Beata
Kozyra
Niezależny doradca
ds. strategii
Temat: Nowe trendy: Wolontariat Biznesu
Może najpierw mała definicja, tak dla upewnienia się, że wszyscy myślimy o tym samym: Wolontariat - bezpłatne, dobrowolne, świadome działanie na rzecz innych, wykraczające poza więzi rodzinno-koleżeńsko- przyjacielskie.. A czy wiecie, że w 2006 roku 21,9%, czyli ok. 6,6 mln dorosłych Polaków, poświęciło swój czas na bezpłatną pracę na rzecz innych.Ale tak na prawdę to chciałam napisać o szczególnej odmianie wolontariatu, mianowicie o woluntariacie pracowniczym. Ostatnio w Polsce zaczyna rozwijać się program Wolontariat Biznesu (Pracowniczy), który polega na angażowaniu pracowników firm w działalność wolontarystyczną na rzecz organizacji społecznych. Pracownicy – wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując przy tym swe umiejętności i zdolności. Stają się oni wolontariuszami w różnych organizacjach pozarządowych i instytucji publicznych, gdzie mają możliwość rozwijania swoich pasji i talentów. Firma wspiera pracownika w tych działaniach między innymi: oferując pracownikowi wolne godziny w czasie pracy, przekazując pomoc rzeczową, wsparcie logistyczne i finansowe. Firma, która tworzy taki wolontariat w swojej organizacji przy pomocy wyspecjalizowanych do tego jednostek, jak na przykład Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu, może zostać partnerem lub partnerem strategicznym programu Wolontariat Biznesu. Do partnerów strategicznych tego programu należą już: Commercial Union Polska; Telekomunikacja Polska; Citibank Handlowy, a partnerem stowarzyszonym jest Provident oraz wiele innych firm, którzy uczestniczą w akcji jako partnerzy.
Misją Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy biznesem oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi, które ma służyć aktywnemu włączaniu się firm w rozwiązywanie problemów ich rodzimych społeczności oraz budowania wizerunku biznesu odpowiedzialnego społecznie.
Wygląda na to, że wszystkie strony na tym korzystają: firmy – budują swój prestiż, pracownicy mogą się realizować i rozwijać, organizacje pozarządowe zdobywają „dodatkowe ręce” do działania na rzecz społeczności lokalnej.
Zapraszam do dyskusji: czy Waszym zdaniem ma to sens, czy sprawdzi się w każdych warunkach, czy firmy powinny zgadzać się, aby ich pracownicy pracowali na rzecz wolontariatu, w jaki sposób może to być korzystne dla społeczności lokalnych, a w jaki dla firm.
Pozdrawiam
Beata Kozyra