jednym na sto przypadków podanie danych będzie przymusowe?
W kontaktach z władzą publiczną dobrowolne podawanie danych to raczej wyjątek, nie reguła. Przeważnie regulują to dokładnie przepisy prawa.
Wydaje mi się, że realizowanie obowiązku informacyjnego w formie np. ogłoszeń na ogólnodostępnych tablicach nie zawsze będzie poprawne (wręcz jest niemożliwe do zrealizowania lub jedynie w części) ponieważ w niektórych sytuacjach będzie wprowadzać w błąd (np. przy mnogości celów).
Nie jestem za tablicami informacyjnymi (chociaż są stosowane i mogą być pomocne w wykazaniu, że podmiot danych posiadał wymagane przez uodo informacje), ale z mnogością celów nie przesadzajmy. Główne cele przetwarzania zawsze na takiej tablicy jesteśmy w stanie wymienić.
przychodzi klient z paragonem i chce aby wystawić mu fakturę to jego żądanie wystawienia faktury automatycznie wymusza na nas żądanie podania przez niego określonych przepisem prawa danych. Jak w takiej sytuacji zrealizować obowiązek wynikający w art. 24 ust. 1 pkt 4 inaczej
niż poprzez bezpośrednie przekazanie informacji osobie, której dane są zbierane?
Właśnie przekazać bezpośrednio lub nakleić info na okienku.



Wyślij zaproszenie do