konto usunięte
Temat: System edukacji potrzebuje zmian. Szkoły powinny postawić...
System edukacji potrzebuje zmian. Szkoły powinny postawić na pracę projektową. Młodzież uważa, że studia to klucz do kariery.System edukacji nie nadąża za postępem technologicznym. Tak jest nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach. Pod tym względem polskie licea nie odbiegają od zagranicznych. Jak jest w przypadku uczelni wyższych?
Programy nauczania nie są dostosowane do obecnych realiów - uczniowie nadal przyswajają wiedzę, która jest na wyciągnięcie ręki w serwisie Google.
Nadal powszechne jest przeświadczenie, że bez matury i dyplomu uczelni wyższej nie można znaleźć dobrej pracy. Młodzież uważa, że studia to klucz do kariery.
Polskie uczelnie podczas rekrutacji kandydatów na studentów biorą pod uwagę tylko i wyłącznie maturę - skutkuje to tym, że nacisk jest położony na teorię.
Sporym wyzwaniem polskiego rynku pracy staje się niedopasowanie kompetencji, czyli luka pomiędzy umiejętnościami zawodowymi kandydata a wymaganiami pracodawców. Ma to coraz większy wpływ na produktywność, wydajność przedsiębiorstw i rozwój gospodarczy. Jak zauważa Anna Wicha, prezes Polskiego Forum HR, przyczyny tego problemu należy szukać w archaicznym modelu polskiej edukacji.
- Uczniowie od lat uczą się podobnie – głównie na pamięć i często tego, co obecnie bardzo łatwo sprawdzić, mając telefon z dostępem do sieci. Dziś - w dobie szybkich zmian technologicznych - szkoły nie są w stanie przekazać młodym ludziom wiedzy, która będzie przydatna i aktualna kilka lat później. Dlatego kluczowe jest „uczenie uczenia się”, a także rozwój kompetencji miękkich – mówi Wicha.
W podobnym tonie wypowiada się Paula Bruszewska, prezes Zwolnionych z Teorii. Jej zdaniem, dzieci i młodzież bardzo dużo czasu spędzają w szkole, tymczasem programy nauczania nie są dostosowane do obecnych realiów. Uczniowie nadal przyswajają wiedzę, która jest na wyciągnięcie ręki w serwisie Google.
- To nie ma sensu. Owszem trzeba zrozumieć, jak działa świat, ale nie poprzez uczenie się na pamięć - mówi Paula Bruszewska. - Proces nauki od wielu lat przybiera formę wykładową – uczniowie zazwyczaj przez 45 min. słuchają nauczyciela. Do tego tematyka zajęć jest odgórnie narzucona. Niestety taki sposób nauczania jest mało efektywny – spora część wiedzy zostaje zapomniana. Później, gdy licealista wybiera się na studia, wykładowcy dziwią się, że tak niewiele młodzi ludzie wiedzą, a eksperci przekonują, żeby zmniejszyć ilość teorii podczas studiów. Musimy pamiętać, jak funkcjonuje mózg. Gdyby szkoły postawiły na pracę projektową z poszczególnych przedmiotów, wówczas efekty nauki byłyby dużo lepsze - dodaje.
CZYTAJ DALEJ : https://www.goldenline.pl/forum/szkolenie-i-doradztwo/nowy