konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

e-urząd jest bardziej efektywny

data aktualizacji: 2010-12-02

MSWiA przedstawiło wyniki badań przeprowadzonych w tym roku w obszarze elektronicznej administracji. Dane dotyczyły m.in. oddziaływania informatyzacji na jakość pracy urzędu. Wynika z nich, że informatyzacja urzędów wpłynęła m.in. na szybsze załatwianie spraw i lepszą koordynację pracy (w 71%) oraz na skrócenie czasu realizacji usług (w 75%), a także na uproszczenie procedur obsługi klienta (w 52%).

Z danych zaprezentowanych przez MSWiA podczas konferencji podsumowującej działania w ramach "Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013", która odbyła się 30 listopada br. w Warszawie wynika, że na stronach internetowych urzędów najczęściej poszukiwanymi informacjami są: informacje podatkowe 49% badanych, dotyczące pracy 43% (np. informacje o zasiłkach dla bezrobotnych, rejestracja w urzędzie pracy, szkolenia), sprawy osobowe 41% (np. dowód osobisty, paszport, meldunek, akty stanu cywilnego), działalność gospodarcza 33% (zakładanie firmy, zezwolenia, koncesje), sprawy motoryzacyjne 25% (np. prawo jazdy, rejestracje).

Za pomocą strony internetowej można m.in. pobierać formularze (z tego korzystało 86% badanych), wyrażać opinie w sprawach urzędowych (47%), śledzić na jakim etapie jest załatwiana sprawa (22%).

Podczas konferencji przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego omówił dane dotyczące m.in. dostępu do Internetu i rozwoju usług internetowych w Polsce za 2009 r. Z usług administracji publicznej za pomocą sieci internetowej najczęściej korzystają duże przedsiębiorstwa. W 2009 roku aż 99% z nich kontaktowało się z urzędem w taki właśnie sposób. Przedsiębiorstwa korzystające z usług elektronicznej administracji publicznej w ubiegłym roku najczęściej kontaktowały się z urzędem, w celu: odsyłania wypełnionych formularzy (blisko 90%), otrzymywania formularzy (80%), pozyskiwania informacji (77%), składania ofert w elektronicznym systemie zamówień publicznych (niespełna 14%).

źródło: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji :: http://mswia.gov.pl, publiczni.pl

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Prostszy meldunek
2010-12-02

Formularze meldunkowe od sierpnia będzie mógł wypełnić urzędnik. Zadanie obywatela będzie polegało jedynie na sprawdzeniu danych i złożeniu podpisu – wynika z projektu rozporządzenia do nowej ustawy o ewidencji ludności.

Zgodnie z decyzją parlamentu obowiązek meldunkowy zniknie dopiero od 2014 roku. Do tego czasu gminy nadal będą zajmować się ewidencją ludności na podobnych do obecnych zasadach. Procedury meldunkowe dla mieszkańców mają być jednak nieco prostsze.

Meldując się w urzędzie gminy będzie można złożyć jednocześnie wniosek o wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu. Projekt rozporządzenia w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego dopuszcza także możliwość wydrukowania przez pracownika gminy z systemu teleinformatycznego formularza zgłoszenia wypełnionego na podstawie danych z rejestru PESEL oraz informacji podanych przez obywatela.

Wówczas wystarczy jedynie złożenia podpisu przez zainteresowanego mieszkańca oraz właściciela lokalu w przypadku meldunku.

Nadal będzie można formularze meldunkowe wypełnić ręcznie (kolorem niebieskim lub czarnym, drukowanym literami). Możliwa będzie też droga elektroniczna przy wykorzystaniu profilu zaufanego ePUAP, kwalifikowanego certyfikatu lub certyfikatu podpisu osobistego.

Przygotowane w MSWiA rozporządzenie zawiera także nowe wzory formularzy meldunkowych. Chodzi m.in. o zgłoszenie: pobytu stałego, pobytu czasowego, wymeldowania, a także zaświadczenia o zameldowaniu.

Zarówno nowa ustawa o ewidencji ludności, jak i rozporządzenie wejdą w życie 1 sierpnia 2011 roku.

Wcześniej jednak zaczną obowiązywać poprawione formularze wydane na podstawie starej ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych i uwzględniające zmiany wprowadzone w 2008 roku.

