Temat: inter nyndro cz.3 ofiarowanie mandali
Na północnym wschodzie:
Cenna waza – niewyczerpane, spełniające życzenia źródło cennych substancji takich jak diamenty, szafiry, szmaragdy, złoto i srebro.
Osiem bogiń ofiar
Następnie mamy doskonałe ofiary ośmiu bogiń, które dzielą się czystą szczęśliwością z wszystkimi buddami. Składają w darze wszystko to co raduje zmysły.Poszczególne ofiary symbolizują różne zmysłowe przyjemności i aspekty zmysłowego doświadczenia. Składane tutaj ofiary są zgodne z systemem jogatantry.
Wszystkie boginie są czarująco ponętne: ich ciała są giętkie, ruchy płynne, a uśmiechy olśniewające. Ubrane są we wszelkiego rodzaju ozdoby z jedwabiu i klejnotów.
Na wschodzie:
Lasja(uśmiech) - Biała bogini ofiarująca piękno. Stoi w pozycji, w której podpiera się pod bokami dłońmi zaciśniętymi w pięści.
Na południu:
Mala - Żółta bogini ofiarująca wieńce. Niesie girlandy kwiatów i klejnotów.
Na zachodzie:
Gita - Różowa(biała z lekkim czerwonym odcieniem) bogini ofiarująca pieśń. Gra na winie i śpiewa pieśni o siedmiu intonacjach.
Na północy:
Nritja - Zielona bogini ofiarująca taniec.
Na południowym wschodzie:
Puszpa - Żółta bogini ofiarująca kwiaty. Niesie bukiety białych lotosów i innych pięknych kwiatów.
Na południowym zachodzie:
Dhupa - Biała bogini ofiarująca kadzidło. Trzyma w dłoniach naczynie z kadzidłami przepełnione tak słodkimi zapachami, jak te, które wydziela aloes czy drewno sandałowe.
Na północnym zachodzie:
Aloka - Czerwona bogini ofiarująca światło. Niesie wysadzaną klejnotami lampę, która jaśnieje niczym słońce i księżyc.
Na północnym wschodzie:
Gandha - Zielona bogini ofiarująca perfumy. Pryska z muszli perfumowaną wodą, która jest czystą wodą zmieszaną z kamforą, szafranem i innymi pachnącymi substancjami.
Na południowo zachodnim niebie ponad górą meru znajduje się płomienny jasny dysk słońca. Podstawą słońca jest cenny ognisty kryształ otoczony pierścieniem złota.
Na północno wschodnim niebie ponad górą meru znajduje się księżyc. Podstawą księżyca jest cenny wodny kryształ otoczony pierścieniem srebra.
Między poziomami boskich światów, na południowym niebie znajduje się cenny parasol wykonany z różnorodnych cennych materiałów, zwieńczony klejnotem i ma rączkę ze złota.
Na północnym niebie znajduje się Sztandar Zwycięstwa, ma rączkę z klejnotów i powiewające jedwabne wstęgi.
Z ośmiu pomyślnych symboli w tej praktyce wymienia się jedynie dwa - parasol i sztandar zwycięstwa. Umieszczając dwie odpowiadające im kupki ryżu kończy się budowę 37 punktowej mandali.
Pozostałe pomyślne symbole oraz inne ofiary wyobraża się po prostu w przestrzeni ponad mandalą wszechświata:
osiem pomyślnych symboli
Tych 8 symboli przynoszących pomyślność symbolizują najważniejsze spośród 32-ch oznak doskonałości na ciele Buddy. Budda ma 32 oznaki doskonałości.
Uważa się, że ofiarowanie ich jest szczególnie pomyślne, gdyż stwarza dobrze wróżebne uwarunkowania na przyszłość (tzw. dobry "tendrel") - przybliża chwilę, kiedy my sami osiągniemy doskonałe ciało Buddy, obdarzone takimi samymi cechami.
WAZA symbolizuje gardło. Jest to waza z nektarem - nigdy niewyczerpująca się. Nektar można czerpać, ale on zawsze jest. To oznacza, że nauki Buddy są nieograniczone, że nie mają końca, że nie wyczerpują się, że są - tak jak ten nektar - niesplamione. Nauki są znane jako doskonałość mądrości - pradżniaparamita. A więc ofiarowując wazę wyrażamy życzenie, abyśmy my i wszystkie istoty osiągnęli doskonałość mądrości.
PARASOL znajduje się on ponad głową Buddy. Taki parasol ochrania ciało od słońca - gorąca. Poprzez ofiarowanie tego symbolu wyrażamy życzenie, aby wszystkie istoty dzięki tej ofierze uwolnione zostały od gorąca cierpienia samsary. To, że parasol jest uniesiony powyżej ciała symbolizuje wzniosłość nauk Buddy.
