Temat: Czy warto powołać ABI ?
Ciekawa rzecz z tą Deklaracją Warszawską 2013. Warto trochę przybliżyć zachęty przedstawione w Deklaracji Warszawskiej do powoływania ABI.
W dokumentcie posłużono się terminami DPO i DPA – zmieniłem je na ABI i GIODO - w ten sposób łatwiej dociec o co chodzi.
Te zachęty to:
Skargi w zakresie ochrony danych powinny w pierwszej kolejności zostać przekazane ABI w celu rozpatrzenia.
To dobry pomysł, żeby ABI wiedział na co się skarżą osoby. Nie jestem pewien o co dokładnie chodzi, ale nie sądzę aby ABI miał rozpatrywać skargi, od tego są inne działy w firmie. Ale wiedza o tym, na co są skargi pomoże usprawnić procesy firmowe. Przykładowo firma zleca windykację na zewnątrz i wkrótce klienci proszą (skarżą się) o wyjaśnienie na jakiej podstawie ich dane zostały udostępnione. Wiedząc o tym ABI może zaproponować, aby zleceniobiorca w pismach do klientów informował dlaczego i na podstawie jakich przepisów przetwarza ich dane.
Organizacje, które powołały ABI, powinny zostać zwolnione z formalności takich, jak uprzednie konsultacje z GIODO .
Chodzi zapewne o zgłaszanie zbiorów danych osobowych do rejestracji. Dzisiaj "wstępnej kontroli przetwarzania" dokonuje GIODO tj. ocenia czy zakres przetwarzanych danych jest adekwatny do celu, etc. Mógłby to robić ABI - w mojej ocenie jest to nieco wątpliwe rozwiązanie. Dzisiaj ABI doradza jaki zakres jest adekwatny, ale czasami "biznes" uprze się, że chce przetwarzać określone dane i "hamulcowym" bywa wówczas GIODO, z którym już "biznes" rzadko dalej negocjuje.
Organizacje, które powołały ABI powinny być zwolnione z obowiązku zgłaszania do GIODO drobnych naruszeń.
Dzisiaj prawie że nie ma takiego obowiązku, ale w przyszłości można się spodziewać. I to będzie akurat spora korzyść dla przedsiębiorcy.
Organizacje powinny mieć możliwość szybkiego przeprowadzenia procesu certyfikacji, przedłużenia okresu ważności certyfikatu lub otrzymania certyfikatu o większej wartości, jeśli posiadają wyznaczonego ABI.
Proponowane regulacje powinny umożliwić wstrzymanie lub zmniejszenie sanckcji administracyjnych w przypadku, gdy jest powołany ABI .
To też jest korzyść - jeśli jest powołany ABI, nie będzie przykładowo nakładana grzywna.
Przed przeprowadzeniem kontroli, GIODO powinno poinformować ABI oraz zaangażować go w sprawę.
Czyli ABI byłby (w końcu!) partnerem do rozmowy z GIODO. Dzisiaj w zasadzie jest niewidoczny - i tak wszystkie pisma i sprawy kierowane są do ADO (a więc do predsiębiorcy)
Ja osobiście widzę inne korzyści z powołania ABI. Przede wszystkim dane osobowe będą prawidłowo zabezpieczone, co przekłada się na na zmniejszenie ryzyka m.in:
- wycieku danych osobowych,
- utraty dobrego wizerunku,
- utraty części klientów,
- kontroli GIODO,
W efekcie ABI może przyczynić się do zmniejszenia kosztów prowadzenia działalności.
ABI mógłby też zająć się nie tylko ochroną danych osobowych, ale szerszą ochroną wszystkich informacji, jakie przetwarzane są w przedsiębiorstwie (np. tajemnicy służbowej, tajemnic przedsiębiorstwa, etc).