Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Maciej K.:
Upoważnienie, o którym mowa jest w mojej ocenie jedynie scedowaniem uprawnień do prowadzenia postępowań i wydawania decyzji w tych sprawach. Jeśli chodzi natomiast o decydowanie o celach i środkach przetwarzania danych osobowych, kierownik OPS czy innej jednostki organizacyjnej posiada pewnego rodzaju autonomię od wójta, burmistrza czy też prezydenta miasta.

Ależ nie ma autonomii, bo nie może nadać upoważnień swoim pracownikom.
Beata Augustyn

Beata Augustyn Trener rozwoju
osobistego , Coach,
Manager, ABI.

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

OPS jest jednostką budżetowa gminy powolana uchwała rady gminy i ze statutem, co prawda bez osobowości prawnej ale odrębna od gminy powolana w celu realizacji zadan z pomocy spolecznej i innych jak np świadczenia rodzinne czy fundusz alimentacyjny. Nie zgadzam się z przedmówcą że nie może być ADo, bo to kierownik ops działajac z upoważnienia wójta burmistrza decyduje o celu i sposobie przetwarzania danych osobowych. Wystarczy zajrzeć do rejestru zbiorów w Giodo zarejestrowanych przez Opsy
sorry za bledy pisze z telefonu obserwując z zaciekawieniem tę dyskusję :)
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Beata A.:
Nie zgadzam się z przedmówcą że nie może być ADo, bo to kierownik ops działajac z upoważnienia wójta burmistrza decyduje o celu i sposobie przetwarzania danych osobowych.

Ustawa o świadczeniach rodzinnych
Art. 20. 1. Organ właściwy realizuje zadania w zakresie świadczeń rodzinnych jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.
2. Postępowanie w sprawie świadczeń rodzinnych prowadzi organ właściwy.
3. Organ właściwy może upoważnić, w formie pisemnej, swojego zastępcę, pracownika urzędu albo kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy, a także inną osobę na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy do prowadzenia postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 2, a także do wydawania w tych sprawach decyzji.

Jakim ADO jest kierownik OPS, jeżeli pracownik OPS musi być upoważniony przez wójta dopiero na wniosek kierownika OPS? ADO na własną rękę nie może upoważnić własnego pracownika?

Podobnie ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów:
Art. 8b. Organ właściwy dłużnika może upoważnić w formie pisemnej swojego zastępcę, pracownika urzędu albo kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy, a także inną osobę na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenia postępowania i wydawania w tych sprawach decyzji.

Zatem kto jest ADO?

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Zgadzam się z Beatą, kierownik OPS jest ADO. Wątpliwości, które przewijają się w tej dyskusji wynikają ze struktury jednostek samorządowych, wszak OPS jest jednostką organizacyjną gminy. Mimo to, głównie ze względu na fakt, iż jest to autonomiczna jednostka i samodzielnie decyduje o celach i środkach przetwarzania (pomijam tu częste kiedy kierownicy jednostek organizacyjnych nie chcąc się narazić organowi ślepo wykonują jego polecenia) nie można mówić o włączeniu ich pod gminę. Analogicznie przecież będzie ze szkołami, ośrodkami kultury, które również są jednostkami organizacyjnymi.Ten post został edytowany przez Autora dnia 13.02.16 o godzinie 08:44
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Marta Z.:
Zgadzam się z Beatą, kierownik OPS jest ADO.

Nie rozwiałaś moich wątpliwości co do niemożności nadania upoważnień własnym pracownikom.
Jarosław Żabówka

Jarosław Żabówka Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji (ABI).

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Ustawa mówi: „Zadania pomocy społecznej w gminach wykonują jednostki organizacyjne - ośrodki pomocy społecznej”. Dlatego, jasne jest dla mnie, że to ops jest ado. Potwierdzają to też opinie na stronie GIODO.
Co prawda ops kieruje się ustaleniami wójta/burmistrza/prezydenta, ale nie oznacza to dla mnie decydowania o celach i środkach przetwarzania. Dodatkowo, to ośrodek zatrudnia pracowników, Wójt/burmistrz/prezydent musi upoważnić kierownika ops do wydawania decyzji administracyjnych.

