Temat: Płatne toalety w Ryanairze? To już pewne!
Włożę kij w mrowisko, ale odpowiem że nie widzę w tym zachowaniu nic nieetycznego czy żenującego. Dla mnie to decyzja czysto biznesowa. Przy czym od razu powiem - nie dlatego, że zarobią na oplatach za toalety. Ani nie dlatego że to PR. Korzyść finansowa leży gdzie indziej. Gdyby doliczyli po 1 Euro do biletu, byłaby mniejsza - i to mimo, że wtedy płaciliby nawet ci co nie korzystają z toalety.
Zacznę jednak od wyjaśnienia, dlaczego uważam, że to jest OK. Uwazam mianowicie ze dostep do toalety nie wynika z konstytucji i jest usluga jak kazda inna - pralnia, szewc czy krawiec. W wielu cywilizowanych krajach (np. Austria) standardem jest placenie za toalety takze na wiekszosci stacji benzynowych, albo z toi-toi na plaży. Nikogo to nie dziwi - to wyłącznie kwestia niepisanej umowy czy zwyczaju. W markecie toaleta jest gratis, ale juz na miescie zwykle platna. To czemu nie mialaby byc w samolocie? To ze "kogos przypili a nie mozna sie gratisowo wysikac za okno" nie jest argumentem - w centrum miasta tez nie ma zwyczaju gratisowego sikania do studzienek na ulicy jako alternatywy dla platnego szaletu.
Jesli ktos poda mi racjonalny argument, chetnie zmienie zdanie. Ale nie jest moim zdaniem takowym argumentem "przyjety zwyczaj", bo jak widac co kraj to zwyczaj - patrz powyzszy przyklad Austrii.
A dlaczego toalety to biznes? Ryanair rozumuje bardzo rozsadnie: lata na krotkich liniach gdzie lot trwa zwykle ok. 2h. Jesli wprowadzi platne toalety, wiele osob bedzie wolalo zalatwic sie na lotnisku przed wylotem a potem dopiero po ladowaniu - znow na lotnisku. To zmniejszy oblozenie toalet w samolocie - wiec, jak wynika z artykulu w zalaczonym linku, linia zamiast miec na pokladzie 3 toalety bedzie miec jedna. W ich miejsce wstawi 6 dodatkowych foteli, a to 6 dodatkowo sprzedanych biletow na locie. Gdyby zas dodala 1 Euro do ceny biletu a toalety zostawila gratis, to nie zmniejszylaby oblezenia toalet, czyli z 6 dodatkowych miejsc nici. A 6 dodatkowych miejsc + paredziesiat euro z oplat toaletowych + 3 razy nizsze koszty czyszczenia i oprozniania toalet generuje lacznie wiecej zysku niz 150 Euro z dodatkowej oplaty wliczonej w bilet.
Na marginesie dodam, ze postepowania Ryainaira jest minimalnie ale jednak ekologiczne. Jesli do tej pory samolot zuzywal X litrow paliwa na przewiezienie 150 pasazerow, a teraz zuzywa te same X litrow paliwa na przewiezienie 150+6 pasazerow, to czy to powoduje ze globalnie linie lotnicze zuzywaja mniej czy wiecej paliwa?
pozdrawiam,
Rafal