konto usunięte
Temat: Podmieniony numer konta IBAN! Swift, imię i nazwisko...
WitamPotrzebuje porady prawno, bankowo-technicznej.
Żyje i mieszkam w Anglii.
Mam problem z dużym przelewem, który wysyłałem do Polski. Po 2 latach odkładania – uzbierałem kwotę na spłatę hipoteki. Nie chciałem przewozić pieniędzy w kieszeni więc zdecydowałem się na skorzystanie z usług jednej z internetowych firm przesyłającej pieniądze do Polski. Uznałem to za bezpieczniejsze i szybsze rozwiązanie. Pieniądze miały dojść na konto walutowe w Polsce.
Niestety … albo ktoś włamał się na moje konto w serwisie do przesyłania pieniędzy. Albo miałem trojana zmieniającego numer konta :/. Mój numer konta został podmieniony i pieniądze poszły na całkiem nieznane mi konto.
Przelew wyszedł z wyżej wspomnianej firmy w piątek 14.11.14. W poniedziałek (17.11.14) wieczorem zorientowałem się, że numery kont są podmienione ale nie udało mi się poinformować firmy od przelewów. Dopiero we wtorek od rana rozpoczęły się procedury reklamacyjne, pisma … telefony.
Wiem, że przelew z tej firmy wyszedł z moim imieniem i nazwiskiem jako odbiorcy, SWIFT-em mojego banku (Alior) – ale z numerem oszusta.
Co już zrobiłem:
- dzwoniłem do mojego banku w PL – pieniędzy nie dotarły i z tego co mi powiedziano na infolinii – nie dotrą. Podobno pomimo tego, że SWIFT był mojego banku, to pieniądze poszły do innego z powodu numerów początkowych konta
- dzwoniłem do banku gdzie poszły moje pieniądze (ING) – tu już nie było tak miło, zostałem spławiony ponieważ nie jestem ich klientem ani nie jestem osobą wysyłającą przelew. A nawet jeżeli bym był to mam rozmawiać ze swoim bankiem skąd wysyłałem pieniądze. Otrzymałem tylko informację od której mi się nogi ugięły – ING nie sprawdza danych klienta ani SWIFT, jeśli się pokrywa numer konta to pieniądze są księgowane.
- zgłosiłem sprawę do tutejszej organizacji zajmującej się cyber przestępczością – nie spodziewam się żadnej pomocy, na policji dali mi ulotkę a cała ankieta była prowadzona przez telefon i zakończona tekstem „niektóre sprawy nie są w ogóle podejmowane a jedynie służą do działań statystycznych”
- oczywiście jestem też w stałym kontakcie z firmą przez którą przesyłałem pieniądze – uspokajają mnie, że powinno się udać je odzyskać i podobno próbują wciąż jakimiś sposobami dowiedzieć się gdzie są moje pieniądze i jak to możliwe, że przy złych danych odbiorcy i SWIFT zostały zaksięgowane.
Pytania:
Czy może mi ktoś powiedzieć jak to wygląda ze strony technicznej w banku? Reklamacja, zwrot, księgowanie.
Czy banki mogą w ten sposób księgować pieniądze ? Bez sprawdzenia SWIFT i danych (imię i nazwisko)?
Jakie mam szanse na odzyskanie tych pieniędzy ?
Jakie jeszcze mogę podjąć kroki oprócz tych które już podjąłem ?
Mam obawy, że skoro ktoś był w stanie zaprogramować wirusa do podmiany numerów kont – to był też na tyle zorganizowany, że konto zostało wyczyszczone zaraz po pojawieniu się na nim moich pieniędzy.