konto usunięte

Temat: GIODO - call center

Witold W.:
nie ma sprawy..w końcu skoro zajmujemy się branżą to zależy nam by ludzie przetwarzając dane osobowe przestrzegali prawa, a jednocześnie sami chętnie wymienimy się poglądami w różnych kwestiach :)

dokładnie tak :D
to kwestia rozwijania wlasnych zainteresowań, a najłatwiej jest sie czegos nowego nauczyc rozwiazujac jakis problem ;)

co do źródła, jesli uda mi sie czegos dowiedziec to poinformuje i o samej kwestii i o źródle ;)Wojciech Kogut edytował(a) ten post dnia 06.01.09 o godzinie 22:36
Tomasz Białas

Tomasz Białas IT Technology &
Security Manager

Temat: GIODO - call center

Witold W.:
"2. Abonenci, przed umieszczeniem ich danych w spisie, są informowani nieodpłatnie
o celu spisu lub telefonicznej informacji o numerach, w których ich dane osobowe mogą się znajdować"

Nie wiem co podał operator telekomunikacyjny jako cel umieszczenia danych (przetwarzania) ale wykorzystywanie ich w taki sposób uważam za niezgodne z celem przetwarzania ADO. Zaraz


Cześć

Też mnie ten problem nurtuje. Z jednej strony chciałbym, żeby było to legalne. Z drugiej strony przemawia do mnie w jakiś sposób powyższa wypowiedź... No bo właśnie... po co TPSA czy inny operator tworzy spisy ? Jeżeli tylko po to aby zrealizować wymagania Prawa Telekomunikacyjnego to kiepsko. A obawiam się niestety, że nie po to aby udostępnić darmową listę telefonów.

Ale tak jak piszę, chciałbym bardzo aby to było legalne. Nietsety pewności nie mam.

TB

konto usunięte

Temat: GIODO - call center

A czy prawda jest to, że dane osobowe podane do publicznej wiadomosci przez osobe ktorej one dotyczą nie podlegają ochronie UODO? Obiło mi sie takie cos o uszy, chyba było to na szkoleniu ABI, ale nigdy nie doszukiwalem sie źródła w ustawodastwie.
Tomasz Białas

Tomasz Białas IT Technology &
Security Manager

Temat: GIODO - call center

Wojciech Kogut:
A czy prawda jest to, że dane osobowe podane do publicznej wiadomosci przez osobe ktorej one dotyczą nie podlegają ochronie UODO? Obiło mi sie takie cos o uszy, chyba było to na szkoleniu ABI, ale nigdy nie doszukiwalem sie źródła w ustawodastwie.


Chyba myślisz o Art.23 ust. 2. który mówi, że zasady przetwarzania określone w ust.1 (takie jak zgoda osoby której dane dotyczą itd) nie mają zastosowania jeżeli 2) dane przewidziane do zebrania są ogólnie dostępne

i tym bym się bronił przed ewentualną skargą. dodatkowo w tym samym ust.2 jest punkt 4) administrator danych nie przetwarza dalej zebranych danych po ich jednorazowym wykorzystaniu.

czyli a) pozyskujemy z książki i tworzymy zbiór danych którego jesteśmy ADO b) dzwonimy do pacjenta c) jeżeli klient nie jest zainteresowany naszą usługą produktem zaprzestajemy wykorzystywania tych danych / usuwamy d) jeżeli jest zainteresowany pytamy o zgodę na przetwarzanie co nagrywamy a następnie otrzymujemy na piśmie np. w okolicznościach zawarcia umowy bądź innych dokumentów.

Tak mi się przynajmniej wydaje, albo chciałbym żeby tak było. Po po co w takim razie byłyby tworzone publiczne spisy telefoniczne?

TB

konto usunięte

Temat: GIODO - call center

Panowie a czy nie jest najciemniej pod latarnią?

UODO
Art. 23. 1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy,
gdy:

1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba ze chodzi o usunięcie dotyczących jej danych,
2) jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia
obowiązku wynikającego z przepisu prawa,
3) jest to konieczne do realizacji umowy, gdy osoba, której dane
dotyczą, jest jej stroną lub gdy jest to niezbędne do podjęcia działań przed zawarciem umowy na ządanie osoby, której dane dotyczą,
4) jest niezbędne do wykonania określonych prawem zadań realizowanych dla dobra publicznego,
5) jest to niezbędne dla wypełnienia prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców
danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

