Bartek Kozłowski

Bartek Kozłowski ahojpracy.blox.pl

Temat: Marketing szeptany w B2B

Witam,

Pracuję w firmie konsultingowo szkoleniowej, specjalizującej się w głównej mierze w zarządzaniu i sprzedaży. Ostatnio sporo główkowałem na temat kompletnego niewykrzystania przez nas potęgi internetu. W końcu mnie olśniło, gdy zacząłem czytać o marketingu szeptanym. Dla Was to codzienność, dla mnie to skok w hiperprzestrzeń ;)

Do rzeczy. Chciałbym się dowiedzieć, co myślicie o zastosowaniu marketingu szeptanego w mojej branży. Jeśli dobrze rozumiem na czym on polega, to teoretycznie jest to dla nas rzecz idealna. Nic w większym stopniu u nas nie "sprzedaje", jak pozytywne doświadczenia i rekomendacje.

Z drugiej jednak strony nie mam jeszcze pomysłu, w jaki sposób zaangażować naszych kupujących i potencjalnych klientów. Nie jest to klasyczna sytuacja, w której, przykładowo, fani iPhona rozpisują się nad jego superowością (BTW wczraj się nim bawiłem). Naszymi bezpośrednimi klientami są dyrektorzy zarządzający, dyrektorzy sprzedaży i HR. Zdobycie ich czasu oraz zaangażowania jest niezwykle trudną sprawą.

Z trzeciej jednak strony, wszyscy oni nieustannie rozglądają się za nowymi rozwiązaniami, które pomogą im podejmować trafne decyzje i zapewnią spokojny sen. W tym celu kupują stosy książek (których zresztą potem nie czytają), spotykają się na różbych konferencjach, wymieniają się doświadczeniami. Jest zatem duże światełko w tunelu!

Z czwartej jednak strony... Nie, nie ma czwartej strony ;)

Czekam na komentarze.

Bartek

konto usunięte

Temat: Marketing szeptany w B2B

Nie uważam się za żadnego esperta w word of mouth communication, ale tak sobie gdybam - skoro tak jak piszesz Twoi klienci spotykają się między sobą i wymieniają się doświadczeniami to jest światełko w tunelu.
Tak sobie teoretyzuję, że aby osoby, które Cię interesują zaczęły się wymieniać doświadczeniami odnośnie Twoich kursów należałoby wzbudzić zainteresowanie:

- Twoją usługa - np. poprzez zastosowanie podczas szkoleń nieszablonowych ćwiczeń, czy niestandardowy sposób szkolenia lub może samo miejsce, catering

- albo samym komunikatem - tutaj mogłaby być pomocny niestandardowy event, sponsoring, lub niestandardowa reklama (forma lub treść)

Aby zachęcić klientów do wymiany poglądów komunikat musi być interesujący dla nadawcy komunikatu, lub dla jego odbiorcy (mówimy o tym, co być może nas nie interesuje, ale może być ważne dla rozmówcy). Może więc należy informować uczestników Twoich kursów o o faktach interesujących dla osób z którymi się oni stykają

Na koniec -można spróbować stworzyć system wynagradzania za rekomendację szkoleń - (np. kupon rabatowy za namówienie znajomego na uczestnictwo w kursie).

konto usunięte

Temat: Marketing szeptany w B2B

Tak jak napisałeś zaangażuj ich :) Człowiek zwierzęciem stadnym jest i nie ma tu większego znaczenia czy manager czy sprzątaczka, lubi się identyfikować z czymś/kimś. Więc można np. stworzyć zalążek jakiejś społeczności złożonej z tych ludzi [o podobnych zainteresowaniach, pracy czy podobnym czymkolwiek, przy czym kwestia podobieństwa jest tu kluczowa], ale to nie jest WoM.

Albo możesz np. stworzyć jakąś wartość dodaną do szkoleń, która zaintryguje/zainteresuje/przekona. A jak już zaintryguje/zainteresuje/przekona to Ci zaintrygowani/zainteresowani/przekonani sami napędzą Ci reklamę - skutkiem czego skorzystasz z samonapędzającej się reklamy :)

Tak to widzę, ale może się nie znam.

Pozdrawiam
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Marketing szeptany w B2B

Prawda jest taka, że Twój target w Sieci jest albo słabo widoczny, albo trudny do zdefiniowany, bo szukać go trzeba wedle innych, niż wydawać by się mogło kryteriów.
WOM - świetna sprawa, byle nie skończyła się na wkurzajacych jedynie lamerskich "częśc tu kasia, polecam Ci serwis xyz", bo to co najwyżej może w najlepszym razie spowodowac masę nieprzychylnych opinii.

Dygresja zaś - same działania WOM bez wsparcia PRowego (w Sieci) to pusta zabawa, bo i o wiele skuteczniejszym jest szept, majacy wsparcie w mediach, w viralach, czy też po prostu innego rodzaju narzędziach public relations. Z doświadczenia kampanii - same szepty bez owego wsparcia to trafianie w próżnię, albo konieczność piania z zachwytu nad własnym produktem , ergo: bezsens.

