konto usunięte

Temat: Referencje na wagę złota

Silna konkurencja na rynku pracy, zwłaszcza w czasie kryzysu, zmusza osoby poszukujące pracy do zadbania o swój wizerunek, zaprezentowania swojej osoby jak najszerszej liczbie potencjalnych pracodawców oraz do zdobycia cennych i wiarygodnych referencji, które w tym pomogą. Jak zdobyć wartościowe referencje?

Jednym ze środków mogących wspomóc menedżerów we właściwym zaprezentowaniu doświadczenia, umiejętności i kompetencji menedżerskich są referencje.

Coraz bardziej popularne jest obecnie wykorzystanie nowych technologii nt. blogów czy branżowych portali społecznościowych (takich jak ten), z których korzystają zarówno osoby poszukujące pracy, jak i pracodawcy czy pracownicy z działów HR.

Portale społecznościowe zapoczątkowały nowy trend w zakresie prezentowania referencji - umożliwiają one bowiem pokazanie referencji online do grona swoich kontaktów.
Ta metoda zbierania i prezentowania referencji jest bardziej elastyczna i wygodna, tak dla poszukujących pracy, jak i rekrutujących, dlatego też staje się coraz bardziej popularna
i często zastępuje nawet referencje papierowe.

Referencje udzielane być mogą w trzech formach:
- papierowej
- rozmowy (najczęściej telefonicznej)
- online
Zarówno referencje tradycyjne, telefoniczne i online mają swoje wady i zalety. Stosowane łącznie, znakomicie się jednak uzupełniają.

Referencje? Tak, ale z wiarygodnego źródła
Podczas tworzenia referencji częstym błędem jest niewłaściwe dobranie osób, które prosimy o rekomendacje i referencje. Do wystawienia referencji najlepiej jest wytypować osoby z którymi współpracowaliśmy, które poznały zakres naszej pracy, nasze osiągnięcia i doświadczenie. Tylko wtedy informacja dotycząca wykonywanej pracy będzie wiarygodna i precyzyjna. Obiektywna ocena jest kluczem do napisania wartościowych referencji.

Dobrze napisane referencje powinny odpowiadać na następujące pytania:
1/ Kiedy i czym się dokładnie zajmowaliśmy?
2/ Za co byliśmy odpowiedzialni?
3/ Z kim współpracowaliśmy?
4/ Jakie były nasze największe sukcesy?

Ponadto referencje powinny wymieniać również talenty (mocne strony) pracownika. Te cechy, które go wyróżniają i dla których warto go zatrudnić. Ważne jest, by list referencyjny zawierał nie więcej niż 3-4 kluczowe cechy.

Natomiast referencje tradycyjne w formie papierowej udostępniamy przyszłemu pracodawcy, jeżeli o nie poprosi. W przypadku portali społecznościowych, referencje online dostępne są zazwyczaj w specjalnym odnośniku obok opisu naszego profilu. Podczas rozmowy rekrutacyjnej kandydat może zostać poproszony o podanie danych kontaktowych do osoby, która wystawiła referencje lub z którą pracodawca będzie mógł porozmawiać na temat naszego doświadczenia.