Mówię tu o zadaniach realizowanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Bo w wypadku innych zadań, sytuacja może być inna.
W wypadku świadczeń rodzinnych sytuacja jest nieco inna. Jest to zadanie zlecone, które realizuje „organ właściwy”. Może on upoważnić kierownika ops do prowadzenia postępowań, ale żeby rozstrzygnąć czy jest on ado, trzeba zajrzeć do statutu. Z drugiej strony, „W przypadku upoważnienia kierownika ośrodka pomocy społecznej, w ośrodku tym tworzy się komórkę organizacyjną do realizacji świadczeń rodzinnych” – byłoby dla mnie niezrozumiałe, gdyby kierownik ops nie był ado w stosunku do danych przetwarzanych w tej komórce.

--------------------------
Jednak spodziewana nowelizacja idzie znacznie dalej. Czy administratorem danych przetwarzanych przez zespoły interdyscyplinarne, będą wszystkie podmioty, których przedstawiciele biorą udział w pracach zespołu – przecież przeciwdziałania przemocy jest interesem publicznym. Czy w wypadku danych osób bezrobotnych pozostających klientami pomocy społecznej, ops i pup będą jednym administratorem? Dotyczy to wielu przypadków, również spoza obszaru pomocy społecznej.

Nie twierdzę, że takie rozwiązanie jest złe. Niepokoi mnie:
-zostało wprowadzone niezwykle szybko i nie znam żadnego ABI, który wie w jaki sposób to zrealizować,
-powołanie się na interes publiczny, a nie na cel przetwarzania, wprowadza bardzo niejasne kryteria i jestem przekonany, że będzie to powodowało problemy na co dzień i będzie powodowało zbieranie większej ilości danych „niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym”,
-jestem przekonany, że wkrótce dostanę pisma z innych urzędów, z żądaniem przekazania danych, i powołaniem na wspólny interes publiczny.

Z drugiej strony:
-wnioski o udostępnienie danych, gdy udostępnienie wynikało z przepisu prawa i konieczność ich każdorazowego rozpatrywania, to i tak była fikcja,
-umowy powierzenia pomiędzy podmiotami publicznymi i tak mogły być zawierane w ograniczonym zakresie, zwykle wynikały z ustawy i ich istotny zakres ograniczał się do stosowanych zabezpieczeń – tu chyba nic się nie zmieni, tylko porozumienia nie będą się nazywały umowami powierzenia,
-jeżeli kilka podmiotów tworzy jednego administratora, nie zwalnia ich to z obowiązku zapewnienia, że do danych będą miały dostęp jedynie osoby, którym jest to niezbędne i w niezbędnym zakresie,
-nadal obowiązuje zasada celowości, i dane nie mogą być wykorzystane przez inny podmiot dla realizacji innego celu,
-rozumiem, że kilka podmiotów musi się porozumieć co do stosowanych zabezpieczeń,
-ktoś, w imieniu takiego wspólnego ado, będzie musiał wydać upoważnienia, prowadzić dokumentację, itd.
Ale nadal nie wiem, jak to ładnie zrealizować. Np. w jaki sposób opisać stosowane zabezpieczenia, aby nie udostępniać informacji o nich innym, pracownikom innych podmiotów, tworzących ado, czy abi będzie musiał być powoływany przez wszystkie podmioty, itd.Ten post został edytowany przez Autora dnia 13.02.16 o godzinie 09:17

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Paweł G.:
Marta Z.:
Zgadzam się z Beatą, kierownik OPS jest ADO.

Nie rozwiałaś moich wątpliwości co do niemożności nadania upoważnień własnym pracownikom.

Nie miałam zamiaru ich rozwiewać:) Nie rozumiem jednak dlaczego mieszasz upoważnienie do prowadzenia postępowania w sprawie z upoważnieniem do przetwarzania danych osobowych. Jak dla mnie to są dwie różne kwestie. Inna sprawa, że samo GIODO mocno miesza w tej sprawie, bo np. w przypadku Karty Dużej Rodziny ADO jest Gmina (mimo, że technicznie zadanie jest realizowane przez OPS), ale już dodatki mieszkaniowe jako zadanie zlecone można podpiąć pod OPS.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Jarosław Ż.:
Mówię tu o zadaniach realizowanych na podstawie ustawy o pomocy społecznej. Bo w wypadku innych zadań, sytuacja może być inna.
W wypadku świadczeń rodzinnych sytuacja jest nieco inna. Jest to zadanie zlecone, które realizuje „organ właściwy”. Może on upoważnić kierownika ops do prowadzenia postępowań, ale żeby rozstrzygnąć czy jest on ado, trzeba zajrzeć do statutu. Z drugiej strony, „W przypadku upoważnienia kierownika ośrodka pomocy społecznej, w ośrodku tym tworzy się komórkę organizacyjną do realizacji świadczeń rodzinnych” – byłoby dla mnie niezrozumiałe, gdyby kierownik ops nie był ado w stosunku do danych przetwarzanych w tej komórce.

