Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: MARKETING APTEKI

Szukam dobrych książek, artykułów, szkoleń oraz porad (zarówno z punktu widzenia marketingowca, jak i konsumenta) na powyższy temat. Nie trzeba dodawać, że panują warunki hiperkonkurencji: apteki wyrastają jak grzby po deszczu. Jak na tak trudnym rynku promować aptekę? Będę wdzięczna za wszelkie pomysły :)

konto usunięte

Temat: MARKETING APTEKI

To trudny temat, bo bardzo drażliwy dla konsumentów, a o nich tu przecież chodzi.
Ze szkoleń specjalizowanych, nie słyszałem o takich, ale polecam http://directus.pl/seminaria a szczególnie te poświęcone programom lojalnościowym (nie punktowym) i promocjom sprzedaży. Choć ustalenie strategii marki i komunikacji przydałoby się na początek...
Pozdrawiam
Maciej Tesławski
Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: MARKETING APTEKI

temat trudny również ze względu na prawo farmaceutyczne, które nakłada na apteki liczne ograniczenia jeśli chodzi o promocję..
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: MARKETING APTEKI

I należy wykorzystać wszystko co nie jest zabronione tym prawem.
Najpepiej pogadaj z jakimś rozgarniętym właścicielem apteki - będzie znał praktyczną stronę problemu.

konto usunięte

Temat: MARKETING APTEKI

Agnieszka Minecka:
temat trudny również ze względu na prawo farmaceutyczne, które nakłada na apteki liczne ograniczenia jeśli chodzi o promocję..
Prawo znacznie bardziej ogranicza działania firm tytoniowych, alkoholowych itp, a jednak daje się tam zbudować silne i rozpoznawalne marki.
Nie rekomendowałbym promowania apteki jako apteki. To miejsce powinno mieć markę i dopiero ją promować.
Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: MARKETING APTEKI

cóż, konkurencja nie zdradza tak łatwo sowich pomysłów, więc z przyjaznej pogawędki raczej nici ;) wystarczy jednak zwykła obserwacja, żeby poznać działania promocyjne okolicznych aptek. tyle, że takie podglądanie prowadzi tylko do błędngo koła. mniej więcej wszystkie apteki promują się przecież podobnie: odpowiednia polityka cenowa, leki za 1 grosz, promocje tematyczne (profilaktyka przeciwprzeziębiniowa, przeciwdziałanie depresji etc.), programy lojalnościowe typu karta stałego klienta + rabat lub gratis, gazetka apteczna, monitory reklamowe, merchandising i tak w kółko.

jeśli jednak kilka aptek usytuowanych obok siebie robi to samo, skuteczność promocji spada. dzielimy się z nimi klientami mniej więcej proporcjonalnie. a nie o to tu chodzi! jak więc SKUTECZNIE promować aptekę w warunkach hiperkonkurencji? szukam oryginalnego pomysłu i spostrzeżeń. i mniej chodzi o uwagi marketingowca, za które oczywiście powinno mu się zapłacić, lecz konsumenta...więc może warto przeformułować pytanie: czego oczekujecie od Waszej ulubionej apteki?:)
Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: MARKETING APTEKI

Maciej Tesławski:
Agnieszka Minecka:
temat trudny również ze względu na prawo farmaceutyczne, które nakłada na apteki liczne ograniczenia jeśli chodzi o promocję..
Prawo znacznie bardziej ogranicza działania firm tytoniowych, alkoholowych itp, a jednak daje się tam zbudować silne i rozpoznawalne marki.
Nie rekomendowałbym promowania apteki jako apteki. To miejsce powinno mieć markę i dopiero ją promować.

owszem, jest to kwestia zbudowania silnej i wyróżniającej się marki. promocja apteki jako apteki nie ma najmniejszego sensu..
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: MARKETING APTEKI

OK.
Po pierwsze : gdzie ta apteka ma być.
Apteka w centrumhandlowym to co innego niż osiedlowa, gdzie pani Hela podrzuci "tę dobrą szyenczkę co Pani Magister lubię".Dlaczego to ma znaczenie ?
Ano np. dlatego, że w osiedlowej aptece Pani Hela wpada raz w tygodniu po kilka tabletek witaminki, bo nie musi kupować całego pudełka - bo za drogo.
A w Arkadii tak się nie da.
Więc najpierw : gdzie - a potem target.
Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: MARKETING APTEKI

OK:-)Już precyzuję.

