Joanna B.

Joanna B. operator DTP

Temat: moze tu ktos wie, jak sortowac pliki w folderze wedle...

nie bardzo wiem gdzie takie pytanie zamiescic,
wiem o tym, ze to nie miejsce na nie,
jednak mam cicha nadzieje, ze ktos podpowie mi w jaki sposob moge sortowac pliki w folderze ze wzgledu na kolory tj. rgb i cmyk, tak jak moge: po nazwie, dacie, wielkosci, kolorze
Marek Szymański

Marek Szymański grafikam i detepczę

Temat: moze tu ktos wie, jak sortowac pliki w folderze wedle...

Adobe Bridge potrafi sortować pliki wg profilu kolorów np. Fogra Coated, Adobe RGB itp. Nie jest to co prawda dokładnie sortowanie wg przestrzeni barw, ale może wystarczy

Bridge możesz również skonfigurować tak, aby pod miniaturami pokazywał przestrzeń barw w jakiej jest obrazekMarek Szymański edytował(a) ten post dnia 04.06.09 o godzinie 17:02
Joanna B.

Joanna B. operator DTP

Temat: moze tu ktos wie, jak sortowac pliki w folderze wedle...

Marku, dziekuje :)
jestes niezawodny :)

konto usunięte

Temat: moze tu ktos wie, jak sortowac pliki w folderze wedle...

Może to zabrzmi trochę amatorsko ale ja zawsze przy cmykowaniu zmieniam też nazwę dodając przedrostek cmyk_
oczywiście również korzystam z dobrodziejstw bridge'a ale na dłuższą metę przy wykorzystywaniu tych samych zdjęć w dtp oraz na potrzeby www jest to sposób niezastąpiony

...szczególnie jak ktoś ma ciągły bałagan w plikach (jak ja:))

konto usunięte

Temat: moze tu ktos wie, jak sortowac pliki w folderze wedle...

Tomku? A po co zmieniasz na CMYK fotki?
10 lat temu bym to rozumiał. 15 lat temu usłyszał nawet branżowe powiedzenie "Jak się pracuje w ergiebie to wszystko się... "psuje"!" ;-)

InDesign ma dokładnie ten sam mechanizm konwersji na wskazany profil co Photoshop.
Stosuje go w dwu przypadkach:
- do podglądu ekranowego (by zasymulować jak to będzie po wydrukowaniu),
- do wyjścia materiału na zewnątrz (druk, eksport PDF/X, PDF, EPS).
Umieszczając fotki RGB w ID masz kilka plusów:
- nie tracisz czasu na konwersję,
- wszystkie fotki RGB hurtem zostaną przekonwertowane na wskazany profil CMYK przy wyjściu na zewnątrz,
- zostaną dopasowane do wymaganego limitu nafarbienia (Total Ink Limit),
- nie musisz trzymać fotki w dwu instancjach (np. źródłowy plik RGB i przekonwertowany CMYK),
- możesz zapisać PDF z żywymi, naturalnymi niezgaszonymi kolorami do celów ekranowych fotki CMYK nie odzyskają wtedy kolorystyki bo nie mają jak, ale zostają skonwertowane do RGB by zmniejszczyć plik wyjściowy,
- możesz jednej fotki RGB użyć do kilku rożnych wyjść CMYK dla odmiennych technik druku i rodzajów podłoży uzyskując za każdym razem najlepszą możliwą jakość,
- fotka w CMYK jest wstawiana do plików wyjściowych z zachowaniem wartości kolorystycznych, ale bez dopasowania do wyjściowego profilu barwnego co najczęściej skutkuje przekroczeniem TIL,
- każda kolejna konwersja pomiędzy profilami CMYK skutkuje utrata jakości i ograniczeniem przestrzeni barwnej fotki.