I o to właśnie mi chodzi. Dlaczego by nadać swojemu pracownikowi upoważnienie do przetwarzania danych w zbiorze np. "Fundusz alimentacyjny" muszę występować do "organu właściwego" o upoważnienie tej osoby?
Marta Z.:
Nie rozumiem jednak dlaczego mieszasz upoważnienie do prowadzenia postępowania
w sprawie z upoważnieniem do przetwarzania danych osobowych. Jak dla mnie to są dwie różne kwestie.

Nie mogę nadać upoważnienia do przetwarzania w zbiorze, jeśli wójt nie nada swojego. Jako ADO jestem zależny od gminy w kwestii nadawania upoważnień własnym pracownikom.
np. w przypadku Karty Dużej Rodziny ADO jest Gmina (mimo, że technicznie zadanie jest
realizowane przez OPS), ale już dodatki mieszkaniowe jako zadanie zlecone można podpiąć pod OPS.

I tu jest pies pogrzebany. Nie zgadzam się z tym, że w przypadku KDR ADO jest gmina, a w analogicznych przypadkach (fundusz alimentacyjny, świadczenia rodzinne, dodatki mieszkaniowe) ADO nie jest niby gmina.
Nie twierdzę, że takie rozwiązanie [wielu ADO w nowelizacji] jest złe.

Dla mnie jest złe. Odpowiada mi obecny system, było orzecznictwo i ugruntowana praktyka.
-powołanie się na interes publiczny, a nie na cel przetwarzania, wprowadza bardzo niejasne kryteria i jestem przekonany, że będzie to powodowało problemy na co dzień i będzie powodowało zbieranie większej ilości danych „niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym”,

Też jestem tego zdania.
Z drugiej strony:
-wnioski o udostępnienie danych, gdy udostępnienie wynikało z przepisu prawa i konieczność ich każdorazowego rozpatrywania, to i tak była fikcja,

U mnie nie była. Dzięki temu miałem z głowy art. 38 ustawy.
-rozumiem, że kilka podmiotów musi się porozumieć co do stosowanych zabezpieczeń,

Przy obecnym stanie świadomości i deficycie ABI-ch nie wyobrażam sobie tej współpracy.
-ktoś, w imieniu takiego wspólnego ado, będzie musiał wydać upoważnienia, prowadzić dokumentację, itd.

Masakra.

konto usunięte

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Zachęcam do lektury ciekawego artykułu na łamach Rzeczpospolitej 500 plus: wkrótce ochrona danych osobowych obywateli będzie słabsza.
Jarosław Żabówka

Jarosław Żabówka Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji (ABI).

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Fascynuje mnie jedno zdanie z uzasadnienia projektu ustawy:
"Instytucje te – posiadając własne bazy danych klientów, własne uregulowania dotyczące celu i zakresu przetwarzania danych, pełniąc jednocześnie rolę administratorów baz danych dla swoich baz danych – wymieniają między sobą dane tylko w uzasadnionych przypadkach."
Lepiej się powstrzymam od komentowania, bo musiałbym siebie na grupie zablokować za używanie wulgarnego słownictwa.Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.02.16 o godzinie 01:40
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Znów to ABI będzie tym hamulcowym.

konto usunięte

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Biorąc pod uwagę, że ustawa przewiduje przetwarzanie danych wrażliwych (np. niepełnosprawność) życzę powodzenia Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych w szybkim rejestrowaniu zbiorów danych ... cóż, dane wrażliwe można przetwarzać wyłącznie w zbiorach zarejestrowanych w GIODO ;)

Koledzy i koleżanki ABI - niech moc będzie z nami :)

konto usunięte

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Biorąc pod uwagę, że ustawa przewiduje przetwarzanie danych wrażliwych (np. niepełnosprawność) życzę powodzenia Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych w szybkim rejestrowaniu zbiorów danych ... cóż, dane wrażliwe można przetwarzać wyłącznie w zbiorach zarejestrowanych w GIODO ;)