Apteka nie jest apteką sieciową, ani apteką w hipermarkecie(takie apteki mają oczywiście swój jednolity marketing). Jest zlokalizowana mniej więcej w centrum miasta. Ma bardzo nowoczesny wystrój wnętrza i wyposażenie, co może być zarówno zaletą, jak i wadą (podobno dużo starsze osoby są przyzwyczajone do kupowania "z okienka").

Target:
- grupa pracująca w pobliżu (urzędnicy, biznesmeni etc.)
- grupa mieszkająca w pobliżu (w tym starsze pokolenie)
- grupa pacjentów z pobliskich szpitali
- grupa osób zamożnych, które w aptece zaoptarują się w kosmetyki dobrych marek (w tym przypadku lokalizacja gra najmniejszą rolę)

Target dość rozległy...to też stanowi pewien problem.
Stanisław Pamuła

Stanisław Pamuła grafika komputerowa,
montaż video, strony
internetowe, pr...

Temat: MARKETING APTEKI

Agnieszka Minecka:
OK:-)Już precyzuję.

Apteka nie jest apteką sieciową, ani apteką w hipermarkecie(takie apteki mają oczywiście swój jednolity marketing). Jest zlokalizowana mniej więcej w centrum miasta. Ma bardzo nowoczesny wystrój wnętrza i wyposażenie, co może być zarówno zaletą, jak i wadą (podobno dużo starsze osoby są przyzwyczajone do kupowania "z okienka").

Target:
- grupa pracująca w pobliżu (urzędnicy, biznesmeni etc.)
- grupa mieszkająca w pobliżu (w tym starsze pokolenie)
- grupa pacjentów z pobliskich szpitali
- grupa osób zamożnych, które w aptece zaoptarują się w kosmetyki dobrych marek (w tym przypadku lokalizacja gra najmniejszą rolę)

Target dość rozległy...to też stanowi pewien problem.
Zorganizuj białe sptkania |( z lekarzem) za darmo przez miesiąc np w sobotę,niedzielę. Zaoszczędzisz ludziom pieniędzy, będziesz mieć pozytywny odbiór spoleczny, leki przepisane ludzie zakupiią w tej aptece, personel pozna klientów i odwrotnie,jakieś porady kosmetyczki z pokazem dzialania itd
Stanisław Pamuła

Stanisław Pamuła grafika komputerowa,
montaż video, strony
internetowe, pr...

Temat: MARKETING APTEKI

STANISłAW PAMUŁA:
Agnieszka Minecka:
OK:-)Już precyzuję.

Apteka nie jest apteką sieciową, ani apteką w hipermarkecie(takie apteki mają oczywiście swój jednolity marketing). Jest zlokalizowana mniej więcej w centrum miasta. Ma bardzo nowoczesny wystrój wnętrza i wyposażenie, co może być zarówno zaletą, jak i wadą (podobno dużo starsze osoby są przyzwyczajone do kupowania "z okienka").

Target:
- grupa pracująca w pobliżu (urzędnicy, biznesmeni etc.)
- grupa mieszkająca w pobliżu (w tym starsze pokolenie)
- grupa pacjentów z pobliskich szpitali
- grupa osób zamożnych, które w aptece zaoptarują się w kosmetyki dobrych marek (w tym przypadku lokalizacja gra najmniejszą rolę)

Target dość rozległy...to też stanowi pewien problem.
Zorganizuj białe sptkania |( z lekarzem) za darmo przez miesiąc np w sobotę,niedzielę. Zaoszczędzisz ludziom pieniędzy, będziesz mieć pozytywny odbiór spoleczny, leki przepisane ludzie zakupiią w tej aptece, personel pozna klientów i odwrotnie,jakieś porady kosmetyczki z pokazem dzialania itd
zrób miejsce na kawę stolik 4 krzesla na pogaduchy w aptece o tym o tamtym o zdrowiu itd
Stanisław Pamuła

Stanisław Pamuła grafika komputerowa,
montaż video, strony
internetowe, pr...