Projekty uzupełnionych wzorów dokumentów trafiły już do konsultacji społecznych, w tym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Będą obowiązywać od 1 stycznia 2011 do 31 lipca 2011.

/dp/

http://samorzad.pap.pl

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

OBWIESZCZENIE PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 6 grudnia 2010 r.
o zbiorczych wynikach wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast na obszarze kraju,
przeprowadzonych w dniu 21 listopada 2010 r. oraz w dniu 5 grudnia 2010 r.

http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2010230152101.pdf

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Politycy zbyt słabo chronią dane osobowe wyborców

data aktualizacji: 2010-12-14

Politycy zbyt chętnie wykorzystują wszelkie zbiory danych osobowych, do których mają dostęp, na potrzeby agitacji wyborczej – alarmuje GIODO.

Dowiodła tego ostatnia samorządowa kampania wyborcza. Na jej potrzeby bez wiedzy i zgody zainteresowanych wykorzystano zbiory danych osobowych tworzone w zupełnie innych celach, takich jak np. wystawienie elektronicznej karty miejskiej czy edukacja dzieci i młodzieży. Pokusą były też listy kontaktów, które można pozyskać za pośrednictwem kont na portalach społecznościowych.

O nieprawidłowościach tych dr Wojciech Rafał Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) mówił podczas konferencji prasowej zorganizowanej 13 grudnia 2010 r. w Warszawie.

Zdaniem GIODO, najbardziej niepokojące jest to, że podczas samorządowej kampanii wyborczej zdarzały się przypadki wykorzystywania danych osobowych zebranych na potrzeby realizacji konkretnego zadania publicznego. Oznacza to, że takie dane nie powinny być przetwarzane w innych celach bez wiedzy i zgody osób, których one dotyczą. Może to natomiast świadczyć o zbyt słabych procedurach bezpieczeństwa stosowanych w przypadku tych zbiorów. Gdyby były one właściwe, nie powinno dojść do bezprawnego wykorzystania zgromadzonych danych. Dlatego dr Wojciech Rafał Wiewiórowski zapowiedział, że jego działania będą się skupiały na kwestii bezpieczeństwa danych, które zostały zebrane na potrzeby realizacji zadań publicznych.

źródło: Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Awans w samorządzie będzie trudniejszy

MSWiA chce znowelizować ustawę o pracownikach samorządowych, aby wyeliminować nadużycia w ich awansowaniu na wyższe stanowiska. Obecnie podejrzanie szybkie kariery robią w urzędach gońcy i stażyści.

Obowiązująca od dwóch lat ustawa miała ułatwić życie samorządowcom. Wprowadziła możliwość przeprowadzania tzw. naborów wewnętrznych, czyli awansowania na stanowisko urzędnicze pracownika danej jednostki bez konieczności organizowania otwartego konkursu. Problem w tym, że dzisiaj urzędy nadużywają nowych przepisów – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.

Resort spraw wewnętrznych pracuje nad projektem zmian w ustawie. Ma on zostać zaprezentowany na początku przyszłego roku.

Urzędy gminne i powiatowe wykorzystują to, że – w myśl ustawy – pracownikiem samorządowym może być nie tylko urzędnik, lecz również asystent, goniec czy pracownik obsługi. A więc bez naruszenia prawa można zatrudnić osobę na stanowisku gońca i po krótkim czasie, bez przeprowadzania procedury naboru, przenieść ją na stanowisko urzędnicze. Praktykowane jest to przez urzędy w całym kraju.

Po skontrolowaniu w październiku przez NIK 45 gmin i powiatów, w których rok temu były największe ruchy kadrowe, izba miała zastrzeżenia do trzech czwartych z nich – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Radni jednomandatowi
2011-01-05

W większości gmin radni będą wybierani w okręgach jednomandatowych – zdecydował Sejm. Wyjątkiem będą tylko miasta na prawach powiatu, gdzie pozostanie ordynacja proporcjonalna.

Podczas piątkowego głosowania, Sejm przyjął senacką poprawkę do kodeksu wyborczego wprowadzającą jednomandatowe okręgi wyborcze we wszystkich gminach, poza miastami na prawach powiatu. Wcześniej, posłowie proponowali, by dotyczyło to jedynie jednostek liczących do 40 tys mieszkańców.