Koledzy i koleżanki ABI - niech moc będzie z nami :)
Krzysiek Juszczak

Krzysiek Juszczak Specjalista ds.
bezpieczeństwa

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Dużo już tutaj trafnych uwag zostało zapisanych ale tak myślę, że po podpisaniu ustawy to "nie będzie problemu" z tym kto jest ADO :)
Zapis zmiany:
„2a. Podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1, uważa się za jednego administratora danych, jeżeli przetwarzanie danych służy temu samemu interesowi publicznemu.”
Czyli wszystkie OPSy, gminy, powiaty, urzędy wojewódzkie no i oczywiście centralny urząd zbierają dane osób w tym samym interesie publicznym (pomoc osobom) i "dzięki" temu będzie jedenADO czy może WADO (współADO).
"Drobna" zmiana, która wprowadza "malutkie" korekty.
Bez różnicy czy przepis jest be czy ok, podpisany, to trzeba stosować. Powodzenia wszystkim życzę sobie też :)Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.02.16 o godzinie 10:37
Paweł Lada

Paweł Lada Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Wszyscy wiedzą, że ustawa jest typowo polityczna i musiała przejść, dlatego zostały pominięte zgłoszone poprawki, opinie itp. Nie jest to nowością w polityce.
Uważam jednak, że nie ma co brnąć w politykę i opowiadać się za jedną za stron, linkować stron itp. Każdy ma swoje zdanie i zachowajmy je dla siebie, zachowujmy się profesjonalnie.

Natomiast warto uzmysłowić sobie, że do ustawy na pewno pojawią się zaraz poprawki, rozporządzenia, może wzory dokumentów udostępniania danych, które dookreślą co OPS może udostępnić z wywiadu urzędom... W innym wypadku program się sypnie ze względu na brak regulacji i procedur udostępniania a czas rozpatrzenia wniosku wydłuży się niemiłosiernie... Przykładowo niech ktoś mi poda cel przekazania informacji o nałogach, karalności do programu 500+? Takie informacje, wrażliwe znajdują się w wywiadach. W przypadku gdy potrzebna jest informacja czy środki są wydawane prawidłowo wystarczyłaby informacja na piśmie z tekstem tak/nie...

Wspomnę jeszcze, że wADO (spodobała mi się nazwa, jakże trafna) może mieć dostęp do zbioru nazwanego np 500+, nie innych. I teraz najważniejsze... Jakie dane są potrzebne do tego, żeby otrzymać środki? Wystarczy:
Imiona i nazwiska rodziców, PESEL
Liczba dzieci i PESEL (co za tym idzie wiek)
Stopień niepełnosprawności dzieci (jeżeli występuje)
Dochód na osobę rodziny

Jak widać zakres potrzebnych danych jest mniejszy niż ten ujęty w wywiadach przeprowadzanych przez pracowników socjalnych. Lepszym rozwiązaniem byłoby ustalenie w ustawie nowego krótkiego wywiadu na 500+ z wąskim zakresem danych.

@Paweł
Jeżeli chodzi o OPS... OPSy działają na podstawie ustawy o pomocy społecznej (i wielu innych), która określa cele udostępniania. Nie wiem dlaczego uważasz Pawle, że nie są ADO... Ustawowo pomoc z zakresu pomocy społecznej zapewniają ośrodki pomocy społecznej nie urzędy, chociaż podlegają one pod urząd miasta/gminy są samodzielnymi jednostkami i często same mają w strukturze wyodrębnione jednostki organizacyjne, czyli świetlice, dzienne domy pomocy, warsztaty terapii zajęciowej itp... Jeżeli chodzi natomiast o alimentacje to urząd może zlecić wykonanie zadania ośrodkowi, jednak może on wykonywać je samodzielnie... Upoważnienia dla pracowników OPS są wydawane przez ADO, który otrzymuje pełnomocnictwo od prezydenta miasta...

Jeżeli masz jeszcze wątpliwości to zerknij chociażby na najciekawsze zadanie, w którym OPS jest ADO. Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, zespół interdyscyplinarny powoływany przez prezydenta/wójta/burmistrza, OPS zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną (Art. 9a, ust. 9), co oznacza, że jednocześnie jest ADO (opinia GIODO)

Do tego tak na chłopski rozum urząd zwraca się z wnioskiem o udostępnienie danych do OPS, czego nie musiałby robić, gdyby był ADO ;)
Beata Augustyn

Beata Augustyn Trener rozwoju
osobistego , Coach,
Manager, ABI.