2. Zgoda, o której mowa w ust. 1 pkt 1, moze obejmować równiez przetwarzanie danych w przyszłości, jezeli nie zmienia się cel przetwarzania.
3. Jezeli przetwarzanie danych jest niezbędne dla ochrony zywotnych
interesów osoby, której dane dotyczą, a spełnienie warunku określonego w ust. 1 pkt 1 jest niemozliwe, mozna przetwarzać dane bez zgody tej osoby, do czasu, gdy uzyskanie zgody będzie mozliwe.
4. Za prawnie usprawiedliwiony cel, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, uwaza się w szczególności:
1) marketing bezpośredni własnych produktów lub usług administratora danych,

2) dochodzenie roszczeń z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

;)Wojciech Kogut edytował(a) ten post dnia 06.01.09 o godzinie 22:17

konto usunięte

Temat: GIODO - call center

Przebrnąłem przez kilka innych ustaw wiec wrzucę to na co się natknąłem, a może się przydać:

Ustawa prawo telekomunikacyjne
Art. 172.
1. Zakazane jest używanie automatycznych systemów wywołujących dla celów
marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio
wyraził na to zgodę.
2. Przepis ust. 1 nie narusza zakazów i ograniczeń dotyczących przesyłania niezamówionej
informacji handlowej wynikających z odrębnych ustaw.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
(…)
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji,

Komentarz do powyższego przepisu: „Przepis, oprócz wiadomości poczty elektronicznej, obejmuje więc także informacje przekazywane np. telefonicznie lub przesyłane faksem. Inaczej jednak niż na gruncie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, przepis art. 16 ustawy o zwalczaniu konkurencji mówi o nadużywaniu technicznych środków przekazu, nie o ich zwykłym użyciu. Nie będzie z całą pewnością nadużyciem jednorazowy telefon do danego odbiorcy w celu zaoferowania mu usług. Kolejny telefon do tego samego odbiorcy przy braku jego zgody będzie już jednak stanowił nadużycie.'Wojciech Kogut edytował(a) ten post dnia 06.01.09 o godzinie 22:27
Tomasz Białas

Tomasz Białas IT Technology &
Security Manager

Temat: GIODO - call center

No. To świetnie. Czyli wydaje się, że temat jest bezpieczny.

TB
Robert Radko

Robert Radko konsultant, TZ-C

Temat: GIODO - call center

Wracając do wątku Call center - to bardzo interesujące.
Polecam przeczytanie artykułu w Wspólnocie :
Wspólnota nr 41, 8 października 2011

Chciałbym poruszyć kwestię nagrywania rozmów dla celów szkoleniowych.
Chodzi mi o sytuację w której nagrania wykorzystywane są do doskonalenia techniki rozmowy z "klientem".

Jak GIODO zapatruje się na tę kwestię? Nie mogę nigdzie znaleźć żadnego info na ten temat.

Chodzi mi o to, że oczywiście klient wcześniej wyraził zgodę na przetwarzanie swoich danych do określonych celów ale nie było tam mowy o używaniu ich dla celów szkoleń wewnętrznych pracowników.

Moje pytanie - Czy należy uzyskać osobną zgodę ? Nie chciałbym sugerować odpowiedzi :) choć mam już wyrobione zdanie na ten temat (szukam potwierdzenia lub zaprzeczenia - oczywiście ze stosownym uzasadnieniem).

Druga sprawa -to jaka według Was powinna być treść informacji wstępnej o tym że rozmowy są nagrywane? Spotkałem się z kilkoma propozycjami. Czy uważacie, że np. klauzula: "W trosce o jakość usług rozmowy są nagrywane" jest wystarczająca? Czy może należałoby jeszcze (i tu jeżeli tak toś uważa to prosiłbym o podstawę prawną lub uzasadnienie) dodać informację o tym, że klient może się rozłączyć?

Z materiałów "źródłowych" jakie znalazłem w tym temacie to wypowiedź Pana Wiewiórowskiego dla pisma które cytują powyżej ale nie wynika z niego obowiązek rozszerzenia takiej klauzuli:
Cyt. "Gmina lub jej jednostka organizacyjna, decydując się na nagrywanie
rozmów, powinna dopełnić tzw. obowiązku informacyjnego, o którym
mowa w art. 24 ustawy o ochronie danych osobowych, czyli poinformować
każdą telefonującą osobę o nagrywaniu rozmowy. Musi też zastosować
odpowiednie środki techniczne i wprowadzić procedury mające na
celu zabezpieczenie danych. Musi także dbać o to, aby nagrania rozmów
w odpowiednim czasie zniszczyć".
Roman Janas

Roman Janas Tech. Sup. & Opr.
Supervisor, Amway
Polska Sp. z o.o.

