Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Dobrze jest gdy dydaktyk medialny wyposażony jest w fachową wiedzę z zakresu Human-Computer Interaction.
Z doświadczenia wiem, że problemy z użytecznością platformy lub kursu powodują, że wielu kursantów się zniechęca do dalszej nauki on-line.
Na łamach nowego bloga o użyteczności i dostępności dzielę się swoimi refleksjami nt. użytecznego projektowania na potrzeby e-learningu.

Zachęcam do przeczytania UCD w nauczaniu on-line i komentowania!
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Widzę, że nazwa "dydaktyk medialny" się przyjmuje:) Chętnie się dowiem czegoś o HCI. Czego dokładnie dotyczy? Czy podpowiada jak tworzyć interakcje w szkoleniu czy koncentruje się raczej intefejsie?
Janusz L.

Janusz L. mediaKURSY.pl

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Marek Goliasz:
Dobrze jest gdy dydaktyk medialny wyposażony jest w fachową wiedzę z zakresu Human-Computer Interaction.

Pomysł wydaje się bardzo ciekawy :) ! Sam czytałem o kilku interesujących eksperymentach pokazujących znaczenie sposobu prezentowania interakcji na przykład dla procesów zapamiętywania.

Myślę, że warto jednak o HCI myśleć w powiązaniu z instrukcyjnym projektowaniem, żeby interakcja nie była jedynie poznawczym przetwarzaniem bez osadzenia jej na przyklad w ważnym dla kursanta kontekście, aby obejmowała ważne dla niego dzialania itp.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Użytkownik przede wszystkim

HCI podpowie jak efektywnie zaprezentować planowaną interakcję. Sama interakcja jest wypadkową:
* specyfiki contentu (a propos dyskusji o kursie z filozofii)
* specyfiki grupy odbiorczej
* możliwości platformy/narzędzia
i oczywiście celów edukacyjnych.

Don Norman, który jest jednym z guru HCI twierdzi, że dotychczasowym paradygmatem projektowania było ukazywanie afordancji. Są to postrzegane i rzeczywiste właściwości rzeczy, które określają, w jaki sposób można danej ich używać. Teraz coraz większe znaczenie mają znaczniki społeczne(social signifiers), czyli elementy interfejsu pokazujące zachowania innych użytkowników.
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Marek Goliasz:
znaczniki społeczne(social signifiers), czyli elementy interfejsu pokazujące zachowania innych użytkowników.

Mógłbyś to jakoś rozwinąć albo podać przykład?Bartłomiej Polakowski edytował(a) ten post dnia 27.09.09 o godzinie 21:04
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Bartłomiej Polakowski:
Marek Goliasz:
znaczniki społeczne(social signifiers), czyli elementy interfejsu pokazujące zachowania innych użytkowników.

Mógłbyś to jakoś rozwinąć albo podać przykład?

Przykłady z Sieci, ale niekoniecznie z e-learningu: ocenianie wypowiedzi (rating), Najczęściej czytane, Komentarze...
Polecam artykuł Pawła Haltofa z raportu interaktywnie.com(PDF) rozwijający temat.Marek Goliasz edytował(a) ten post dnia 27.09.09 o godzinie 22:08
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Widzę zastosowanie dla tego typu rzeczy w zarządzaniu wiedzą, przy dynamicznym nadawaniu priorytetów, ale jak to wykorzystać w asynchronicznych kursach?

Temat: Użytkownik przede wszystkim

ocenianie wypowiedzi jest np. w Moodle
komentarze - bardzo fajny pomysł (możliwość komentowania zasobów) - zresztą mam wrażenie, ze gdzieś już coś podobnego widziałam (w formie "dodaj notatkę"), ale nie pamiętam gdzie.
najczęściej czytane - wydaje mi się baaardzo motywującym.

no ale to wszystko zależy od formy kursu; jeśli ma formę prezentacji (np. Articulate), to daje mniej możliwości, jeśli jednak składa się z różnych zasobów i narzędzi (np. Moodle), to opcji "społecznych" można wymyślić całkiem sporo.
Janusz L.

Janusz L. mediaKURSY.pl

Temat: Użytkownik przede wszystkim

no ale to wszystko zależy od formy kursu; jeśli ma formę prezentacji (np. Articulate), to daje mniej możliwości,

Myslę, że można zrobić to w Articulate Presenterze - na szybko nasunęły mi się 3 pomysły na umieszczenie "Znaczników społecznych" bezpośrednio na ekranie szkoleniowym kursu - zobacz:
http://mediakursy.kei.pl/mediakursy/Przyklady/znacznik....

Oczywiście pewnie mozna to zrobić też na inne sposoby :)Janusz Lenkiewicz edytował(a) ten post dnia 30.09.09 o godzinie 23:40

Temat: Użytkownik przede wszystkim

o, dzięki, fajnie nauczyć się czegoś nowego :)
Bartłomiej Polakowski

Bartłomiej Polakowski Kierownik Zespołu
E-learning
odpowiedzialny za
wdrażanie ...

Temat: Użytkownik przede wszystkim

To była prawdziwa rapid e-learningowa odpowiedź:) Często wykorzystujesz źródła zewnętrzne w projektach?
Janusz L.

Janusz L. mediaKURSY.pl

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Bartłomiej Polakowski:
To była prawdziwa rapid e-learningowa odpowiedź:) Często wykorzystujesz źródła zewnętrzne w projektach?

W projektach korporacyjnych nie zawsze się da, stosuję ostrożniej ze względu na procedury, chyba, że zamyka się to w ramach platformy e-learningowej, portalu, lub źródeł dostarczających prtofesjonalnej wiedzy w danej dziedzinie. Większa swoboda jest w projektach dla mniejszych firm, w projektach uczelnianych lub otwartych, tam coraz częściej, bo stwarza to nowe możliwości.
Marcin L.

Marcin L. instructional
designer,
konsultant, trener

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Janusz Lenkiewicz:
Bartłomiej Polakowski:
To była prawdziwa rapid e-learningowa odpowiedź:) Często wykorzystujesz źródła zewnętrzne w projektach?

W projektach korporacyjnych nie zawsze się da, stosuję ostrożniej ze względu na procedury, chyba, że zamyka się to w ramach platformy e-learningowej, portalu, lub źródeł dostarczających prtofesjonalnej wiedzy w danej dziedzinie. Większa swoboda jest w projektach dla mniejszych firm, w projektach uczelnianych lub otwartych, tam coraz częściej, bo stwarza to nowe możliwości.

Takie podejście rzeczywiście otwiera szereg ciekawych możliwości, poza tym pozwala uniknąć generowania po raz n-ty treści, które i tak ktoś już fajnie opracował i udostępnił (wiki, blogi itp. itd.). To również zupełnie nowe możliwości angażowania uczestników w proces szkolenia.
W kontekście korporacyjnych ograniczeń - pewne możłiwości stwarzają narzędzia dedykowane do budowania kursów social e-learningowych. Nie tak dawno Marek Hyla wspomiał o takim rozwiazaniu na swoim blogu.
Marek Vogt-Goliasz

Marek Vogt-Goliasz kognitywista,
e-learning dla
biznesu, llidero.com

Temat: Użytkownik przede wszystkim

Zewnętrzne źródła zamieszczać można także z wykorzystaniem darmowego eXe. Jedno z iDevice to Zewnętrzna strona WWW - pozwala na umieszczenie dowolnej strony internetowej. Niestety dostępne rozmiary iDevice nie pozwalają na umieszczenie w nich większości stron internetowych bez konieczności korzystania z horyzontalnego paska przewijania
Przykład



Wyślij zaproszenie do