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Zgodnie z art. 3 ust.1 UODO [Zakres podmiotowy ustawy] - ustawę stosuje się do organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych. OPS jest taką jednostką organizacyjną, więc jest ODO. Ja nie mam co do tego żadnych wątpliwości.
Natomiast po wejściu w życie ustawy 500+, przy tym tak zwanym "wODO" to mam szereg wątpliwości. Np.
1. kto zgłosi zbiór do GIODO, bo dane wrażliwe ( stan zdrowia) ?
2. Jaki zakres obowiązków będzie miał ABI np. w OPS, jeżeli zadanie zostanie przekazane ośrodkowi do realizacji. czy to będzie jakoś poziomowane od przyjęcia do przesłania danych do Krajowego rejestru centralnego?
3. Jak ABI z OPS ma wykonać np. sprawdzenia w tym wielkim wspólnie administrowanym zbiorze?
Hmm....Ten post został edytowany przez Autora dnia 15.02.16 o godzinie 13:36
Paweł Lada

Paweł Lada Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Beata A.:
Zgodnie z art. 3 ust.1 UODO [Zakres podmiotowy ustawy] - ustawę stosuje się do organów państwowych, organów samorządu terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych. OPS jest taką jednostką organizacyjną, więc jest ODO. Ja nie mam co do tego żadnych wątpliwości.
Natomiast po wejściu w życie ustawy 500+, przy tym tak zwanym "wODO" to mam szereg wątpliwości. Np.
1. kto zgłosi zbiór do GIODO, bo dane wrażliwe ( stan zdrowia) ?
2. Jaki zakres obowiązków będzie miał ABI np. w OPS, jeżeli zadanie zostanie przekazane ośrodkowi do realizacji. czy to będzie jakoś poziomowane od przyjęcia do przesłania danych do Krajowego rejestru centralnego?

Po 1 ADO nie ODO ;)

Ad. 1 W teorii wg zapisów cała administracja publiczna będzie wADO, czyli będzie miała dostęp do danych w interesie publicznym. Czyli nikt nie rejestruje zbioru, ponieważ wADO nie ma osobowości prawnej, nie jest 'namacalny' ;) Zabawne jest, że wg prawa UE każdy obywatel musi być poinformowany o tym, gdzie jego dane są przekazywane w ramach administracji publicznej, a w przypadku wADO nie uzyskasz takiej informacji, ponieważ do kogo się zgłosisz z wnioskiem o udostępnienie takiej informacji? ;)
Ad. 2 Ustawa nie zmienia zakresu obowiązków ABI. Będzie sprawdzał zbiory wg zasad określonych ustawą, zasada wADO dotyczy udostępniania informacji pomiędzy podmiotami a nie ich przechowywania czy upoważnień do nich...
Beata Augustyn

Beata Augustyn Trener rozwoju
osobistego , Coach,
Manager, ABI.

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Jasne, że ADO :D

Ale, jeśli ten ADO będzie wirtualny lub jak kto woli cała administracja nim będzie, to kto ma nadać te upoważnienia do przetwarzania w zbiorze "500+"?
Że nie wspomnę o reszcie tzw zabezpieczeń, które ma sprawdzić ABI pod katem spełniania wymogów bezpieczeństwa. jakoś trudno mi to zobaczyć...
Jarosław Żabówka

Jarosław Żabówka Administrator
Bezpieczeństwa
Informacji (ABI).

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Moim zdaniem należałoby uciec do przodu i zastosować rozwiązania proponowane w GDPR.
„Jeśli administrator określa cele, warunki i środki przetwarzania danych osobowych wspólnie z innymi administratorami, współadministratorzy danych ustalają zakres odpowiedzialności za zgodność z obowiązkami wynikającymi z niniejszego rozporządzenia spoczywającej na każdym z nich, w szczególności jeśli chodzi o procedury i mechanizmy wykonania praw podmiotu danych, w drodze wspólnych ustaleń.”

