konto usunięte

Temat: Uczelnie wyższe w pierwszym roku reformy. Rektorzy...

Uczelnie wyższe w pierwszym roku reformy. Rektorzy oceniają zmiany

Uczelnie wyższe w pierwszym roku reformy. Rektorzy oceniają zmianyfot. Facebook/Politechnika Białostocka
Warunki prawne i instytucjonalne do reformowania nauki w Polsce są. Teraz potrzeba dwóch rzeczy. Odwagi w modernizowaniu podstaw świata akademickiego i odwagi w inwestowaniu w naukę i szkolnictwo wyższe po stronie ogółu społeczeństwa. To nie może być tylko decyzja polityczna. Za nią musi kryć się społeczne przeświadczenie, że warto inwestować w naukę, bo ta inwestycja się zwróci - przekonuje Jarosław Gowin, wicepremier oraz minister nauki i szkolnictwa wyższego.


Uczelnie wyższe są w środku zmian, jakie wprowadziła obowiązująca od października 2018 roku Ustawa 2.0.
Jak sobie z nimi radzą? Jaki efekt przyniosą szkolnictwu wyższemu? Rektorzy są zgodni, że nowe przepisy dają wielką szansę uczelniom. Tylko trzeba chcieć z niej skorzystać.

O zmianach, jakie czekają studentów czy pracowników uczelni wyższych, dyskutowano podczas panelu "Reforma szkolnictwa wyższego", który odbył się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Trwający rok akademicki przyniósł środowisku rewolucję. Weszła w życie Ustawa 2.0, czyli reforma szkolnictwa wyższego. Dokument ten zastąpił cztery dotychczas istniejące: prawo o szkolnictwie wyższym, ustawę o zasadach finansowania nauki, ustawę o stopniach i tytule naukowym, a także ustawę o kredytach i pożyczkach studenckich.

Główne założenia? To między innymi zwiększenie autonomii uczelni oraz większa elastyczność w zakresie wewnętrznej struktury organizacyjnej. Zapisane w niej zmiany wchodzą w życie etapami.

Zaznaczał też, że dzięki Ustawie 2.0 uczelnie wyższe otrzymały nowe warunki prawne i instytucjonalne do reformowania nauki w Polsce. - Teraz potrzeba dwóch rzeczy. Odwagi w modernizowaniu podstaw świata akademickiego i odwagi w inwestowaniu w naukę i szkolnictwo wyższe po stronie ogółu społeczeństwa. To nie może być tylko decyzja polityczna. Za nią musi kryć się społeczne przeświadczenie, że warto inwestować w naukę, bo ta inwestycja się zwróci - podkreśla.

Czytaj więcej: W 10 lat liczba studentów z Afryki wzrosła w Polsce czterokrotnie. "Potencjał jest ogromny"
(...)
https://www.pulshr.pl/edukacja/uczelnie-wyzsze-w-pierws...