Arkadiusz
Choczaj
Kierownik
Marketingu, CWS-boco
Polska Sp. z o.o.
Temat: PATROLE CZYSTOŚCI ODWIEDZIŁY PONAD 400 TOALET!
Kampania edukacyjna Toaleta 2012.pl, organizowana już po raz trzeci przez firmę CWS-boco Polska, w tym roku zyskała jeszcze większy rozmach niż w latach poprzednich. Patrole Czystości wizytowały toalety dostępne publicznie dwukrotnie – latem i jesienią. Oceniły standard i przeprowadziły rozmowy edukacyjne w aż 400 miejscach, czyli zwiększyły swój zasięg o połowę. Ponadto do listy sprawdzanych miejsc zostały dołączone nowe punkty na mapach miast: galerie i centra handlowe oraz obiekty kultury, takie jak muzea lub teatry. Są już pierwsze wyniki kampanii. 80% wszystkich toalet zasłużyło na miano „Czystej Toalety”, co jest lepszym wynikiem niż w ubiegłym roku.Patrol Czystości to akcja edukacyjna prowadzona w ramach kampanii Toaleta2012.pl. Celem kampanii jest podniesienie standardu polskich toalet przed mistrzostwami Euro 2012, których Polska jest współgospodarzem. Dlatego Patrole Czystości, czyli dwuosobowe zespoły przeszkolonych audytorów ubranych w charakterystyczne białe kombinezony, odwiedzają co roku toalety dostępne na dworcach, lotniskach, w restauracjach oraz innych miejscach, w których pojawią się turyści w roku 2012. Dodatkowo w tym roku badane były obiekty kultury i obiekty sportowe. Akcja jest prowadzona w Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdańsku, czyli w miastach, gdzie rozgrywane będą mecze podczas Euro 2012, oraz
w Krakowie i Chorzowie.
Za pomocą specjalnej ankiety Patrole oceniały standard higieny i wyposażenia toalet. Następnie na podstawie wypełnionej ankiety Patrole Czystości przeprowadzą rozmowę edukacyjną z osobą odpowiedzialną za toaletę w danym obiekcie. Odznaka „Czysta Toaleta” była przyznawana toaletom, które uzyskały 65 punktów i więcej. Jakie wymogi toaleta musi spełnić, by przekroczyć ten magiczny pułap? Toaleta powinna być dobrze oznakowana, czysta, zadbana i bez brzydkiego zapachu. Powinna być wyposażona w papier toaletowy, dozownik mydła i podajnik ręczników. Musiała mieć też odświeżacz powietrza i kosz na śmieci. Dodatkowe punktu można było zdobyć za urządzenia bezdotykowe (krany, spłuczki, dozowniki), kosze na podpaski lub rozwiązania do dezynfekcji deski sedesowej. Punktowane również było przystosowanie toalety do potrzeb rodziców (przewijaki dla dzieci) i osób niepełnosprawnych.
Łącznie do zdobycia było 100 punktów. Tyle mogła dostać toaleta idealna, czysta, pachnąca i kompletnie wyposażona. W tym roku taki wynik uzyskały dwie toalety na ponad 400 badanych – po raz drugi toaleta w restauracji Milk and Co w Krakowie oraz w Pizzy Hut „Gruba Kaśka” w Warszawie.
Zdecydowanym liderem wśród miast jest Kraków, w którym osiągnięto na przestrzeni trzech edycji aż 73 punkty ze 100 możliwych. Gdańsk i Chorzów to miasta, w których średnia punktacja ze wszystkich edycji jest najniższa.
Podczas trzech edycji kampanii spośród wszystkich kategorii miejsc, najwyższe noty zyskiwały lotniska (76 punktów w ciągu trzech lat) oraz obiekty komercyjne: galerie handlowe (73 punkty) oraz stacje benzynowe (72 punkty), a najmniej punktów zebrały dworce (tylko 50 punktów) oraz toalety publiczne, zwane popularnie szaletami miejskimi (63 punkty). Od reguły są jednak wyjątki.
Toalety dworcowe to kategoria, w której notujemy największe skrajności. Najlepiej wypadły w Gdańsku, najsłabsze zaś okazały się toalety na dworcach w Krakowie. Co ciekawe, dworzec autobusowy w Krakowie w II i III edycji kampanii zdobył aż 90 punktów, ale już na dworcu głównym PKP w Krakowie na przyjezdnych czeka toaleta przed remontem, a papier wydziela pani dozorująca.
Kraków rehabilituje się toaletami na lotniskach, które są najlepiej ocenione w skali kraju. Na lotnisku
w podkrakowskich Balicach toaleta została wyposażona w automat z pastą do zębów oraz przewijak. Prawie tak samo wysoko (85 punktów) została oceniona toaleta na warszawskim Okęciu.
Tradycyjnie dobrze wypadają toalety w restauracjach. W restauracji Eszeweria w Krakowie na gości toalety czekają świeczki, kadzidełka oraz kwiaty. Kwiaty SA również miłą niespodzianką w toalecie w restauracji McDonald’s przy ulicy przy Bażyńskiego w Gdańsku. Niestety w Gdańsku w kolejnych edycjach kampanii bardzo słabo oceniana (tylko 25 punktów) jest toaleta w pubie Duszek, w której Patrole oprócz braku podstawowych udogodnień zauważyły pajęczynę na ścianach.
Obiekty kultury, po raz pierwszy sprawdzane w tym roku, łącznie wypadły satysfakcjonująco, uzyskując w skali kraju niecałe 70 punktów. Najwyższe oceny uzyskały toalety: w kinie Cinema City Bonarka w Krakowie, w Filharmonii Krakowskiej oraz w kinie Arkadia w Warszawie.
Toalet publicznych jest wciąż za mało, a ich standard pozostawia wiele do życzenia. W tej kategorii zdarzają się jednak chlubne wyjątki. Szalet miejski przy ulicy Krzywe Koło w Warszawie charakteryzuje się przyjemnym zapachem, a wnętrze jest udekorowane sztucznymi kwiatami i obrazami. Świetnie też zaprezentowała się w tej edycji toaleta publiczna pod Rotundą, w której na gości czekają takie udogodnienia, jak nakładki na deskę i froterka do butów. Standard tych przybytków poprawia się również
w innych miastach. Zaznacza to Michał Sowa, zarządca toalet miejskich z Wrocławia, który podkreśla, że kampania Toaleta 2012.pl skłoniła go do wprowadzenia nowych rozwiązań we wrocławskich toaletach miejskich, np. zamontowania tablic z cennikiem w czterech językach – Dzięki kampanii wprowadziłem baterie bezdotykowe na pl. Solnymi i pl. Katedralnym; w niektórych obiektach zamontujemy także przewijaki dla niemowląt – mówi zarządca.
Nasza kampania przyczynia się do zmian na lepsze. – mówi Andrzej Smółko, prezes firmy CWS-boco. - Przykłady? Toaleta publiczna pod Rotundą w Warszawie, bardzo nisko oceniona w poprzedniej edycji, w tej uzyskała aż 90 punktów. W tym roku dwie toalety w Polsce uzyskały maksymalną liczbę punktów, w zeszłym roku tylko jedna. Z roku na rok stan toalet się więc poprawia. W tegorocznej edycji aż 80% toalet dostępnych publicznie przeszło nasz test i zasłużyło na odznakę: „Czysta Toaleta”. Oby tak dalej.