Temat: Podróże/wyjazdy na własną rękę vs z biurem podróży
Właśnie dostałam raport z europejskiego badania ankietowego OmniGeo, więc parę cytatów:
Tylko 5,2% badanych jest zdania, iż kryzys nie wpłynie na wybór formy wypoczynku przez europejskich turystów. Inaczej myśli zdecydowana większość respondentów. 32,7% prognozuje, że w najbliższym czasie znacznie częściej będziemy korzystać z ofert typu „last minute”, zaś jedna czwarta badanych sądzi, że będziemy wypoczywać bliższej miejsca zamieszkania. Pokrewną tendencję można odnaleźć w opiniach na temat rodzajów wypoczynku: aż 73,4% respondentów uważa, że Europejczycy w najbliższym czasie nie będą korzystać z ofert biur podróży, lecz wybiorą tańsze sposoby organizowania wypoczynku.
(…)
W czasie kryzysu najpopularniejszą formą wypoczynku są samodzielnie organizowane wyjazdy (34,9% wskazań). Na drugim miejscu uplasował się pobyt u znajomych lub rodziny (21,5%), a dopiero na trzecim oferty biur podróży (18,4%). Wciąż popularnością cieszą się campingi - 12,4%. Inny rodzaj wypoczynku preferuje 4,6% badanych, zaś 8,2% nie określiła jego formy.
(…)
Jedna trzecia Europejczyków uważa, że podczas kryzysu najbardziej ucierpią małe i średnie biura podróży, niewiele mniej respondentów wskazało na usługodawców w kurortach turystycznych. Jedna piąta badanych uznała, że największymi poszkodowanymi będą właściciele obiektów turystycznych, a co dziesiąty badany wskazał na turystów. Tylko 3,8% uważa, że kryzys w największym stopniu dotknie duże biura podróży. 6% nie potrafiło udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
(…)
Prawie połowa respondentów ze wszystkich objętych badaniem państw uznała, że w porównaniu z rokiem ubiegłym więcej Europejczyków wybierze na wakacyjny wypoczynek jedno z państw UE, niewiele ponad jedna czwarta ankietowanych nie zgodziła się z tą opinią. Chociaż przez turystów rezygnacja z wakacji na innym kontynencie może być subiektywnie odbierana jako dyskomfort, to jednak dla branży turystycznej może to oznaczać potężny zastrzyk środków finansowych.
(…)
W ostatnim czasie urlop w domu spędziło 21,5% Europejczyków, a dalsze 11,7% musiało zrezygnować z części wakacyjnych planów. Wśród ankietowanych, którzy wyjechali na wyjazd wypoczynkowy aż 79,3% przyznaje się do ograniczania wydatków na turystykę. Europejczycy najczęściej oszczędzają na dodatkowych rozrywkach podczas wyjazdu (27,9% badanych). W następnej kolejności jesteśmy gotowi zrezygnować z części wygód i zatrzymać się w obiekcie o niższym standardzie niż zazwyczaj (16,3% respondentów). Niechętnie zamieniamy środek transportu na tańszy (9,3%) oraz korygujemy plany dotyczące celu podróży (7,9%).
W grupie do 25 lat najmniej osób skróci wyjazd urlopowy z uwagi na kryzys: jest to około 17% respondentów, podczas, gdy w pozostałych kategoriach wiekowych odsetek ten jest średnio dwukrotnie wyższy. Jednocześnie w tej grupie niemal połowa badanych deklaruje, że w ramach oszczędności skorzysta ze specjalnych ofert typu „last minute”. W pozostałych grupach korzystanie z tego typu ofert deklaruje średnio 30% respondentów.