Ewa S.

Ewa S. Specjalista ds.
Projektów
Internetowych

Temat: Na początek.

Na początek pozwolę sobie zacytować słowa dr Grzegorza Szulczewskiego(doktor filozofii UW, adiunkt w katedrze Filozofii SGH), który na tegorocznej konferencji pt. "Oko w oko z wolontariatem pracowniczym" powiedział, że "zaangażowanie pracowników, ich czynienie dobra, może zapoczątkować przemiany w samej firmie".

Dla mnie praca to część ogromnego kawałka czasu mojego życia. Dlaczego by tego czasu jakoś nie ukwiecić bardziej życiem właśnie?

Jestem ciekawa waszych opinii.

Pozdrawiam i życzę ciekawych doświadczeń.
Grażyna C.

Grażyna C. mgr turystyki,

Temat: Na początek.

Prawdę powiedziawszy, nie bardzo rozumiem, o co chodzi z tym wolontariatem pracowniczym...
Proszę, przybliż temat :)
Zaangażowanie pracowników, owszem, choć ja nie zaobserwowałam takiego w mojej firmie. BYł sztywny podział, stworzony przez pracowników: my - oni.

moje grupy GL
==============
ANASTAZJA
GUARDIAN
KINOTAKARA
FengShui
MetodaSilvy
BLOG fengshui
Koty wolnożyjąceGrażyna C. edytował(a) ten post dnia 25.07.07 o godzinie 08:16
Ewa S.

Ewa S. Specjalista ds.
Projektów
Internetowych

Temat: Na początek.

Grażyna,

Cechą wyróżniającą tę formę wolontariatu jest to, że jest stymulowany i – do pewnego przynajmniej stopnia – organizowany przez pracodawcę.

Zazwyczaj programy wolontariatu pracowniczego powstają i sa wdrażane w ramach strategii społecznej odpowiedzialności danego przedsiębiorstwa. Firmy, często we współpracy z organizacjami pozarządowymi realizują różne projekty, w których wkład strony „biznesowej” wykracza daleko ponad wsparcie finansowe: firmy udostępniają swoje zasoby wiedzy, know-how oraz czas swoich pracowników zaangażowanych osobiście w realizację projektów.

takie informacje znajdziesz chociażby na stronie http://www.pozytek.gov.pl/?document=391

lub:

Wolontariat pracowniczy to integralny element Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Polega na angażowaniu się pracowników firm w działalność wolontarystyczną na rzecz organizacji społecznych. Pracownicy wolontariusze świadczą różnego rodzaju prace na rzecz potrzebujących, wykorzystując przy tym swoje umiejętności i zdolności, a jednocześnie rozwijając swoje talenty w innych dziedzinach. Firma wspiera pracownika w tych działaniach - w zależności od swej kultury organizacyjnej: deleguje pracownika do pracy jako wolontariusza w czasie pracy, przekazuje pomoc rzeczową, wsparcie logistyczne czy też finansowe. Dzięki temu wiele otwartych na współpracę organizacji i instytucji może liczyć na dodatkowe wsparcie w realizacji poszczególnych zadań i projektów, w budowaniu ich pozytywnego wizerunku w środowisku oraz na wzmocnienie swoich beneficjentów w rozwoju swojego potencjału, zdolności i zainteresowań oraz w sytuacjach kryzysowych.

"Wolontariat pracowników jako część strategii społecznej odpowiedzialności biznesu na pewno może przyczynić się do budowania przewagi konkurencyjnej firmy. Tego typu działania pozwalają też budować pozytywny wizerunek firmy wśród pracowników". - Marek Hancke, dyrektor Pionu Komunikacji Korporacyjnej Telekomunikacji Polskiej

Wolontariusz

Wolontariusze coraz częściej angażują się w działania społeczne pod parasolem swojej firmy, która uczy im pomagać, wspiera w byciu wolontariuszem. Wolontariat jest dla nich szansą na spełnienie zarówno własnych pragnień, jak i cudzych marzeń i potrzeb. To wymiana oparta na zaufaniu i partnerstwie, swoista szkoła życia, w której każdy ma czas na to, by dostrzec drugiego człowieka, a przez integrację z innymi, konstruktywną zabawę i edukację może zmieniać na lepsze siebie i swoje najbliższe otoczenie. Chcą nie tylko czuć się potrzebni, lecz także mieć świadomość, że to co robią, ma głębszy sens. Przez wolontariat na rzecz innych ludzi podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają umiejętności społeczne i interpersonalne, przełamują negatywne stereotypy o ludziach dotkniętych chorobami. Doświadczenie to zmienia perspektywę, z jakiej dotychczas spoglądali na firmę i jej otoczenie, wzmacnia ich więzi emocjonalne z firmą, ze współpracownikami, z innymi ludźmi.

"Nie ma takiej pracy, która w końcu by nie nużyła. Czynności się powtarzają, wszystko jedno, czy jest się dyrektorem czy pracownikiem. Wkrada się rutyna. Wolontariat to zmienia. Daje radość, a ona chęć do pracy". - Zofia Nowaczyk, wolontariuszka z Citi Handlowy.