Na wniosek Senatu posłowie zrezygnowali z zapisu umożliwiającego głosowanie za pomocą kart przygotowanych w języku Braille'a oraz z zapisu przewidującego powiadamianie wyborców m.in. o terminie i rodzaju wyborów.

Posłowie poparli także zapis ujednolicający przepisy dotyczące prawa wybieralności w poszczególnych rodzajach wyborów. Zgodnie z przegłosowanym zapisem, o mandat radnego nie może ubiegać się m.in. osoba skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności za umyślne przestępstwo skarbowe. Do tej pory takie ograniczenie obowiązywało w wyborach do Sejmu, Senatu i Parlamentu Europejskiego.

Kodeks przewiduje możliwość dwudniowego głosowania. Decyzja w tej sprawie będzie należeć do organu, który zarządza głosowania (w przypadku wyborów samorządowych będzie to premier, prezydenckich - marszałek Sejmu, a parlamentarnych – prezydent).

Nowe przepisy regulują również kwestie parytetów na listach wyborczych do rad miast na prawach powiatu, powiatów i sejmików województw. Przewidują, że nie mniej niż 35 proc. kobiet i nie mniej niż 35 proc. mężczyzn musi znaleźć się na liście wyborczej, aby została ona zarejestrowana.

Kodeks wprowadza także nowe godziny głosowania we wszystkich rodzajach wyborów. Lokale wyborcze będą otwarte w godz. 7-21.

Teraz kodeks wyborczy trafi do prezydenta, który ma 21 dni na podjęcie decyzji w sprawie podpisania ustawy.

Zgodnie z jednym z zapisów Kodeksu, nowe przepisy mają wejść w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia aktu prawnego w Dzienniku Ustaw.

/dp/
http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cm...

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

USTAWA
z dnia 3 grudnia 2010 r.
o zmianie ustawy — Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy — Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2011006001801.pdf

Opublikowano:
2011-01-10

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Prezydent RP podpisał "Kodeks wyborczy".

http://www.prezydent.pl/aktualnosci/wiadomosci/art,161...

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał w środę Kodeks wyborczy wprowadzający m.in. jednomandatowe okręgi wyborcze w wyborach do Senatu. Prezydencki minister Olgierd Dziekoński powiedział, że prezydent przedstawi niebawem projekt dotyczący okręgów jednomandatowych w wyborach samorządowych.

Kodeks wyborczy podpisany przez prezydenta wprowadza jednomandatowe okręgi w wyborach radnych we wszystkich gminach bez względu na liczbę mieszkańców, poza miastami na prawach powiatu.

Z kolei prezydencka propozycja - jak zapowiedział Dziekoński - zakładać będzie wprowadzenie okręgów jednomandatowych radnych także w miastach na prawach powiatu i powiatach. Prezydent chce - podkreślił minister - by jego propozycja stała się przedmiotem szerszej refleksji wszystkich sił politycznych w Polsce przed jesiennymi wyborami parlamentarnymi.

Podpisany przez Komorowskiego Kodeks przewiduje możliwość dwudniowego głosowania, które - w myśl nowych przepisów - ma charakter fakultatywny. O tym, czy wybory będą trwały jeden czy dwa dni, zdecyduje osoba je zarządzająca, czyli np. w przypadku wyborów samorządowych będzie to premier, prezydenckich - marszałek Sejmu, parlamentarnych - prezydent.

Nowe przepisy regulują również kwestie parytetów na listach wyborczych. Przewidują, że nie mniej niż 35 proc. kobiet i nie mniej niż 35 proc. mężczyzn musi znaleźć się na liście wyborczej, aby została ona zarejestrowana. Kodeks wprowadza także nowe godziny głosowania we wszystkich rodzajach wyborów; lokale wyborcze będą otwarte w godz. 7-21.

(PAP)

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Już połowa samorządów bada satysfakcję klientów

data aktualizacji: 2011-01-12

W drugim półroczu 2010 roku na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, w związku z wykonywaniem przez Departament Administracji Publicznej funkcji Instytucji Pośredniczącej dla Działania 5.2 POKL przeprowadzone zostało przez firmę ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. badanie aktualnego stanu funkcjonowania administracji samorządowej w Polsce w kontekście efektów dotychczasowych działań modernizacyjnych finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Badanie przeprowadzono na grupie 562 urzędów administracji samorządowej za pomocą wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo (CATI).