Temat: MARKETING APTEKI

STANISłAW PAMUŁA:
STANISłAW PAMUŁA:
Agnieszka Minecka:
OK:-)Już precyzuję.

Apteka nie jest apteką sieciową, ani apteką w hipermarkecie(takie apteki mają oczywiście swój jednolity marketing). Jest zlokalizowana mniej więcej w centrum miasta. Ma bardzo nowoczesny wystrój wnętrza i wyposażenie, co może być zarówno zaletą, jak i wadą (podobno dużo starsze osoby są przyzwyczajone do kupowania "z okienka").

Target:
- grupa pracująca w pobliżu (urzędnicy, biznesmeni etc.)
- grupa mieszkająca w pobliżu (w tym starsze pokolenie)
- grupa pacjentów z pobliskich szpitali
- grupa osób zamożnych, które w aptece zaoptarują się w kosmetyki dobrych marek (w tym przypadku lokalizacja gra najmniejszą rolę)

Target dość rozległy...to też stanowi pewien problem.
Zorganizuj białe sptkania |( z lekarzem) za darmo przez miesiąc np w sobotę,niedzielę. Zaoszczędzisz ludziom pieniędzy, będziesz mieć pozytywny odbiór spoleczny, leki przepisane ludzie zakupiią w tej aptece, personel pozna klientów i odwrotnie,jakieś porady kosmetyczki z pokazem dzialania itd
zrób miejsce na kawę stolik 4 krzesla na pogaduchy w aptece o tym o tamtym o zdrowiu itd
Zawsze ktoś w aptece kosztami podziel się z marketingiem farmaceutycznym
Artur Kuza

Artur Kuza Rzeczy niemożliwe
załatwiam od ręki,
cuda zajmują trochę
...

Temat: MARKETING APTEKI

może to głupio zabrzmi, ale konkurencja cenowa jest wskazana. nie oszukujmy się: duża grupa ludzi jest biedna.
w Łodzi jest jedna apteka, która ma naprawdę niskie ceny. aby coś tam kupić to trzeba czasem stać nawet w 70 min kolejce. oczywiście to zależy od gaodziny, ale w czasie dnia trzeba postać swoje.

jak ktoś chce sprawdzić to zapraszam na ulicę Kościuszki.

niska cena = zadowolenie. a to się przekłada na najlepszą reklamę: szeptaną. ona jest najskuteczniejsza :)

nie łącz oferty dla bogatych i biedniejszych, gdyż to nie pomoże w budowaniu marki. skup się na jednej. polecam tę biedniejszą: ludzie starsi dużo kupują leków, więc możesz liczyć na duży target. Dalej: ludzie ze szpitala także będą mogli u Ciebie kupować.
ale jezeli chcesz też skierować ofertę do zamożnych to sprowadzaj też kosmetyki/lekarstwa na zamówienie. ale ceny i tak dawać niskie: to zachęci także średnio zamożnych.

ulotki także się przydadzą. dasz jakiemuś młodemu jakieś 100 - 200 zł i poroznosi po blokach i mieszkaniach.

konto usunięte

Temat: MARKETING APTEKI

Nie polecam promocji cenowych na wejściu!
To najlepszy sposób na zamknięcie sobie drogi do zbudowania marki.
Poza tym przed nowootwartą apteką nie będzie kolejek i nie wiem czy doczeka Pani (zyski) na efekty marketingu szeptanego.

