Temat: E-learning w szkoleniach
Jacek Sypniewski:
Autoprezentacja czy asertywność w e-learningu może byc tylko zapoznaniem sie z teorią i nic więcej.
Osobiście jestem bardzo sceptyczny do wprowadzania np asertywności przez komputer. Tak samo autoprezentacji...
W kwestii autoprezentacji iin. miękkich tematów:
1. Czy trenerzy na szkoleniach faktycznie poświęcają większość czasu na interakcje i ćwiczenie umiejętności?
2. Jak mogą to robić efektywnie, gdy grupa jest zróżnicowana pod względem poziomu rozwoju umiejętności?
3. Dlaczego trenerzy uważają za edukacyjne i wartościowe wykorzystanie filmów (pokaz + omówienie) na szkoleniach miękkich, a gdy to samo można zrobić metodą e-learningu, to uznają to za nieprzydatne i zupełnie niewartościowe z punktu widzenia rozwoju?
Pamiętajmy, że umiejętności miękkich się nie uczy (bo każdy je ma), ale doskonali... Zatem pierwsze pytanie jakie się nasuwa, aby nadać właściwy kierunek tej dyskusji, to jaka konkretnie umiejętność ma być rozwijana i w jakich okolicznościach będzie później wykorzystywana (czy będą to sytuacje specyficzne np. asertywność w kontekście trudnych rozmów z pracownikami, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej; czy też niespecyficzne - asertywność w ogóle). W bardziej ogólnych tematach i na bardziej ogólnym poziomie, e-learning może sobie doskonale poradzić jako samodzielna metoda rozwojowa - pod warunkiem, że zostanie odpowiednio zaprojektowany.
Jacek Sypniewski:
W takim układzie e-learning może byc każdym działaniem przed szkoleniem, które ma na celu zapoznanie ze stanem wiedzy na dany temat. To może być wysłanie prezentacji PP, albo kilku tabel z Excela.
Jeśli tak będziemy rozumieli e-learning to stąd krótka droga do postrzegania go jako zabieg marketingowy i w efekcie do skompromitowania tej formy nauki. (Lub pomniejszenia znaczenia wiedzy zdobytej tą drogą).
Chyba, że ktoś zna rozwiązanie e-learningowe, które świetnie się nadaje do szkoleń miękkich...
Dzisiejszy e-learning to nie prezentacja PP, czy dokument tekstowy/arkusz kalkulacyjny.
Poniżej przykłady 2 narzędzi e-learningowych, które można wykorzystać do rozwoju kompetencji miękkich:
1. symulacje - uczestnik podejmuje wybory i decyzje na podstawie dostępnych informacji; każda decyzja pociąga za sobą odpowiednie konsekwencje. Daje to możliwość eksperymentowania w bezpiecznych warunkach - bez ekspozycji społecznej;
2. wirtualne klasy z wykorzystaniem przekazu audio, lub wideo.
Katarzyna Bożek edytował(a) ten post dnia 27.11.10 o godzinie 14:29