Temat: Czy pracownik jest właścicielem swoich danych?
Obawiam się że sprawa może nie być taka całkiem oczywista, dużo np. zmienia sytuacja gdy owe wpisy pojawiają się w godzinach pracy, no i oczywiście tematyka też nie jest tak zupełnie bez znaczenia:
"JT: W firmie można wprowadzić Politykę korzystania z serwisów społecznościowych
przez pracowników? Czy powinna ona zawierać jakieś szczególne zapisy związane z
ochroną danych osobowych?
Wojciech Wiewiórowski: Taki dokument z pewnością jest przydatny, ale odnosząc się do
określania przez pracodawcę zasad korzystania przez pracowników z portali społecznościowych
trzeba rozróżnić dwa przypadki. Pierwszy to używanie serwisów spełecznościowych (lub w ogóle
Internetu) w miejscu pracy - w tym przypadku pracodawca ma pełne prawo ustalenia zasad
postępowania. W konsekwencji może on zastosować wszelkiego rodzaju rozwiązania, ale pod
warunkiem że pracownik jest o tym szczegółowo poinformowany.
Drugim przypadek odnosi się do wprowadzenia tego typu uregulowań w odniesieniu do
aktywności pracownika poza godzinami jego pracy. Tutaj zalecałbym bardzo dużą ostrożność,
bowiem każda tego typu ingerencja w życie pracownika poza jego czasem pracy może być
potraktowana jako naruszenie prywatności. Trzeba zdać sobie sprawę, że pracownik nie jest
osobą związaną z zakładem pracy 24 godziny na dobę. Natomiast prawdą jest, że w momencie
zawierania umowy o pracę dana osoba zatrudniana bierze na siebie obowiązek dbania o dobre
imię pracodawcy. I ten obowiązek istnieje niezależnie od regulaminów i niezależnie od tego, czy
pracownik jest w godzinach czy poza godzinami pracy. Jeśli zatem działa „na własną rękę” np. na
Facebooku, to musi pamiętać, że jest zobowiązany do zachowania lojalności wobec pracodawcy.
A zatem przekazywanie w serwisie społecznościowym różnych informacji dotyczących
pracodawcy, np. tego, w jaki sposób wykonywana jest praca, czy też jaka jest atmosfera w firmie,
może być potraktowane jako działanie nielojalne.
JT: Wróćmy na moment do tego pierwszego obszaru — czyli aktywności pracownika w
czasie pracy. Czy pracodawca może kontrolować działania pracownika w serwisach
społecznościowych, a zatem sprawdzać, czy porusza się on na Facebooku tylko w
obrębie profilu firmy, dodaje tam komentarze itp., czy też wykracza poza tę działalność i
przy okazji koresponduje ze znajomymi?
Wojciech Wiewiórowski: Tutaj trzeba stosować ogólne zasady. Pracodawca ma prawo
kontrolować, w jaki sposób pracownik korzysta z narzędzi udostępnionych mu przez
pracodawcę. Istnieje tylko jedna podstawowa zasada, o której nie można zapominać: pracownik
musi być precyzyjnie poinformowany o tym, jakie zasady go obowiązują i czego może dotyczyć
kontrola. Taką informację powinien otrzymać zanim w ogóle rozpocznie się proces
kontrolowania, a nie wtedy kiedy działania kontrolne już trwają, a co gorsza gdy zaczynamy
wyciągać konsekwencje. Zawsze informujemy pracownika zanim zaczniemy kontrolować, a
kontrola dotyczyć może tylko działań podejmowanych po tym, jak pracownik zapoznał się z
informacją o kontroli. Z punktu widzenia pracodawcy uzasadnione jest czuwanie nad tym, w jaki
sposób jest wykorzystywany czas pracy i pilnowanie metod komunikacji pracownika z osobami
na zewnątrz firmy. Jest to istotne m.in. z uwagi na potrzebę zapewnienia kontroli nad tym, jakie
informacje „wypływają” z firmy. Pracodawca ma więc szeroką możliwość kontroli, ale pod
warunkiem że dopełni obowiązku informacyjnego. "
Źródło i nieco więcej na pokrewne tematy:
http://giodo.gov.pl/plik/id_p/2179/j/pl/