Spotkania z lekarzem są super pomysłem. Można na tym budować markę i indywidualne podejście.
Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: MARKETING APTEKI

konsultacje ze specjalistami/ekspertami są fajnym pomysłem. w tej chwili w aptece odbywa się już mniej więcej coś takiego dla diabetyków. trzeba zatem rozszerzyć to na inne grupy docelowe. dzięki piękne za spostrzeżenie :)

ceny, ceny...oczywiście! ja z punktu widzenia marketingowego chętnie jechałabym po cenach maksymalnie :) ale apteka musi być też dochodowa. marże i te sprawy, na których nie specjalnie się znam, nie pozwalają ciąć cen bez ograniczeń. a też prawo farmaceut. nie pozwla na sprzedaż leków po cenach hurtowych. choć niektóre apteki nie bardzo się tym przejmują..
Agnieszka M.

Agnieszka M. homo faber

Temat: MARKETING APTEKI

mnie też ostatnio chodzi marketing szeptany po głowie. i może jakieś proste gifty, hmmm?

Maciej Tesławski:
Nie polecam promocji cenowych na wejściu!
To najlepszy sposób na zamknięcie sobie drogi do zbudowania marki.
Poza tym przed nowootwartą apteką nie będzie kolejek i nie wiem czy doczeka Pani (zyski) na efekty marketingu szeptanego.

Spotkania z lekarzem są super pomysłem. Można na tym budować markę i indywidualne podejście.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: MARKETING APTEKI

Z lekarzem i kosmetologiem - też dobrze robi - szczególnie na target suplementów i dermokosmetyków

konto usunięte

Temat: MARKETING APTEKI

Agnieszka Minecka:
i może jakieś proste gifty, hmmm?

Gifty mogą być ale tylko dla tych, którzy coś kupią (dadzą zarobić) powinny być "apteczne"... np termometr w formie paska do przyłożenia do czoła. Gdzieś takie coś widziałem. I oczywiście obrandowane marką apteki.
Paweł Tkaczyk

Paweł Tkaczyk Branding, marketing,
reklama i social
media. The Jedi way.

Temat: MARKETING APTEKI

Ja trochę przekornie odwrócę kota ogonem ;)

Z tą "hiperkonkurencją" bym nie przesadzał -- apteki działają na wolnym rynku i tak jak każdy ma prawo otworzyć agencję reklamową naprzeciwko mojej, tak każdy ma prawo otworzyć aptekę naprzeciwko Twojej. Konkurencja jak wszędzie ;) Za to farmaceuci demonizują to zjawisko, żądają "jednej apteki na X tysięcy mieszkańców" itp. Wolny rynek ma swoje prawa.

Sprawa druga, wypracuj markę i trzymaj się jej. Mieszkam koło apteki, która sporo czasu poświęciła na walkę z konkurencją pod hasłem "u nas nie ma leków za złotówkę, nie ma kart stałego klienta, nie jesteśmy nastawieni na zysk tylko na relacje z pacjentami" (pili do konkurencji z naprzeciwka), po czym miesiąc później wprowadziła karty stałego Klienta. O wiarygodności nie może być mowy, prawda?

Pracowaliśmy (i pracujemy nadal) dla kilku aptek. Moje subiektywne wrażenie człowieka patrzącego z boku: farmaceuci robią marketing "przeciw konkurencji" a nie "dla Klienta". Odejdź od takiego myślenia, a sukces masz gwarantowany :)

Co do pomysłów: pokaż się od strony doradczej, a Klienci będą przyjeżdżać nawet z dalszych stron. Dla tych, co "po drodze" -- uprość obsługę. Ceny? Jak ktoś poluje na ceny, kupi lek przez Internet (mogłabyś dać możliwość zamówienia przez net, odbiór oczywiście osobisty). Doradztwo dla poszczególnych grup społecznych -- jak najbardziej.

Aha, i zainwestuj w wizerunek, jeśli nie jesteś zrzeszoną apteką, to się naprawdę opłaca. Ludzie nie będą Cię traktować jak "apteki" tylko konkretniej...
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: MARKETING APTEKI

W sumie mam te same odczucia co Paweł, z tym marketingiem "przeciw konkurencji". Również wiara w walkę cenową wydaje mi się mitem akurat na tym rynku i w takiej lokalizacji.

Następna dyskusja:

Program Senior - apteki Dba...




Wyślij zaproszenie do