DWIE ZŁOTE RYBY, patrzące na siebie. Na niektórych są one przekręcone, ale poprawnie ryby te spoglądają na siebie. Symbolizują one oczy mądrości Buddy. Chodzi o to, że kiedy zanurzamy się w wodzie, nie patrzymy, nie jesteśmy w stanie klarownie widzieć. Ryby natomiast widzą w wodzie bardzo wyraźnie. Oznacza to, że dzięki oku mądrości, tam gdzie inni nic nie widzą - jak my w sansarze - tak Budda widzi niezależnie od dnia i nocy, czy umysły istot są splamione czy nie są. Budda widzi bardzo wyraźnie i klarownie, jego widzenie nigdy nie jest pomieszane. Toteż ofiarując te złote ryby wyrażamy życzenie, żeby wszystkie zaciemnienia umysłu - nasze i wszystkich istot - zostały usunięte i abyśmy uzyskali zdolność widzenia i wiedzenia wszystkiego.
LOTOS. Jest to lilia wodna, bardzo delikatna lilia wodna. Płatki są prawie przezroczyste pod światło (widoczne nerwy płatków). I ta delikatność płatków symbolizuje delikatność języka Buddy. Lotos Buddy i język Buddy. To oznacza, że Budda jest w stanie nauczać we wszystkich językach, toteż każdy go rozumie w takim języku, jakim sam mówi. To jest jedna z właściwości Buddy. Kiedy Budda zaczął nauczać pewnych sutr, wtedy mówił: „teraz w języku bogów, w języku nagów, języku jakszów, w języku ludzkim” - i we wszystkich językach ludzkich i nieludzkich wygłaszał naukę jednocześnie, i jednocześnie różne istoty mogły te nauki słyszeć. Ofiarowując lotos wyrażamy życzenie, abyśmy poprzez naszą praktykę i oddanie mogli rozwinąć właściwość pomagania wszystkim istotom na rozmaite sposoby tak, jak jest to potrzebne danym istotom.
MUSZLA. Kreski na muszli symbolizują trzy kreski na gardle Buddy. Muszla przedstawia gardło Buddy. I tak, jaka jest właściwość muszli, że jest ona słyszana bardzo daleko - tak samo i mowa Buddy ma tę właściwość, że ci co są blisko Buddy słyszą Jego mowę jako bardzo łagodną, bardzo przyjemną, delikatną. Ale ci, którzy są daleko, słyszą tę mowę bardzo głośno, wyraźnie i wszystko do nich dochodzi, ale jednocześnie mowa ta nie ogłusza. Ofiarowując tę muszlę wyrażamy życzenie, abyśmy byli w stanie rozwinąć tę zdolność usuwania zaciemnień czujących istot bez rozróżniania na tych, którzy są, blisko - czyli naszych przyjaciół - i na tych, którzy są daleko - czyli naszych wrogów, jednakowo wobec wszystkich istot.
NIEKOŃCZĄCY SIĘ WĘZEŁ. Przedstawia on serce Buddy. Ten węzeł jest nieograniczony, nie ma końca. Symbolizuje to, że wiedza Buddy jest nieograniczona. Ta wiedza w sensie czasu nie ma początku ani końca. Ofiarowując ten węzeł wyrażamy życzenie, abyśmy my i wszystkie istoty mogli osiągnąć wszechwiedzę stanu Buddy.
CHORĄGIEW ZWYCIĘSTWA, choć nie jest to taki sztandar w naszym znaczeniu. Na kiju umieszczone jest kółeczko i z niego zwisają proporczyki: jeden, dwa lub trzy. Ta chorągiew uszyta jest zawsze z trzech części, co symbolizuje taką właściwość, że Budda jest zawsze trzy razy większy. I tak, jeżeli ktoś ma 1,70 wzrostu, to będzie widział Buddę 3x 1,70. Jeżeli patrzy na niego owad, to Budda jest 3x większy niż ten owad. Budda jest zawsze 3x większy od tego, kto na niego patrzy. To oznacza, że my zawsze patrzymy na Buddę do góry, a Budda nie ma już nikogo, na kogo byłby zmuszony zwracać się po mądrość i wiedzę. On jest w tym najwyższy. A więc ofiarowując tę chorągiew zwycięstwa, wyrażamy życzenie, abyśmy my i wszystkie istoty osiągnęli doskonałą mądrość, abyśmy nie byli zmuszeni na nikogo spoglądać w górę, oczekując jeszcze mądrości i czegoś do nauczenia się, abyśmy sami stali się Buddą.
