konto usunięte

Temat: Ocena pracowników

Ocena pracowników

cena pracowników w swoim założeniu jest formalną oceną tego, jak sprawnie pracownicy wykonują swoją pracę. W ramach tej procedury wartościuje się cechy osobowe, postawy, zachowania oraz poziom wykonania zleconych zadań. Pracownicy powinni być oceniani regularnie w określonych odstępach czasu (np. raz do roku). Należy pamiętać, że ocena pracowników nie jest oceną osób, ani tym bardziej oceną moralną. W ramach procedury ocenie poddaje się zachowania wraz z ich skutecznością. Można wskazać na trzy główne cele, dla których dokonuje się takiej oceny. Pierwszy z nich ma charakter produkcyjno-ekonomiczny. Ocena pracownika przekłada się bowiem na zmianę wydajności i jakości jego pracy. Może też zwiększyć jego gospodarność bądź też umiejętność organizacji – innymi słowy, ma wpływ na wszystkie elementy związane z efektywnością pracownika.

Kolejny cel można opisać słowem „społeczny”. Procedura ta zaspokaja potrzebę własnej oceny, która występuje u pracownika – chcemy bowiem wiedzieć jak przydatni jesteśmy dla zespołu, jak wypadliśmy w konkretnym zadaniu, i w najszerszej perspektywie – jaki pożytek z nas ma przedsiębiorstwo, w którym pracujemy. Ocena naszej efektywności może wpływać na nasze postawy oraz kształtować poczucie utożsamiania się z miejscem pracy.

Ocena pracowników to także – a dla niektórych przede wszystkim – narzędzie pomagające w rejestrowaniu a potem szczegółowym analizowaniu postępów oraz osiągnięć jakich dokonał pracownik. Pozwala zatem sprawdzić jaką efektywnością wykazuje się pracownik w ramach powierzonych obowiązków. Planując wprowadzenie procedury oceny personelu należy pamiętać, że cały proces powinien spełniać kilka podstawowych funkcji. Najważniejszą z nich jest oczywiście funkcja ewaluacyjna – oceniany powinien być dotychczasowy oraz obecny poziom pracy, jej jakość, to jak pracownik wywiązuje się z obowiązków, a także to, jaka jest jego przydatność do pracy na zajmowanym stanowisku. Ocena powinna też spełniać funkcję rozwojową – należy wziąć pod uwagę możliwości rozwoju pracownika na danym stanowisku. Dobrym rozwiązaniem jest, jeżeli informacje o ocenianym pochodzą z różnych źródeł – informacje od przełożonego oraz współpracowników można wtedy skonfrontować z samooceną pracownika. Procedura spełnia wtedy funkcję informacyjną. Kolejną funkcją oceny jest funkcja motywacyjna – dobrze przygotowana procedura oceny powinna wpływać na późniejsze efekty ocenianego. Ocena okresowa spełnia również funkcje decyzyjne – jest ona bowiem podstawą do ewentualnych zmian kadrowych w przyszłości.

Przygotowując ocenę należy pilnować kilku podstawowych zasad. Cel oceny powinien być jednoznacznie ustalony – pozwoli to na dobór odpowiednich technik oraz kryteriów. Ustalając wyżej wspomniane kryteria należy włączyć do procesu decyzyjnego pracowników, ponieważ powinny być one przez nich zaakceptowane. W zależności od celów oceniania – powinny zostać przyjęte różne kryteria oraz techniki. Elementy składowe systemu oceniania powinny być jasne dla całego zespołu oceniającego – pomoże to wyeliminować ewentualne pomyłki w trakcie dokonywania oceny. Dlatego też warto przeszkolić personel, który będzie dokonywał oceny pod kątem tego jak stosować poszczególne techniki i narzędzia, a także co oznaczają poszczególne kryteria. Sam system dokonywania ocen powinien być jednoznaczny oraz możliwie prosty – aby sprawiał jak najmniej problemów i nie powodował problemów przy interpretacji poszczególnych elementów. Po dokonanej ocenie – oceniani powinni mieć dostęp do informacji o nich samych, powinny to być jednak informacje poufne i przeznaczone tylko dla nich. Ważnym aspektem jest również możliwość odwołania się od oceny – zgodnie według wcześniej przyjętych kryteriów.

http://www.highlevelmagazine.pl/narzedzia/ocena-pracow...