Jeśli jeszcze masz wątpliwości to w dokumencie ID umieść fotkę RGB i CMYK a potem wybierz polecenie z menu:
Window->Output->separation preview
Okno->Wyjście-> Podgląd separacji
Jak zrobisz PDF/X do druku to wyjdzie Ci tak samo. Fotka RGB zostanie przekonwertowana domyślnie na progil cmyk ustawiony w Color setup (chyba, ze w oknie eksportu wybierzemy inny i to zostanie także zaakceptowane).

Dodatkowe uzasadnienie masz bardzo obrazowe. Mam serię reklam do kilkudziesięciu tytułów prasowych zawierających daną fotkę.
Jeśli przerobię ją na CMYK i poślę wszędzie taką samą (co do wartości kolorystycznych) to dostanę kilkadziesiąt rożnych wyników. Jeśli będę konwertował kolejne CMYK-i ze źródłowego obrazka CMYK to za każdym razem strata będzie coraz większa a na dysku pojawi mi się kilkadziesiąt wariantów fotki.
Jeśli moja fotka źródłowa jest RGB to nie muszę tworzyć kilkudziesięciu jej kopii przy tworzeniu kolejnych mutacji reklamy.
Konwersja zostaje wykonana każdorazowo przy eksporcie plików wyjściowych. Ograniczam utratę jakości fotki. Maksymalizuję powtarzalność/podobieństwo reklam po wydrukowaniu.

konto usunięte

Temat: moze tu ktos wie, jak sortowac pliki w folderze wedle...

Dzięki za garść baaardzo przydatnych informacji.
Wychowałem się na Pagemakerze a w ID składam od niedawna więc jestem wdzięczny za te wskazówki, które niewątpliwie przyspieszą moją pracę.

Pozdrawiam

konto usunięte

Temat: moze tu ktos wie, jak sortowac pliki w folderze wedle...

Zbyszek Czapnik:
Tomku? A po co zmieniasz na CMYK fotki?
10 lat temu bym to rozumiał. 15 lat temu usłyszał nawet branżowe powiedzenie "Jak się pracuje w ergiebie to wszystko się... "psuje"!" ;-)

InDesign ma dokładnie ten sam mechanizm konwersji na wskazany profil co Photoshop.
Stosuje go w dwu przypadkach:
- do podglądu ekranowego (by zasymulować jak to będzie po wydrukowaniu),
- do wyjścia materiału na zewnątrz (druk, eksport PDF/X, PDF, EPS).
Umieszczając fotki RGB w ID masz kilka plusów:
- nie tracisz czasu na konwersję,
- wszystkie fotki RGB hurtem zostaną przekonwertowane na wskazany profil CMYK przy wyjściu na zewnątrz,
- zostaną dopasowane do wymaganego limitu nafarbienia (Total Ink Limit),
- nie musisz trzymać fotki w dwu instancjach (np. źródłowy plik RGB i przekonwertowany CMYK),
- możesz zapisać PDF z żywymi, naturalnymi niezgaszonymi kolorami do celów ekranowych fotki CMYK nie odzyskają wtedy kolorystyki bo nie mają jak, ale zostają skonwertowane do RGB by zmniejszczyć plik wyjściowy,
- możesz jednej fotki RGB użyć do kilku rożnych wyjść CMYK dla odmiennych technik druku i rodzajów podłoży uzyskując za każdym razem najlepszą możliwą jakość,
- fotka w CMYK jest wstawiana do plików wyjściowych z zachowaniem wartości kolorystycznych, ale bez dopasowania do wyjściowego profilu barwnego co najczęściej skutkuje przekroczeniem TIL,
- każda kolejna konwersja pomiędzy profilami CMYK skutkuje utrata jakości i ograniczeniem przestrzeni barwnej fotki.

Jeśli jeszcze masz wątpliwości to w dokumencie ID umieść fotkę RGB i CMYK a potem wybierz polecenie z menu:
Window->Output->separation preview
Okno->Wyjście-> Podgląd separacji
Jak zrobisz PDF/X do druku to wyjdzie Ci tak samo. Fotka RGB zostanie przekonwertowana domyślnie na progil cmyk ustawiony w Color setup (chyba, ze w oknie eksportu wybierzemy inny i to zostanie także zaakceptowane).