Pozdrowienia i powodzenia.
Arkadiusz Walas

Arkadiusz Walas E- marketing/Social
Media

Temat: Marketing szeptany w B2B

Weźmy przykład Goldenline. Serwis w dużej mierze skierowany do B2B.
Pomyśl nad czymś podobnym. Stwórz platformę wymiany opinii, lub skorzystaj z gotowej (oprócz GL jest jeszcze biznes.net)
Ważne żeby dyskusja toczyła się pod szyldem Twojej marki.

Lwią część pracy będziesz jednak musiał wykonać w offlinie. Zwłaszcza w pierwszej fazie "rekrutacji". Tak najłatwiej zdobyć zaufanie.

Później już tylko zachęcaj, nagradzaj, integruj. Twoja społeczność musi być przekonana, że zyskuje na uczestnictwie.

konto usunięte

Temat: Marketing szeptany w B2B

vide: Marketing Communication Academy i ich promocja w grupach "Marketing Praktyków" czy "Marketing dla Studentów" - z tego co widzę śledząc te wątki taka forma promocji budzi wiele kontrowersji (widziałem już parę wątków, gdzie p. Tesławskiego odsądzano od czci i wiary za spam), ale chyba per saldo to działa - 10% taka forma reklamy zniechęci, 10% się spodoba a 80% będzie wszystko jedno, ale przynajmniej buduje się świadomość.

konto usunięte

Temat: Marketing szeptany w B2B

Każdy przypadek potrzebuje indywidualnego podejścia, marketing szeptany to nie internet, to ludzie :) Mam kontakt z firmą, która zajmuje się doradztwem i nie tylko, a nie ma jej w ogóle w sieci. Są z najwyższej półki. Cały czas mają klientów, których nigdy nie można by nazwać małymi i nieznaczącymi.
Marketing szeptany w B2B nie działa wd. mnie w necie, a gro jego siły to szum wokół nich pośród specjalistów z branży.

Może mógłbym podsunąć jakieś pomysły, ale dla mnie za mało szczegółów , które są podstawą w obmyśleniu skutecznej kampanii szeptanej ;)

konto usunięte

Temat: Marketing szeptany w B2B

Aleksander Szulc:
Każdy przypadek potrzebuje indywidualnego podejścia, marketing szeptany to nie internet, to ludzie :)

Internet jest tylko narzędziem - dobrym jak jażde inne (albo inaczej doskonały do realizacji niektórych celów, a zupełnie nieskuteczny w innych obszarah)
IMHO B2B może działać dużo lepiej w necie niż B2C, ale jest go dużo trudniej wykorzystać

konto usunięte

Temat: Marketing szeptany w B2B

Kuba D.:
Aleksander Szulc:
Każdy przypadek potrzebuje indywidualnego podejścia, marketing szeptany to nie internet, to ludzie :)

Internet jest tylko narzędziem - dobrym jak jażde inne (albo inaczej doskonały do realizacji niektórych celów, a zupełnie nieskuteczny w innych obszarah)
IMHO B2B może działać dużo lepiej w necie niż B2C, ale jest go dużo trudniej wykorzystać

To, że masz racje, nie zmienia tego, że wszystko zależy od charakteru firmy i jej działalności. I przy tym zawsze się będę upierał :)
Arkadiusz Walas

Arkadiusz Walas E- marketing/Social
Media

Temat: Marketing szeptany w B2B

Czy my czasem nie brniemy w banały? :)
Bartłomiej Juszczyk

Bartłomiej Juszczyk dyrektor
zarządzający Grupa
Adweb; inwestor,
wykładowca, ...

Temat: Marketing szeptany w B2B

Brnąć bedziemy dopóki będzie się przekonywało, że tworzenie masowych nicków i profili jest etyczne i praktykowane "bo nie da się inaczej". da się - tylko wymaga pracy a tu nasz rynek, dopier zaczynajacy przygody z buzzz nie chce czekac - a raczej nie chcą czekac ci z których fuszery potem tu kpimy...

Pozdrowienia

konto usunięte

Temat: Marketing szeptany w B2B

Szanowni Państwo,

Dla wszystkich marketingowców. W związku z ogromnym zainteresowaniem nową ustawą z dnia 23 sierpnia 2007 roku, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym Dz.U. 2007 nr 171 poz.1206.

nasz Firma wspólnie z renomowanymi kancelariami prawnymi oraz uznanymi teoretykami i praktykami prawa ma zaszczyt zaprosić Państwa do udziału w warsztacie – „Nieuczciwe praktyki rynkowe”.

W warsztacie zawarliśmy informacje, które pomogą Państwu posiąść praktyczną wiedzę w świetle nowej ustawy oraz odpowiedzieć na pytania jak uchronić firmę przed sankcjami za nieświadome łamanie obowiązujących reguł.

Mamy nadzieję, że organizowany przez nas warsztat wzbudzi Państwa zainteresowanie biorąc pod uwagę, że koszt uczestnictwa jest o wiele niższy niż u naszych konkurentów.

czekamy na kontakt

lub 022 5150161

Następna dyskusja:

Marketing szeptany on-line




Wyślij zaproszenie do