Temat: zapisy w umowie o pracę
Mariusz Poprawa:
Agnieszka Łapińska:
Odnosząc się do pytania: tego typu informacje zawiera się zazwyczaj w liście intencyjnym. Tutaj już można wpisać wszystkie warunki odnośnie przyszłego wynagrodzenia jak i awansu.
Tu pozwolę sobie jak najenergiczniej zaprotestować!!! List intencyjny nie jest umową ..........
Nie napisałam, że list intencyjny jest umową, która obliguje którąkolwiek ze stron do przestrzegania jej. Niestety masz rację, że na naszym rynku często obiecuje się jedno a co innego potem robi.
Jednak list intencyjny zawsze jest jakimś potwierdzeniem ustaleń co do dalszej współpracy - daje chociaż nadzieję, że obie strony będą do tego dążyć.
Jeśli chodzi o regulaminy wynagradzania to dają one zazwyczaj ogólny obraz zasad panujących w firmie (co dokładnie widać na przykładzie podanym przez Joannę). Jeśli w regulaminie pracodawca pokazuje jedynie widełki wynagrodzenia na danym stanowisku to nadal może być duży poziom dowolności co do określania, w który przedziale dany pracownik powinien się znaleźć.
Oczywiście taki regulamin z jasno określonymi warunkami "awansowania" do kolejnej grupy zaszeregowania pozwala egzekwować to co się nam należy ale widziałam już takie regulaminy gdzie max. według widełek wynagrodzenie z niższego zaszeregowania było wyższe od min. stawki z tego kolejnego. Co za tym szło, można było awansować i zmienić np nazwę stanowiska ale nie dostać z tego tytułu ani 1 zł podwyżki :)
Niestety nadal nie mam sensownego pomysłu jak zastrzec sobie takie warunki jakie chcemy już etapie rozmów przed podjęciem zatrudnienia. Wiadomo, że w takiej umowie jest wiele "pod warunkiem, że..." ale fakt każdy z nas chce wiedzieć co będzie jak założony cel osiągnie.
Myślę, że wszystko zależy o jakim awansie mówimy i o jakiej perspektywie czasowej, bo jeśli o awansie z młodszego specjalisty na specjalistę po okresie próbnym to regulamin wynagradzania będzie wystarczający.
Czytając wątek poprosiłam jeszcze doświadczonego kadrowca o poradę, i oto odpowiedz:
art. 29 kp, który reguluje warunki zawarcia umowy, zawiera zwrot "w szczególności" odnoszący się do innych możliwych warunków ustalonych w momencie rozmów
Praktyki oraz zdania prawników są takie, że stosunek pracy można kształtować swobodnie i rozwijać o elementy nie mające charakteru normatywnego jednak z uwględnieniem przepisów obowiązujących w danej firmie i zasad współżycia społecznego (taka sama płaca za taką samą pracę - w skrócie :)))
Osobiście nie spotkałam się z rozbudowaniem umowy na okres próbny ale na czas określony lub nieokreślony już tak.
Podsumowując: Mariuszu masz rację, że można takie zapisy umieścić w umowie ale będą mogły one dotyczyć tylko tej umowy a nie okresów po jej zakończeniu, więc w przypadku umowy na okres próbny nie ma to sensu, tak samo zapisy dotyczące tego jakie stanowisko mam objąć za 3 lata jeśli umowa jest na 2 :)
Próbną można pominąć od razu zawierając 1 umowę na czas określony i tutaj już wszystko wpisać (oczywiście pod warunkiem, że pracodawca się nie uprze na podpisywanie umowy na okres próbny...)
Może ktoś ma pomysły lub doświadczenie jak i gdzie zapisać informacje dotyczące przyszłych stanowisk i wynagrodzenia w przypadku umów innych niż na czas nieokreślony?