Wyniki badania wskazują iż:
- 50,7% jednostek samorządu terytorialnego (JST) w Polsce przeprowadza badania satysfakcji klientów (z czego w 499 JST dzięki wsparciu ze środków POKL);
- Jedynie 15% JST bierze udział w badaniu jakości świadczonych usług publicznych w ramach Systemu Analiz Samorządowych;
- dwie trzecie (64,20 proc.) badanych JST świadczy usługi publiczne drogą elektroniczną, z czego prawie połowa (44,80 proc.) korzysta z platformy e-PUAP;
- W co czwartym (24,90 proc.) urzędzie administracji samorządowej znajdują zastosowanie systemy zarządzania jakością (im większa jednostka, tym większe prawdopodobieństwo, że będzie się w niej wykorzystywać wskazane systemy) – z czego dzięki wsparciu w ramach POKL w 273 jednostkach wdrożono ISO oraz w 202 system CAF;
- Najczęściej stosowanym system zarządzania jakością w samorządzie jest system ISO (82,10 proc.), w mniejszym stopniu system CAF (19,30 proc.);
- Co trzeci urząd administracji samorządowej (35,60 proc.) dysponuje kodeksem etycznym dla pracowników - od 2008 roku dzięki środkom europejskim wdrożono kodeks etyczny dla pracowników w 209 JST;
- Ponad połowa (59,80 proc.) badanych JST realizuje konsultacje społeczne. Działania w tym zakresie pozostają w takim samym stopniu powszechne w poszczególnych typach jednostek – od 2008 roku wdrożono konsultacje w 225 JST;
- Trzy czwarte badanych urzędów administracji samorządowej (74,40 proc.) zleca realizację zadań publicznych organizacjom pozarządowym. Najczęściej taka sytuacja ma miejsce w gminach miejsko-wiejskich;
- Zaledwie (7,80 proc.) JST realizuje zadania publiczne w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne. Głównie są to większe jednostki administracji samorządowej (miasta);
- Tylko niewielki odsetek (około 5 proc.) aktów prawa miejscowego zostaje objętych rozstrzygnięciami nadzorczymi przez organy nadzoru (RIO, Wojewodę). Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku indywidualnych decyzji administracyjnych (rozstrzygnięcia SKO);
- Ponadto wyniki raportu wskazują, iż w prawie połowie (44,5 proc.) badanych jednostek administracji samorządowej znajduje zastosowanie budżet zadaniowy. (Tak wysoki odsetek wskazań nie znajduje oparcia w świetle dotychczas przeprowadzonych badań oraz skali wsparcia finansowego udzielonego JST przeznaczonego na modernizację zarządzania finansami publicznymi. W związku z powyższym do wyżej przytoczonego wskaźnika upowszechnienia budżetu zadaniowego należy podchodzić z dużą ostrożnością).

http://publiczni.pl

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

USTAWA
z dnia 5 stycznia 2011 r.
Kodeks wyborczy

http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2011021011201.pdf

Publikacja 31.01.2011 r.

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

1. UCHWAŁA PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 17 stycznia 2011 r.
w sprawie ustalenia wzorów urzędowych formularzy oraz druków wyborczych stosowanych w wyborach
ponownych, uzupełniających, przedterminowych, wyborach do nowych rad oraz w wyborach
przedterminowych i wyborach ponownych wójtów, burmistrzów i prezydentów miast

http://dokumenty.rcl.gov.pl/M2011009008501.pdf

2. UCHWAŁA PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 17 stycznia 2011 r.
w sprawie wytycznych dla komisarzy wyborczych oraz terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych,
dotyczących przygotowania i przeprowadzania wyborów do rad gmin, rad powiatów,
sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy oraz wyborów wójtów,
burmistrzów i prezydentów miast w toku kadencji w latach 2010—2014

http://dokumenty.rcl.gov.pl/M2011009008601.pdf

3. UCHWAŁA PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 17 stycznia 2011 r.
w sprawie określenia warunków i sposobu wykorzystywania techniki elektronicznej w wyborach
do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw, Rady m.st. Warszawy i rad dzielnic m.st. Warszawy
oraz wyborach wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, przeprowadzanych w toku kadencji
w latach 2010—2014

http://dokumenty.rcl.gov.pl/M2011009008701.pdf

Publikacja 2.02.2011 r.: | RCL

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Grożono burmistrzowi
2011-02-21