Korzyści dla firmy

Przedsiębiorstwa mają również swoje motywacje do społecznego zaangażowania. Firma dokonuje kolejnego kroku w swoim rozwoju, według zasady win-win staje się nie tylko darczyńcą, ale i obdarowanym. Menedżerowie stają się odpowiedzialni za swoje otoczenie, za najbardziej potrzebujących, w tym również za swoich pracowników, ich rozwój, poszerzanie kompetencji, pełną profesjonalizację opartą nie tylko na specjalistycznej wiedzy, lecz na umiejętnościach i doświadczeniach życiowych. Dzięki temu firma funkcjonuje w sprzyjającym otoczeniu, umacnia swoją dobrą reputację i zaufanie wśród klientów i partnerów biznesowych oraz wśród samych pracowników. To z kolei ułatwia pozyskiwanie wartościowych pracowników i lojalnych klientów.

"Wspólna praca na rzecz innych buduje poczucie wspólnoty wśród pracowników i przedstawicieli, integruje, poprawia relacje i komunikację między działami firmy. Dzięki wolontariatowi firma ma pewność, że odpowiada na realne potrzeby i pomaga rozwiązywać rzeczywiste problemy, co poprawia kontakty z organizacjami i ludźmi z danej okolicy. Co bardzo ważne, zaangażowani pracownicy rozwijają swoje umiejętności i talenty" - Adam Chiliński, wiceprezes firmy Provident.

Wolontariat biznesu

Wolontariat biznesu to pierwszy program pozarządowy w Polsce, który rozwija wolontariat pracowniczy, a realizowany jest przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu i ogólnopolską sieć regionalnych Brokerów. W Polsce realizuje go dziś z nami elita sektora biznesu, angażując się bezpośrednio w aktywność społeczną w sposób profesjonalny i zorganizowany, czyli partnerzy strategiczni programu: Commercial Union Polska, Telekomunikacja Polska i Citi Handlowy, Provident oraz Partnerzy: ING Bank Śląski, euroscript, Cadbury Wedel. Jest tutaj też miejsce dla nowych, ambitnych.

W firmach tych panują najbardziej sprzyjające warunki dla wolontariatu pracowniczego, ze względu na dbałość o pracowników przedsiębiorczych, kreatywnych, usatysfakcjonowanych. Pracownicy mogą liczyć na finansowanie zarówno swoich autorskich projektów wolontarystycznych, jak i działań oferowanych przez Centrum Wolontariatu, mogą przeznaczyć dzień pracy w roku na pomoc innym, mogą wspólnie z zespołem współpracowników spędzić również dla innych użyteczny wyjazd integracyjny, mają zapewnione ubezpieczenie.

Celem programu jest budowanie lokalnego partnerstwa między środowiskiem przedsiębiorców oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi, które ma służyć aktywnemu włączaniu się firmy w życie społeczności lokalnych oraz wpływać na wzmacnianie kultury korporacyjnej przedsiębiorstwa, umacnianie jej pozytywnego wizerunku zarówno na zewnątrz, jak i wśród pracowników.

Im dłużej w programie tym pracownicy wchodzą w bezpośrednie i bliskie relacje z innymi, które są oparte na dobrowolności i partnerstwie, bez względu na ich status społeczny czy zawodowy, wielkość i markę firmy. Obecność wzajemnego zaufania wywołuje skłonność do podejmowania nowych wyzwań przez pracowników, a dodatkowo wpływa na poczucie bezpieczeństwa, wzajemne wsparcie w trudnych chwilach i dobrą komunikację. Wzmocnione są również niepisane normy społeczne w miejscu pracy. Pracownicy nie są już instrumentem w rękach przedsiębiorcy, ale obywatelem firmy, w której pracują i żyją wśród przyjaźnie nastawionych do siebie ludzi.

Izabela Dyakowska
konsultantka ds. społecznego zaangażowania biznesu
Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu w Warszawie

http://mojafirma.infor.pl/warto-wiedziec/51454,Wolonta...Ewa S. edytował(a) ten post dnia 25.07.07 o godzinie 09:40
Dagmara K.

Dagmara K. kto nie chce szuka
powodu, kto chce
szuka sposobu

Temat: Na początek.

ojoj:-)))
pracuję w firmie, która wspiera wolontariat. Dla mnie idea konkursu, jaki ogłoszono w roku ubiegłym była fantastyczna - międzynarodowa korporacja rozpisała konkurs w spółkach córkach na całym świecie. Pracownicy opisywali swoje zaangazowanie w różne formy wolontariatu. Niektórzy naprawdę mają bardzo ciekawe zajęcia. Komisje krajowe zgłoszały do komisji międzynarodowej swoich kandydatów i spośród 80 finalistów 10 zostało nagrodzonych czekami na kilkaset euro. Najlepsze jednak w idei konkursu było to, że wolontarius nie wygrywał tej kaski dla siebie a dla instytucji którą wspiera:-))) Mnie się udało i jako jedyna w Polsce wygrałam kasę dla Domu Dziecka któremu pomogam. Idea świetna. Trafiła na podatny grunt - pracuję w dziale PR firmy realizującej fanstyczne projekty społeczne (m.in. walka z wykluczeniem społecznym) więc w pracy realizuję się nie tylko jako specjalista z zakresu PR ale również jako człowiek.

konto usunięte

Temat: Na początek.

hmm... ciekawe, ciekawe:) Muszę się tym bardziej zainteresować:)
pozdrawiam!

konto usunięte

Temat: Na początek.

Miło usłyszeć relacje z pierwszej ręki ;)
Pozdrawiam



Wyślij zaproszenie do