Dorota Owczarska

Dorota Owczarska konsultant, Training
Projects

Temat: Najważniejsze rezultaty dokonywania ocen pracowników

Diagnoza pracy pracowników sprawuje ważną rolę w zarządzaniu zespołem. Jednocześnie jest to istotny czynnik realnych działań w zakresie polityki dotyczącej zarządzania zasobami ludzkimi firmy. Ocenianie jest budowana na permanentnym poświęcaniu uwagi na przejawiane normy zachowań oraz efekty pracy zatrudnionych w dążeniu do pokazywania zainteresowania, kreowania proaktywnej postawy oraz monitorowania efektów pracy. Opis tego zjawiska można znaleźć w książkach: Nietypowe Szkolenia Z Motywowania I Motywacji .
Przeprowadzanie ocen pracowników jest tylko w akademickich dyskusjach proste i nie angażujące emocjonalnie. W praktyce niezbędne są pewne cechy osobowe oraz spore doświadczenie. W ramach kryterium funkcji firm i organizacji cele systemów ocen można podzielić na dwa zakresy funkcjonalne.
Do celów organizacyjnych można zaliczyć:
- zdolność stosowania odpowiedniego naboru i przydzielenia personelu w nawiązaniu do wykazywanych talentów, obszarów, które najbardziej interesują pracowników, sprawności działania,
- urealnianie tworzenia harmonogramów i zarządzania ludźmi zatrudnionymi w firmie,
- możliwość wytłumaczenia rozstrzygnięć idących razem z kadrowymi przetasowaniami, zwolnieniami, awansem,
- sporządzanie referencji,
- zdiagnozowanie celów i zakresu doskonalenia pracowników,
- tworzenie kadry rezerwowej,
- określenie długookresowej polityki personalnej firmy.
Do efektów psychologicznych należą:
- zmiana zachowań pracowników przez budowanie pożądanej nastawienia do pracy,
- utrwalanie wyników określonych w kryteriach oceny okresowej,
- motywowanie polegające na wiedzy zatrudnionych osób na temat wyników pracy, możliwościach podwyższania i tworzeniu czynników dla samodoskonalenia pracowników,
- obniżanie poziomu ujemnych i niekorzystnych dla organizacji zachowań personelu,
- poprawy stosunków między pracownikami.
Warto dodać - o tych właśnie korzyściach płynących z oceny pracowniczej przełożony powinien pamiętać kiedy ocenia swoich podwładnych.
CO TO ZA BLOG?

Redaktorem niniejszego bloga jest Rafał Szczepanik , trener prowadzący szkolenia z komunikacji a także konsultant w projektach dotyczących zagadnień rozwiązywania problemów organizacyjnych.
W tym serwisie zwykle piszemy na temat:
- badania satysfakcji kadry w instytucjach i organizacjach
- ankiety interpersonalne
- zajęcia edukacyjne z kompetencji społecznych i biznesowych
- eventy dla pracowników
- kierowanie kapitałem ludzkim
Jak zawsze zachęcamy do następnych wizyt na naszej stronie.