Dodatkowe uzasadnienie masz bardzo obrazowe. Mam serię reklam do kilkudziesięciu tytułów prasowych zawierających daną fotkę.
Jeśli przerobię ją na CMYK i poślę wszędzie taką samą (co do wartości kolorystycznych) to dostanę kilkadziesiąt rożnych wyników. Jeśli będę konwertował kolejne CMYK-i ze źródłowego obrazka CMYK to za każdym razem strata będzie coraz większa a na dysku pojawi mi się kilkadziesiąt wariantów fotki.
Jeśli moja fotka źródłowa jest RGB to nie muszę tworzyć kilkudziesięciu jej kopii przy tworzeniu kolejnych mutacji reklamy.
Konwersja zostaje wykonana każdorazowo przy eksporcie plików wyjściowych. Ograniczam utratę jakości fotki. Maksymalizuję powtarzalność/podobieństwo reklam po wydrukowaniu.

Zamiana fotografii/bitmapy na CMYK w Photoshopie pozwala na lepszą kontrolę nad tym, jak fotografia będzie wyglądac po podpięciu profili.
Doskonała dyskusja na ten temat:
http://www.goldenline.pl/forum/dtp-poligrafia/652532/s/2

i oczywiście polecany w tej dyskusji Margulis i jego pozycja "korekcja i separacja".
Konwertując z automatu fotki do CMYKA w InDesignie pozbawiamy się kontroli, zwłaszcza w cieniach, co przewaznie skutkuje spłaszczeniem cieni itp.

konto usunięte

Temat: moze tu ktos wie, jak sortowac pliki w folderze wedle...

Paweł Uniejewski:
Zamiana fotografii/bitmapy na CMYK w Photoshopie pozwala na lepszą kontrolę nad tym, jak fotografia będzie wyglądac po podpięciu profili.

Wybranie "Custom CMYK" jako parametru separacji wyklucza użycie potem jakiegokolwiek profilu CMYK w celu symulacji wydruku.
Tym bardziej, że w ID nie masz w opcjach podglądu ustawienia symulacji "Custom CMYK".
Doskonała dyskusja na ten temat:
http://www.goldenline.pl/forum/dtp-poligrafia/652532/s/2
Ja bym traktował to raczej jako jedno z podejść...
Z mojego doświadczenia dość problematyczne jest tłumaczenie komuś, że jego symulacja ekranowa cieni nie odzwierciedla w pełni tego co dzieje się na maszynie drukarskiej. Kiedyś trafił mi się nawet klient który chciał przełącznika dla papieru o tej samej gramaturze i barwie tylko "błyszczącego" i "matowego" nie przyjmując do wiadomości, ze dla każdego z tych papierów skład kolorów CMYK powinien być inny,

i oczywiście polecany w tej dyskusji Margulis i jego pozycja "korekcja i separacja".
Od tego naukę DTP powinno się koniecznie zaczynać.
Konwertując z automatu fotki do CMYKA w InDesignie pozbawiamy się kontroli, zwłaszcza w cieniach, co przewaznie skutkuje spłaszczeniem cieni itp.
IMHO profil ICC to metoda na ujednolicenie i wymuszenie powtarzalności efektów kolorystycznych w danej technice druku na konkretnym podłożu. Owe "spłaszczone cienie" częściej znajdziesz po konwersjach między różnymi CMYK-ami lub nieprawidłowych opcjach separacji "Custom CMYK" niż przy typowej konwersji RGB->CMYK wykonanej globalnie w InDesignie.
Przytrafia mi się robić montaże prac w Photoshopie w trybie CMYK. Jest to jednak wyjątek od reguły.

Następna dyskusja:

zdjęcia w ID - cmyk czy rgb?




Wyślij zaproszenie do