I potem dalej:
„Dokumentacja zawiera przynajmniej informacje na temat:
a) imienia i nazwiska/nazwy oraz danych kontaktowych administratora lub współadministratora albo podmiotu przetwarzającego oraz ewentualnego przedstawiciela;”


Dalej czytamy:
„Organ nadzorczy nakłada grzywnę do wysokości 500 000 EUR lub w przypadku
przedsiębiorstwa do 1 % jego rocznego światowego obrotu, na każdy podmiot, który
umyślnie lub lekkomyślnie:
e) nie określa w sposób wystarczający odpowiednich obowiązków współadministratorów danych zgodnie z art. 24;”


Wydaje się, że w praktyce, podmioty powinny zawrzeć odpowiednie porozumienie, w którym określą, warunki i środki przetwarzania danych. W tym wskażą w jaki sposób będzie powoływany ABI, zabezpieczane dane, zgłaszane zbiory, prowadzona dokumentacja, dopełniane obowiązki informacyjne, itd. Zgaduję, że w praktyce, przynajmniej większość zadań, będzie zrzucana na jeden ze współadministrujących podmiotów.

Nieco inaczej wygląda nowelizacja dotycząca powierzania. Bo już w wypadku projektu 500+, będę korzystał ze sprzętu innego urzędu. Normalnie chciałbym zawrzeć umowę powierzenia, teraz nie będę tego musiał robić. Jest to korzystne w tych wypadkach, gdy taka umowa była tylko formalnością, a dane i tak musiały być przekazywane (np. przetwarzanie danych szkół, przez jednostki działające na podstawie art. 5 ust. 9 ustawy o systemie oświaty), czasami jednak wolałbym mieć umowę, bo nadal za dane odpowiadam. Teoretycznie, nowelizacja mówi tylko, że zawarcie umowy nie jest wymagane, co rozumiem, że nadal jest możliwe. Ale nie wierzę, żeby w praktyce takie umowy były często zawierane.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...

Paweł L.:
@Paweł
Jeżeli chodzi o OPS... OPSy działają na podstawie ustawy o pomocy społecznej (i wielu innych), która określa cele udostępniania. Nie wiem dlaczego uważasz Pawle, że nie są ADO...

Nic takiego nie napisałem, przynajmniej w sensie ogólnym.
ADO nie jest się in abstracto, ale w odniesieniu do konkretnego zbioru danych.

Na pewno jest ADO odnośnie klientów pomocy społecznej (Pomost).
Jeżeli chodzi natomiast o alimentacje to urząd może zlecić wykonanie zadania ośrodkowi,
jednak może on wykonywać je samodzielnie... Upoważnienia dla pracowników OPS są wydawane przez ADO, który otrzymuje pełnomocnictwo od prezydenta miasta...

U mnie jest inna praktyka. Upoważnienia dla pracowników OPS wydaje włodarz gminy. Tak więc kto jest ADO?

Ustawa o pomocy osobom uprawnionym do alimentów:
Art. 8b. Organ właściwy dłużnika może upoważnić w formie pisemnej swojego zastępcę, pracownika urzędu albo kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy, a także inną osobę na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych, prowadzenia postępowania i wydawania w tych sprawach decyzji.

Zauważcie, że ustawa nie przewiduje możliwości przekazania zadania do OPS, ale o możliwości upoważnienia konkretnych osób do prowadzenia tych postępowań. Dlatego wg mnie w tym przypadku gmina jest nadal ADO.

Podobnie ustawa o świadczeniach rodzinnych
Art. 20. 1. Organ właściwy realizuje zadania w zakresie świadczeń rodzinnych jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.
2. Postępowanie w sprawie świadczeń rodzinnych prowadzi organ właściwy.
3. Organ właściwy może upoważnić, w formie pisemnej, swojego zastępcę, pracownika urzędu albo kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy, a także inną osobę na wniosek kierownika ośrodka pomocy społecznej lub innej jednostki organizacyjnej gminy do prowadzenia postępowania w sprawach, o których mowa w ust. 2, a także do wydawania w tych sprawach decyzji.
przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, zespół interdyscyplinarny powoływany przez prezydenta/wójta/burmistrza, OPS zapewnia obsługę organizacyjno-techniczną (Art. 9a, ust. 9), co oznacza, że jednocześnie jest ADO (opinia GIODO)

Tu nie mam wątpliwości. OPS jest ADO.

Następna dyskusja:

Czy istnieje instruktaz dla...




Wyślij zaproszenie do