KOŁO DHARMY. Takie koła dharmy Budda ma na swoich stopach i swoich dłoniach, a więc te koła dharmy symbolizują jego dłonie i stopy. I to, że Budda ma koło dharmy na swoich stopach symbolizuje, że gdziekolwiek on idzie, cokolwiek on wykonuje, to taka czynność nie jest bez znaczenia; jest bardzo sensowna; jest taka, jaka powinna być. Ofiarowując to koło wyrażamy życzenie, abyśmy my i wszystkie istoty mogli wykonywać pełne sensu wysiłki na ścieżce; abyśmy w wyniku tego osiągnęli stan Buddy.
Inne ofiary składane w tym czasie to:
osiem dobrze wróżących przedmiotów
Substancje te były związane z różnymi wydarzeniami w życiu Buddy, szczególnie z momentem oświecenia. Były ofiarowywane Buddzie w różnych chwilach i w ten sposób weszły do historii.
• Wadżrapani - ofiarował królewską gorczycę.
• Szing Lhamo /Bogini Lasu/ - ofiarowała owoc bilwa.
• Tsa Ton Taszi - ofiarował trawę kusia.
• La Pong Tsa Sum - ofiarował pęcherzyk żółciowy słonia,
który jest uważany za niezwykle dobre lekarstwo.
• Sai Lhamo /Bogini Ziemi/ - ofiarowała cynobrowy proszek.
• Córka pasterza - ofiarowała jogurt.
• Dakini formy - ofiarowała lustro.
• Indra - ofiarował prawoskrętną muszlę.
Uważa się te substancje za niezwykle dobrze wróżebne, za znak abyśmy i my zostali takimi buddami i dlatego istnieje tradycja składania tego rodzaju darów. Ofiarowanie ich stwarza pomyślne uwarunkowania na przyszłość (tzw. dobry "tendrel") - przybliża chwilę, kiedy my sami zostaniemy historycznym Buddą i otrzymamy podobne dary.
GORCZYCA.
Było to w czasie, kiedy Budda praktykował ascezę. Na krótko przed tym, zanim osiągnął oświecenie, otrzymał taką gorczycę do jedzenia. Posiada ona działanie pobudzające, toteż dała Buddzie dużo energii i siły do praktyki. Ofiarowując białą gorczycę wyrażamy takie życzenie, aby wszystkie istoty miały taką niezłomną determinację i energię do praktyki jak Budda i aby mogły osiągnąć oświecenie.
TRAWA KUSIA.
Kiedy po 6-ciu latach ascezy Budda zasiadał do medytacji - podczas której osiągnął oświecenie - wówczas pewien pasterz dał Mu wiązkę trawy. Budda usiadł na tej trawie bardzo wygodnie, miał właściwe siedzenie do medytacji. Nie było żadnych przeszkód, aby jego medytacja przebiegała sprawnie i płynnie. W ten sposób ofiarowując trawę kusia, wyrażamy takie życzenie, aby wszystkie istoty miały właściwe miejsce do medytacji, aby mogły praktykować i osiągnąć oświecenie. I w ten sposób sami stwarzamy taki dobrze wróżebny znak na przyszłość, że my sami będziemy właściwie praktykować, otrzymamy trawę, usiądziemy pod drzewem bodhi...
OWOCE BILWA.
To są takie owoce, które rosną w Indiach. W czasie swoich intensywnych medytacji Budda odżywiał się takimi owocami. One dawały mu wszystko, co jest potrzebne: dawały Mu odżywcze wartości potrzebne do Jego pracy. A więc znowu wyrażamy życzenie, aby wszystkie istoty mogły uzyskać wszystko to, co jest potrzebne do praktyki, wszystkie niezbędne warunki do praktyki. I w ten sposób życzymy, aby nie doświadczały żadnych trudności ani przerw w swojej praktyce - aby osiągnąć oświecenie.
LEKARSTWO.
Uczynione jest z substancji słonia, w specjalny sposób przyrządzone. Budda otrzymał takie lekarstwo, a usuwa ono wszelkie choroby, szczególnie choroby wątroby. I w ten sposób został uwolniony od przeszkód, które powstawały na ścieżce. Ta ofiara symbolizuje, że stan Buddy jest niesplamiony, wolny od wszelkich chorób i błędów sansary. A więc ofiarowując to Oświeconym wyrażamy takie życzenie, aby wszystkie istoty zostały uwolnione od wszelkich chorób, od wszelkich błędów, słowem od cierpienia sansary.
KOLOR CYNOBER.
