Arkadiusz Choczaj

Arkadiusz Choczaj Kierownik
Marketingu, CWS-boco
Polska Sp. z o.o.

Temat: Jak zmieniać ogólnodostępne toalety na lepsze? -...

20 października 2010 zakończyły się Targi Dobrych Praktyk CSR!
28 firm i organizacji zaprezentowało swoje działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w ramach Targów Dobrych Praktyk CSR, które odbyły się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach Targów zorganizowanych przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu odbyły się seminaria tematyczne, wykład eksperta z Wielkiej Brytanii oraz szereg wydarzeń towarzyszących.


„Targi są otwartą formułą prezentowania odpowiedzialnych działań firm, oferują możliwość spotkania z szerokim gronem interesariuszy i pozwalają na bezpośrednią rozmowę. Cieszymy się, że coraz więcej firm może pochwalić się odpowiedzialnymi działaniami w różnych obszarach i mamy nadzieję, że wkrótce społecznie odpowiedzialne prowadzenie firmy stanie się normą”, powiedziała Mirella Panek-Owsiańska, Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

W tym roku podczas targów firma CWS-boco Polska zaprezentowała swoją kampanię edukacyjną Toaleta2012.pl, którą realizuje już trzeci rok. Stoisko z plakatami i biały strój przedstawiciela PATROLU CZYSTOŚCI wywoływało zaskoczenie oraz wiele pytań wśród gości targów. Zebraliśmy dużo pochwał i gratulacji z powodu pojęcia się tego tematu oraz pomysłu na rozwiązanie ważnego problemu społecznego.

„Kampania edukacyjna Toaleta2012.pl jest ważnym elementem naszej strategii zaangażowania społecznego oraz zrównoważonego rozwoju firmy.” - mówi Andrzej Smółko, prezes firmy CWS-boco. - „Problem niskiego standardu czystości i wyposażenia ogólnodostępnych toalet dotyka bezpośrednio nas wszystkich jako Polaków, jak i naszych gości – turystów zagranicznych. W kontekście licznych nowych inwestycji i rozwoju infrastruktury w ramach przygotowań Polski do mistrzostw EURO 2012 nie możemy zapomnieć o naszych toaletach, które na pewno będą miały wpływ na postrzeganie naszego kraju w oczach kibiców. EURO 2012 to doskonała okazja, aby zmienić nasze toalety na lepsze – co stało się celem tej kampanii, która przynosi już pierwsze sukcesy.”

Z każdym rokiem kampania zyskuje większy rozmach. W 2008 roku na zlecenie firmy CWS-boco zostały zrealizowane dwa typy badań: Mystery Toilet oraz badanie opinii Polaków na temat standardu polskich toalet publicznych. Na podstawie wyników powstał raport otwarcia na temat stanu toalet w Polsce. Została stworzona strona internetowa: http://toaleta2012.pl, na której przeprowadzono konkurs dla internautów na najlepszą toaletę publiczną oraz stworzono pierwszą wirtualną mapę toalet w Polsce.

W 2009 roku firma CWS-boco zleciła badania opinii wśród zagranicznych turystów na temat toalet, z których korzystają w Polsce. Powstały Patrole Czystości, które oceniły stan 200 toalet w całej Polsce. Wizytacje zostały zrealizowane w toaletach miejskich, na dworcach kolejowych i autobusowych, lotniskach, stacjach benzynowych, restauracjach i hotelach. Akcja została podsumowana w specjalnym raporcie oraz na konferencji prasowej.

W 2010 roku kampania rozszerzyła zasięg. Tym razem Patrole Czystości zrealizowały audyty oraz przeprowadziły rozmowy edukacyjne w ponad 400 lokalizacjach w Polce, zwiększając dwukrotnie zasięg akcji.

Do listy sprawdzanych miejsc zostały dołączone nowe punkty na mapach miast: galerie i centra handlowe oraz obiekty kultury, takie jak muzea lub teatry.

Są już pierwsze pozytywne wyniki kampanii. 80% wszystkich toalet zasłużyło na miano „Czystej Toalety”, co jest lepszym wynikiem niż w ubiegłym roku. W tym roku dwie toalety dostępne publicznie zdobyły maksymalną liczbę punktów, w zeszłym roku tylko jedna. Wiele ponownie odwiedzonych toalet poprawiło swój standard czystości i wyposażenia.

W ramach tegorocznej kampanii przeprowadzono również badania wśród kibiców piłkarskich na temat ich opinii o toaletach na stadionach sportowych, zarówno na tych starych, jak i na nowych, świeżo wybudowanych lub wyremontowanych. Wyniki różnią się diametralnie. Na nowych stadionach blisko 60% kibiców oceniło standard toalet jako wysoki lub bardzo wysoki, na stadionach starego typu jedynie co dwudziesty kibic uznał standard za wysoki. Oprócz tego o opinię o znaczeniu standardu toalet na stadionach zostali zapytani dziennikarze sportowi, trenerzy, szefowie klubów sportowych oraz członkowie PZPN.

Turyści, którzy przyjadą do Polski na EURO 2012 oprócz wrażeń sportowych zapamiętają infrastrukturę, z jaką zetkną się w Polsce. Zostanie im w pamięci nie tylko jakość autostrad i lotnisk, ale też stan toalet publicznych – mówi Andrzej Smółko, prezes firmy CWS-boco. - Toaleta może być wizytówką miejsca, w jakim się znajduje oraz jego gospodarza. To, z czym spotkają się turyści po przyjeździe do Polski, w tym również standard toalet, z których będą korzystać, wpłynie na to, czy odwiedzą Polskę ponownie oraz co będą o nas mówić po powrocie do domu.