Andrzej Podgórski

Andrzej Podgórski Kapitan żeglugi
śródlądowej

Temat: Samorządy za żeglugą! Administracja wodna piętrzy......

W dniu 6 lutego 2012 roku w siedzibie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej odbyło się spotkanie robocze poświęcone planowanym inwestycjom na śródlądowych drogach wodnych przewidzianych do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach kolejnej perspektywy finansowej.

Na dyskusje Ministerstwo zaprosiło przedstawiciele Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej oraz przedstawicieli Urzędów Marszałkowskich, zainteresowanych rozwojem żeglugi śródlądowej. Ministerstwo Transportu reprezentowała Pani Monika Niemiec-Butryn, Zastępca Dyrektora Departamentu Transportu Morskiego i Bezpieczeństwa Żeglugi oraz Pani Monika Bieniaszewska, Zastępca Dyrektora Departamentu Funduszy UE. KZGW reprezentował sam Prezes Leszek Karwowski, natomiast RZGW głównie poszczególni dyrektorzy.

Należy zwrócić uwagę na liczne przybycie przedstawicieli samorządów lokalnych, co spowodowało ewidentnie przepełnienie sali obrad, a jednocześnie wpłynęło na klimat spotkania, który chwilami miał burzliwy charakter. Jednocześnie sytuacja ta świadczy głównie o widocznej potrzebie reaktywacji żeglugi śródlądowej akcentowanej przez bezpośrednich włodarzach danego terenu.

Na wstępie spotkania Pani Dyrektor Monika Bieniaszewska przedstawiła szereg informacji na temat prawdopodobnych warunków wsparcia inwestycji ze środków unijnych. Zwróciła przede wszystkim uwagę, że planowane prace powinny mieć charakter pro transportowy i przynieść realny efekt, mierzony w ilości przewiezionych towarów. W dalszej kolejności przedstawicielka Ministerstwa poprosiła poszczególne RZGW o omówienie po kolei planowanych inwestycji, przesłanych wcześniej w formie tabelarycznej oraz ich uszeregowanie pod względem priorytetów.

W tym momencie głos zabrał Prezes KZGW, który poprzez swoje wystąpienie wywrócił plan spotkania i wywołał dyskusję nad sensem modernizacji dróg wodnych w Polsce. Po pierwsze stanowczo stwierdził, że przesłana wcześniej do ministerstwa lista inwestycji ma charakter tylko propozycji, bądź pobożnych życzeń i w znacznej większości brak do nich jakichkolwiek dokumentacji inwestycyjnych. Zwrócił również uwagę, że priorytety powinno określić Ministerstwo Transportu.

Następnie głos zabierali poszczególni dyrektorzy RZGW, którzy zarzucali ministerstwu brak konkretnych strategii i programów oraz przywoływali wielokrotnie powtarzany argument, że najpierw należy określić, co i gdzie planuje się przewozić a następnie modernizować potrzebne odcinki dróg wodnych. Sytuacja ta sprawiała wrażenie, że na inwestycjach zależy głównie ministerstwu a administracja wodna piętrzy tylko problemy.

W toku dyskusji Pani Dyrektor Monika Niemiec – Butryn zwróciła uwagę, że kończą się prace nad Strategią Rozwoju Transportu, która poddana była konsultacjom społecznym. Jednakże istnieje konieczność opracowania konkretnych planów inwestycyjnych i w związku z tym nie można czekać na strategię.

Następnie głos zabierali poszczególni przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich, którzy zwrócili uwagę na duże zaangażowanie samorządów w plany rozwoju żeglugi śródlądowej. Stwierdzili, że zdecydowanie widzą sens oraz interes w rozwoju tej gałęzi transportu. Odpowiednie zapisy w tym zakresie znalazły się w strategiach rozwoju województw a samorządy wręcz wyręczają administrację rządowa finansując i tworząc programy rozwoju.

Swoją obecność silnie zaakcentowali przedstawiciele pięciu Marszałków Województw, którzy zawarli porozumienie i stworzyli program rozwoju Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Generalnie samorządy potwierdziły ogromne zapotrzebowanie na rozwój śródlądowych dróg wodnych w Polsce, czym poniekąd wybili z rąk główny argument administracji wodnej.

W dalszej kolejności Prezes KZGW przestrzegał przed konfrontacyjnym charakterem roszczeń w stosunku do administracji wodnej, czym upodobnił dyskusję do wcześniejszych rozmów ze środowiskiem armatorów śródlądowych. Zadeklarował również, że w ciągu tygodnia prześle uaktualnioną wersję tabelki z planowanymi inwestycjami.

Na koniec spotkania, po wyjściu Dyrektora Departamentu Funduszu UE zwrócono uwagę Prezesowi KZGW, że jednostka odpowiedzialna za dzielenie funduszy w Ministerstwie wyszła ze spotkania w przekonaniu, że KZGW zupełnie nie ma przygotowanych żadnych projektów. Może to skutkować brakiem dofinansowania nowych inwestycji w następnej perspektywie. Ministerstwo do zeszłego roku informowało o konieczności przygotowywania projektów, również przy pomocy środków z programu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Zwrócono również uwagę, że pomoc skierowana będzie do beneficjentów, czyli RZGW i tylko one mogę składać wnioski o dofinansowanie wraz z pełną dokumentacją.

Na koniec należy stwierdzić, że spotkanie nie spełniło swojej roli polegającej na omówieniu poszczególnych proponowanych inwestycji, głównie z powodu postawy administracji wodnej. Z drugiej strony KZGW oraz RZGW doświadczyły ogromnej presji ze strony samorządów lokalnych w tym Urzędów Marszałkowskich w kierunku modernizacji dróg wodnych i prawdopodobnie będą zmuszone do większej mobilizacji w celu pozyskania środków unijnych.

Wiadomośc z portalu: http://www.zegluga.wroclaw.pl/news.php?readmore=1094