Budda miał szaty takiego koloru, które otrzymał w prezencie (pomarańczowo-czerwony, jak minia). Ktokolwiek widział Buddę albo słyszał Jego nauki, nigdy nie rozwinął żadnych błędnych poglądów na temat tego, co Budda nauczał. Ofiarowując ten kolor Oświeconym Istotom, wyrażamy pragnienie abyśmy my i wszyscy inni, którzy wkroczyli w sprawy dharmy, praktykowali z radością, pilnością i oddaniem, nie mając żadnych błędnych poglądów. Ten kolor ma bardzo magnetyzujące, przyciągające działanie.
JOGURT
Został on ofiarowany Buddzie, ale był to specjalny jogurt. Historia z nim związana jest następująca: Była pewna bogata kobieta, która cierpiała na bezpłodność. Bardzo pragnęła mieć dziecko i postanowiła modlić się do ducha wielkiego drzewa, żeby sprowadził jej syna. I chciała go uczcić taką specjalną ofiarą. Wydoiła własnoręcznie 100 krów i napoiła tym mlekiem 10 krów. Następnie wydoiła te 10 krów i tym mlekiem napoiła 1 krowę. Wydoiła tę krowę i z jej mleka zrobiła jogurt, pożywienie najczystszej jakości. I wysłała swoją służącą, aby ten jogurt złożyła w ofierze pod drzewem. Służąca przyszła i ujrzała pod drzewem promieniującą istotę.
To właśnie siedział Budda promieniujący dostojeństwem i jasnością. Wobec tego przeraziła się i pobiegła do swojej pani z wieścią, że bóg drzewa pojawił się i siedzi pod drzewem. Pani ze służącą przyszły i kobieta osobiście ofiarowała Buddzie jogurt. Było to zaraz po zakończeniu ascetycznych praktyk i Budda był wtedy bardzo wyczerpany na ciele. Ten jogurt był niezwykle odżywczy i dał Buddzie impuls i siłę do praktyki, w wyniku, której osiągnął przekraczającą mądrość, urzeczywistnienie natury umysłu. Ofiarowując jogurt oświeconym istotom wyrażamy nadzieję i życzenie, abyśmy my i wszystkie istoty osiągnęli tę głęboką mądrość.
LUSTRO.
Kiedy ofiarowano Buddzie Lustro, rozwinął wtedy jeszie - pierwotną mądrość, która ma właściwość widzenia wszystkiego w jednej chwili, tak jak lustro jest w stanie odbić wszystko w jednej chwili, natychmiast. Wyrażamy tym samym życzenie, aby wszystkie istoty rozwinęły współpowstającą mądrość, umożliwiającą widzenie wszystkiego od razu, w jednej chwili jednocześnie.
BIAŁA MUSZLA.
Biała muszla która ma nacięcia. Jest ona skręcona w prawą stronę. Po tym, kiedy ofiarowano Buddzie muszlę, jego sława sięgała wszędzie tak, jak dźwięk muszli jest bardzo głośny i można go słyszeć na wiele mil stąd. To oznacza także, że kiedy ofiarowujemy muszlę, w przyszłości powstanie taka właściwość, że nasze słowa będzie słychać tak daleko, że wszystkie istoty będą mogły o nas wiedzieć, kiedy już osiągniemy oświecenie. I przez to będziemy mogli pomagać niezliczonym istotom.
Inne ofiary, które w tym miejscu składamy to:
siedem półszlachetnych przedmiotów
piękny cenny pałac, łoże, budy, miecz, odzież, skóra węża i gaj,
Są to ofiary związane z królewskim majestatem.
- przedmioty miłe pięciu zmysłom
- substancje przedłużające życie
- sześć skutecznych leków
- różne rodzaje posługi udzielanej znaczącej osobie
- miecz pradźni
- księga pradźniaparamity
- vina oraz inne instrumenty muzyczne
i inne potrzebne przedmioty.
Wyobrażamy sobie deszcz padających kolorowych kwiatów. Znajduje się tam wiele różnych mających boskie cechy "cudownych darów".
- - -
Kiedy wyobrażamy sobie wszystkie dodatkowe ofiary całą mandalę posypujemy ryżem.
- - -
Kiedy recytujemy mantrę ofiarowania mandali, bierzemy szczyptę ryżu z mandali i sypiemy w kierunku mandali urzeczywistnienia jako symboliczną ofiarę dla lamy i wszystkich pozostałych źródeł schronienia. Tak jak bez przywiązania rzucamy szczyptę ryżu, z takim samym nastawieniem ofiarowujemy buddom cały wszechświat w formie doskonałej mandali.
paweł włodarczyk edytował(a) ten post dnia 12.08.09 o godzinie 09:26