Temat: GIODO - call center

Robert Radko:
Chciałbym poruszyć kwestię nagrywania rozmów dla celów szkoleniowych.
Chodzi mi o sytuację w której nagrania wykorzystywane są do doskonalenia techniki rozmowy z "klientem".
Użycie nagrań do celów szkoleń wewnętrznych można podciągnąć pod Art. 23.1 pkt. 5 uodo. Dodatkowo nagrania można zanomizować tak by była treść rozmowy bez danych.
Druga sprawa -to jaka według Was powinna być treść informacji wstępnej o tym że rozmowy są nagrywane? Spotkałem się z kilkoma propozycjami. Czy uważacie, że np. klauzula: "W trosce o jakość usług rozmowy są nagrywane" jest wystarczająca?

Przy przetwarzaniu danych (nagrywanie jest też przetwarzaniem) potrzebna jest zgoda więc trzeba dodać informację, że jeżeli ktoś nie wyraża zgody na nagrywanie to musi się rozłączyć. Oczywiście jeżeli nagrywamy wszystko. Jeżeli nagranie będzie rozpoczęte w trakcie rozmowy to musi o tym poinformować agent rozmawiający z klientem. (Art 23.1 pkt 1 i Art. 24 pkt. 1 uodo.)
Leszek K.

Leszek K. Zarządzanie
bezpieczeństwem
informacji. Dane
osobowe.

Temat: GIODO - call center

Roman Janas:
Robert Radko:
Chciałbym poruszyć kwestię nagrywania rozmów dla celów szkoleniowych.
Chodzi mi o sytuację w której nagrania wykorzystywane są do doskonalenia techniki rozmowy z "klientem".
Użycie nagrań do celów szkoleń wewnętrznych można podciągnąć pod Art. 23.1 pkt. 5 uodo. Dodatkowo nagrania można zanomizować tak by była treść rozmowy bez danych.

Moim zdaniem użycie nagrań do celów szkoleń wewnętrznych może mieścić się w art. 2 ust. 3

W odniesieniu do zbiorów danych osobowych sporządzanych doraźnie, wyłącz-
nie ze względów technicznych, szkoleniowych lub w związku z dydaktyką w
szkołach wyższych, a po ich wykorzystaniu niezwłocznie usuwanych albo pod-
danych anonimizacji, mają zastosowanie jedynie przepisy rozdziału 5.


Inaczej jak wskazać usprawiedliwiony *prawnie* cel administratora danych? (nalezy zwrócić uwagę na wyraz *prawnie*).
Robert Radko

Robert Radko konsultant, TZ-C

Temat: GIODO - call center

Roman Janas:

Użycie nagrań do celów szkoleń wewnętrznych można podciągnąć pod Art. 23.1 pkt. 5 uodo. Dodatkowo nagrania można zanomizować tak by była treść rozmowy bez danych.

O anonimizacji nagrań myślałem - jestem w trakcie sprawdzania czy jest taka możliwość.
Ale czy prawnie usprawiedliwiony cel - to doskonalenie umiejętności pracowników? Tu nie byłbym taki pewny - chyba bez anonimizacji nagrań należałoby jednak prosić o zgodę na przetwarzanie ich w tym celu.
Przy przetwarzaniu danych (nagrywanie jest też przetwarzaniem) potrzebna jest zgoda więc trzeba dodać informację, że jeżeli ktoś nie wyraża zgody na nagrywanie to musi się rozłączyć. Oczywiście jeżeli nagrywamy wszystko. Jeżeli nagranie będzie rozpoczęte w trakcie rozmowy to musi o tym poinformować agent rozmawiający z klientem. (Art 23.1 pkt 1 i Art. 24 pkt. 1 uodo.)

Też tak sądzę, chciałem się umocować w poglądach (kierownictwu chodzi głównie
o to, że dodanie każdego zdania/ czynności do wykonania dla pracownika to dodatkowy koszt dla firmy. Dla mnie liczy się zgodność postępowania zgodnego z wymaganiami Ustawy)

Wielkie dzięki za włączenie się do dyskusji!
Pozdrawiam
RRRobert Radko edytował(a) ten post dnia 27.10.11 o godzinie 20:25
Robert Radko

Robert Radko konsultant, TZ-C

Temat: GIODO - call center

Leszek K.:
Moim zdaniem użycie nagrań do celów szkoleń wewnętrznych może mieścić się w art. 2 ust. 3

W odniesieniu do zbiorów danych osobowych sporządzanych doraźnie, wyłącznie ze względów technicznych, szkoleniowych lub w związku z dydaktyką w szkołach wyższych, a po ich wykorzystaniu niezwłocznie usuwanych albo poddanych anonimizacji, mają zastosowanie jedynie przepisy rozdziału 5.

Inaczej jak wskazać usprawiedliwiony *prawnie* cel administratora danych? (nalezy zwrócić uwagę na wyraz *prawnie*).

Ciekawy pogląd :) o tym nie pomyślałem i myślę że to jest strzał w 10

Następna dyskusja:

Sprawozdanie GIODO za 2006r.




Wyślij zaproszenie do