Bartosz Z.

Bartosz Z. Life is not a
destination - it's a
journey

Temat: Problem - padł motor czy kontroler?

Cześć,

Szukam rozwiązania problemu. Odkupiłem używany zestaw 36V 250W motor montowany w przedniej piaście. Spisywał się fajnie przez ostatnie 3 miesiące. Same dojazdy do przedszkola (z przyczepką) i do pracy nakręciły jakieś 300km.

Przyznaję, że 30kg roweru + 12 kg przyczepki + 17 kg pasażera i moja własna masa to może być spore wyzwanie dla tego silniczka szczególnie biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu - co chwila górka.

Objawy zewnątrzne - w połowie drogi do przedszkola silnik przestał działać. Po wyłączniu/włączeniu zasilania udało się go uruchomić. Rozłączył się jeszcze kilka razy - restart pomógł. W drodze powrotnej zaczął rozłączać się na tyle często, że drogę pokonałem ze stale wciśniętą dzwignią "gazu" by uniknąć konieczności ciągłego przystawania i resetowania.

Po dotarciu do domu nie udało się go wzbudzić. Cofając rowerem do szopy zauważyłem przeskakujący opór na kole napędzanym (przednim). Był to dość niecodzienny objaw. Jakby opór magnetyczny? Objawy podobne do rozsypanego łożyska w zwykłej piaście. (Nie sprawdziłem jeszcze czy opór wystąpi także przy rozłączonej baterii).

Nie testowałem jeszcze nic próbnikami elektronicznymi. Czy w oparciu o objawy poniżej jesteście w stanie stwierdzić co mogło paść? Kontroler? Czy silnik?

Dzięki!
Bartosz Z.

Bartosz Z. Life is not a
destination - it's a
journey

Temat: Problem - padł motor czy kontroler?

Witam ponownie.

Z pomocą Google'a udało mi się znaleźć informacje o tym co mierzyć i jakich wyników oczekiwać.
Na wypadek gdyby miało się to komuś później przydać - opracowanie wyszukanej wiedzy zamieszczę poniżej.

W przypadku awarii, która przydarzyła się na długim podjeździe, podczas ciągnięcia sporego ładunku pierwsze podejrzenia pada na spalony kontroler (tańsza awaria) lub spalone czujki Halla w motorze piasty (spory wydatek).

Przyczyną spalenia może być albo za wysoka temperatura lub zbyt duży prąd (natężenie, Amper) płynący przez komponenty.

Za awarię kontrolera odpowiada spalenie któregoś z kilku/-nastu tranzystorów polowych typu MOS (MOSFET). Im więcej tranzystorów w kontrolerze tym niższy przyrost temperatury w czasie. Dla przykładu do zestawu 48V 1000W producent może załączyć kontroler 9-MOSFET lub 15-MOSFET. Pewnym jest, że tańszy kontroler z 9 tranzystorami szybciej się przegrzeje niż ten droższy.

Zwykle bezszczotkowy (BLDC) silnik 250W jest kontolowany przez 6 tranzystorów MOS, 9-MOSFET kontroluje silnik 750W a 12-/15-MOSFET używany jest do silników 1000W. Wraz ze wzrostem liczby tranzystorów paczka kontrolera staje się większa. Zgodnie z prawem w Europie używać można jedynie silników 250W, z prędkością limitowaną do 25km/h.

ANALIZA BATERII:
W pełni naładowany akumulator LiMnO4 36V powinien wskazywać 42V a w stanie rozładowanym - 34V. Jeżeli miernik pokazuje wartość poniżej, (BMS) System Zarządzania Baterią (mała płytka drukowana) nie pozwoli jej naładować. Dolna wartość graniczna dla baterii 24V = 22V, a dla 48V = 46V. Jeżeli odczyty sa w normie - czas na kolejny krok:

ANALIZA ZESPOŁU CZUJNIKÓW HALLA
Sześcio-pinowa wtyczka prowadząca od silnika piasty, napięcie pomiędzy:
1.przewodami czerwonym a czarnym - powinno wynieść 4.5V;
2.Przewodami:
- zółtym a czarnym,
- zielonym a czarnym,
- niebieskim a czarnym powinno dać odczyt w zakresie 0V a 4.5V (okręcając koło ręką odczyt powinien się zmieniać). Jeżeli napięcie pomiędzy którąś parą nie zmienia się wraz z obrotem koła oznacza to wadliwy czujnik halla, który należy wymienić. Jeżeli wszystko działa jak powinno - największy koszt wykluczyliśmy.

ANALIZA MANETKI GAZU? PRZEPUSTNICY?
Napięcie na połączeniu przepustnica-kontroler pomiędzy:
1. Przewodem czerwonym a przewodem czarnym - poprawny odczyt około 4.5V
2. Biały(zielony) a czarny - około 2.3V

Uważaj na palce! Unieś napędzane koło w powietrze. Zwarcie czerwonego z białym (zielonym) powinno spowodować natychmiastowe ruszenie koła. Jeśli ruszyło i osiągnęło maksymalną prędkość - kontroler i manetka przepustnicy działają poprawnie.
Jeśli nie ruszyło samo z siebie ale wystartowało po ręcznym zakręceniu kołem problem może być na łączeniu (nieprawidłowym połączeniu?) przewodów w manetce.

---
A co okazało się problemem w moim przypadku? Stopienie osłonki na dwóch z trzech kabli doprowadzających napięcie do piasty, na wysokości łączenia z kontrolerem, co powodowało stałe zwarcie. Taśma izolacyjna i po 10sek. koło ruszyło jak należy!

Pozdrawiam!
Krzysztof Sadłowski

Krzysztof Sadłowski właściciel
wypożyczalni

Temat: Problem - padł motor czy kontroler?

Witam
W dzisiejszym świecie GOOGLE to podstawa. Czytając twój post stawiałem na baterię.
Gratuluję szczęśliwego zakończenia sprawy i dziękuję w imieniu swoim oraz innych użytkowników rowerów elektrycznych za sporą ilość , wartościowych, informacji technicznych.
Bartosz Z.

Bartosz Z. Life is not a
destination - it's a
journey

Temat: Problem - padł motor czy kontroler?

Dzięki serdeczne,

Te osłonki na przewodach naprawdę uwielbiają się topić :)
Niedawno, podczas rutynowego przeglądu, znów je od siebie odklejałem.


Obrazek

"Motor Signal" na obrazku powyżej (przykład wyjść z kontrolera).

Temat: Problem - padł motor czy kontroler?

Miałem w zasadzie ten sam problem musiałem oddać rower do serwisu http://www.arasstrans.pl/ uporali się z problemem bardzo szybko .

Temat: Problem - padł motor czy kontroler?

Przyczyna może być złożona http://www.eweko.pl/ częste problemy z akumulatorem, na pewno znajdziesz rozwiązanie problemu.

Temat: Problem - padł motor czy kontroler?

Bardzo dobrego wyboru dokonałem http://www.m2035dn.pl/dlaczego-warto-kupic-rower-elekt... spisuje się wyśmienicie.

Następna dyskusja:

Czy to dobry sprzęt




Wyślij zaproszenie do