Anna J.

Anna J. wszystko można
zacząć od
początku...

Temat: analiza kosztowa-próg rentowności

jak wyliczyć próg rentowności dla firmy produkcyjnej, wieloasortymentowej, majacej różne rodzaje działalności?????

konto usunięte

Temat: analiza kosztowa-próg rentowności

Anna Jasińska:
jak wyliczyć próg rentowności dla firmy produkcyjnej, wieloasortymentowej, majacej różne rodzaje działalności?????


Ogolnie próg rentowności (break even point) oblicza się wg poniższych wzorów:

BEP ilościowy = (koszty stałe)/(cena – koszt jednostkowy zmienny)
BEP wartościowy = (koszty stałe)/((cena – kjz)/cena), lub KS/(marża jednostkowa/cena)

Przy produkcji wieloasortymentowej w mianowniku trzeba wyliczyc srednia wazona marzy (czyli ceny minus koszt jednostkowy zmienny) wszystkich grup asortymentowych
Lub
mozna policzyc prog rentownosci dla kazdego rodzaju dzialalnosci

wszystko w zaleznosci od dostepnosci danych.

Pozdr.Edyta M. edytował(a) ten post dnia 08.08.08 o godzinie 13:43
Anna J.

Anna J. wszystko można
zacząć od
początku...

Temat: analiza kosztowa-próg rentowności

wszystko jasne, ale przy produkcji z ponad tysiącem asortymentu to chyba nie takie proste
Aleksander Rak

Aleksander Rak Fortune Auto Finance
- Internal Control &
Management Info...

Temat: analiza kosztowa-próg rentowności

Pytanie wg mnie brzmi nie "jak wyliczyć", ale "po co". Jakikolwiek by nie był uzyskany wynik, to czy przy produkcji tak wieloasortymentowej da on odpowiedź na jakiekolwiek istotne pytanie dotyczące rentowności produkcji?
Może lepiej podzielić produkty na w miarę jednorodne grupy, podzielić działalność na segmenty i dla każdego liczyć osobne progi rentowności? Wtedy przynajmniej to co policzymy będzie można jakoś zinterpretować.

konto usunięte

Temat: analiza kosztowa-próg rentowności

Aleksander Rak:
Pytanie wg mnie brzmi nie "jak wyliczyć", ale "po co". Jakikolwiek by nie był uzyskany wynik, to czy przy produkcji tak wieloasortymentowej da on odpowiedź na jakiekolwiek istotne pytanie dotyczące rentowności produkcji?
Może lepiej podzielić produkty na w miarę jednorodne grupy, podzielić działalność na segmenty i dla każdego liczyć osobne progi rentowności? Wtedy przynajmniej to co policzymy będzie można jakoś zinterpretować.

Zgadzam sie.

Po pierwsze w pierwotnym pytaniu nie bylo mowy o tysiacu produktow.

Po drugie najwazniejsze jest jaki jest cel tej analizy.
Wyliczanie progu rentownosci samo w sobie jest obarczone zawsze jakims bledem, a czasochlonne wyliczanie go dla tysiaca produktow i wielu rodzajow dzialalnosci - juz tym bardziej nie da wiarygodnych wynikow.

Tak wiec podzielajac zdanie kolegi, mysle ze najpierw nalezy jakos usystematyzowac dzialalnosci firmy, a pozniej zabrac sie do wyliczania progu rentownosci.

Następna dyskusja:

Analiza ABC




Wyślij zaproszenie do