Temat: 500 zł na dziecko + wprowadzenie "zbiorowego"...
Ciekawe, kto powinien zgłaszać, taki współadministrowany zbiór do rejestracji. O tym, czy GIODO zdąży zarejestrować te zbiory, to już nawet nie wspominam, bo standardem się stało, że administracja musi zacząć zbierać dane wrażliwe kilka dni po uchwaleniu ustawy. No, ale nie po to się tworzy zasady, żeby do nich zbyt poważnie podchodzić.
Nie wiem jeszcze, co godzinę temu Posłowie przegłosowali, ale w poprawkach z nocy mamy też trochę ciekawych przypadków:
„5. Wniosek i załączniki do wniosku określone w ust. 4 mogą być składane drogą elektroniczną za pomocą systemu teleinformatycznego:
1) utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny;
2) udostępnianego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych;
3) banków krajowych świadczących usługi drogą elektroniczną spełniających wymogi określone w informacji zamieszczonej na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw rodziny po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji;
4) wskazanego w informacji, o której mowa w pkt 3.
6. Minister właściwy do spraw rodziny po uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, w informacji, o której mowa w ust. 5 pkt 3:
1) wskaże wymogi, które muszą spełniać systemy teleinformatyczne banków krajowych, o których mowa w ust. 5 pkt 3;
2) może wskazać systemy teleinformatyczne, za pomocą których mogą być składane drogą elektroniczną wniosek i załączniki do wniosku określone w ust. 4.”
Czy dobrze rozumiem, że w związku z niewydolnością systemów EPUAP i Emp@tia, wnioski mają być przyjmowane przez banki?!
I dalej:
„8. Wniosek i załączniki do wniosku określone w ust. 4 składane w postaci elektronicznej za pomocą systemów, o których mowa w ust. 5 pkt 3, uwierzytelnia się przy użyciu danych uwierzytelniających stosowanych przez bank krajowy do weryfikacji w drodze elektronicznej posiadacza rachunku bankowego.”
Czyli odchodzimy od „podpisu kwalifikowanego” i zaufanego profilu?
„10. Na potrzeby złożenia wniosku i załączników do wniosku określonych w ust. 4, składanych w postaci elektronicznej za pomocą systemu, o których mowa w ust. 5 pkt 2, bank krajowy na wniosek klienta, przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, dane niezbędne do uwierzytelnienia, pozwalające na założenie konta w systemie, o którym mowa w ust. 5 pkt 2.”
Mam nadzieję, że zdanie „dane niezbędne do uwierzytelnienia, pozwalające na założenie konta w systemie”, oznacza tylko, że konto w PUE będzie można założyć w banku
Kolejną ciekawostką, będzie zawieranie umów powierzenia. Bo
„Podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1, uważa się za jednego administratora danych, jeżeli przetwarzanie danych służy temu samemu interesowi publicznemu” i
„Nie wymaga zawarcia umowy między administratorem a podmiotem, o którym mowa w ust. 1, powierzenie przetwarzania danych, w tym przekazywanie danych, jeżeli ma miejsce między podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 1.”, ale banki już na art. 3 ust. 1 się nie łapią. Ale który z podmiotów będzie zawierał umowę powierzenia?
I dotyczy to nie tylko projektu 500+, to całkowicie zmienia funkcjonowanie administracji. W zasadzie, to nie będziemy mówić o udostępnianiu sobie danych, w administracji, bo przecież zawsze będzie jakiś interes publiczny…
Ten post został edytowany przez Autora dnia 11.02.16 o godzinie 15:10