konto usunięte

Temat: Efektywność w procesie zarządzania: jak ją osiągnąć

Efektywność w procesie zarządzania: jak ją osiągnąć?

Znalezienie równowagi między realizacją celów na poziomie kadry zarządzającej oraz uczestnictwem w procesach na poziomie operacyjnym to wielka sztuka. Jeśli jednak uda się ją osiągnąć, może zapewnić nam to sukces na rynku.

Poniższe historie zaczerpnęłam z doświadczeń zawodowych. Są to przykłady bardzo ogólne, które można przełożyć na każdy poziom funkcjonowania działalności niezależnie od branży i wielkości. Być może niektórym wyda się, że to pewna abstrakcja, która ich nie dotyczy. Będzie to jednak wniosek mylny, bo zagadnienia pojawiające się w poszczególnych historiach to chleb powszedni każdego prowadzonego biznesu.

Zarządzanie przez przechadzanie się - Managment by Walking Around

W przypadku bardziej złożonych działalności bezpośrednia kontrola jest niemożliwa, dlatego też wprowadzone zostają do systemu zarządzania poszczególne osoby, na których spoczywa odpowiedzialność i moc decyzyjna. Rzeczą niebanalną jest zastosowanie aktywnego zarządzania i uczestnictwo w każdym poziomie funkcjonowania firmy, począwszy od najniższego. Nie rozumiem pojęcia Managment by Walking Around tylko jako pewnej koncepcji, którą można wdrożyć w prowadzoną działalność lub nie, jako fanaberii dla znudzonych i chętnych nowości w procesie zarządzania.

To obowiązek kadry zarządzającej, oczywiście realizowany zgodnie z możliwościami czasowymi i fizycznymi. Niezrozumiałym jest fakt, że niektórzy zamykają się w swojej wieży prezesa i twierdzą, że się nie da, że ma się inne obowiązki, że nad poszczególnymi działami czuwa wykwalifikowana kadra i ja tam nie jestem wcale potrzebny. W Managment by Walking Around nie chodzi tylko o działania motywujące, chodzi także o samodzielny ogląd funkcjonowania działalności na każdym poziomie. Odwiedzanie działów, pomieszczeń i ludzi w nich pracujących, których dawno lub nigdy się nie odwiedzało daje fenomenalne spostrzeżenia, które będą przydatne w procesie zarządzania firmą.

Zacznij od siebie

Niech to się staje pewnego rodzaju codziennością i rytuałem, nie wywołując przy tym zamieszania i uczucia strachu, że skoro prezes chodzi po firmie, to coś musi być nie tak. Oczywiście są wyjątki od reguły. Na przykład wchodzący szef do pomieszczenia, w którym pracują jego pracownicy i pierwszym zadaniem wypowiedzianym po „dzień dobry” jest stwierdzenie, że chyba jest tu was za dużo. Takie osoby niech darują sobie powyższe założenia i najpierw popracują nad sobą. Zresztą takich nie trzeba namawiać do przechadzania się po firmie. Robią to z przyjemnością, aby siać strach i niepokój, myśląc że dyscyplinują tym pracowników. Znalezienie równowagi pomiędzy realizacją działań i celów na poziomie kadry zarządzającej i świadomość procesów na poziomie operacyjnym to wielka sztuka. Żadna skrajność nie będzie tutaj wskazana.

Nie buduj szklanej wieży w jednym pokoju ...

Pełny tekst: http://manager.nf.pl/efektywnosc-w-procesie-zarzadzani...