Reformatorskie działania burmistrza Świątników Górnych nie spodobały się niektórym urzędnikom. Groźbami jednego z nich zajęła się policja – podaje „Gazeta Krakowska”.

Burmistrz Świątników Górnych, Witold Słomka, swoje reformy zaczął m.in. od likwidacji straży miejskiej i przekształcenia Zakładu Gospodarki Komunalnej w mniejszy i tańszy w utrzymaniu referat. Jeden z pracowników Zakłądu zjawił się w gabinecie burmistrza i miał mu zagrozić.

Pracownik został dyscyplinarnie zwolniony, a sprawa trafiła do Komendy Powiatowej Policji. Ta przesłuchała już kilku urzędników. Na razie nikomu nie postawiono zarzutów.

Maria Mazurek
"Gazeta Krakowska": Groźby karalne za reformowanie gminy Świątniki.-->

http://www.gazetakrakowska.pl/fakty24/371481,grozby-ka...

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Brakuje urzędników
2011-02-23

W urzędach wciąż brakuje ludzi do pracy przy obsłudze programów unijnych. Tylko w samorządach województw na specjalistów od funduszy strukturalnych czeka prawie 450 etatów.

We wszystkich urzędach oraz jednostkach zaangażowanych w realizację programów unijnych pracuje niespełna 10 tys. osób. Potrzeby są jednak dużo większe.

Z wyliczeń ministerstwa rozwoju regionalnego wynika, że urzędy i instytucje zarządzające programami unijnymi chętnie zatrudnią ponad 1,4 tys. nowych pracowników do ich obsługi. Największe zapotrzebowanie zgłaszają urzędy marszałkowskie zarządzające regionalnymi programami operacyjnymi oraz niektórymi działaniami programu Kapitał Ludzki.

Z raportu „Potencjał administracyjny instytucji zaangażowanych we wdrażanie NSRO” wynika, że samorządy województw chcą stworzyć 443 nowe etaty, w tym aż 229 przy obsłudze RPO.

Małgorzata Pisarewicz, rzecznik pomorskiego urzędu marszałkowskiego przyznaje, że są poszukiwani nowi pracownicy do prowadzenia projektów europejskich. - W roku bieżącym nasz urząd planuje zwiększyć zatrudnienie o 21 etatów, w ramach realizowanych projektów, które finansowane będą ze środków UE – oświadcza i dodaje, że w tej chwili prowadzone są nabory na 16 wolnych stanowisk pracy.

Aż 150 specjalistów ds. funduszy UE potrzebują ministerstwa. Urzędy kontroli skarbowej chcą zatrudnić 155 pracowników, wojewódzkie urzędy pracy – 89, a urzędy wojewódzkie – 26.

Zdaniem autorów wspomnianego raportu, tak duży popyt na ekspertów od funduszy europejskich jest wynikiem stale rosnącej liczby i skali zadań w ramach poszczególnych programów operacyjnych. Chodzi głównie o nadzór nad ogromną liczbą projektów oraz kumulujące się obowiązki związane z ich rozliczaniem.

Ile więc zarabiają urzędnicy obsługujący programy unijne? Najgorzej opłacani są ci z wojewódzkich urzędów pracy (3400 zł) i urzędów marszałkowskich – 3550 zł brutto. W tych ostatnich pensje wyraźnie różnią się w zależności od regionu.

Najlepiej wynagradzani są specjaliści od funduszy UE w woj. mazowieckim - średnia pensja wyniosła tam 4,9 tys. zł brutto (stan na 30 czerwca 2010 r.). W UM woj. świętokrzyskiego średnie wynagrodzenie tej grupy urzędników wahało się w granicach 4,5 tys. zł.

Najmniejsze pensje, porównując poszczególne urzędy marszałkowskie, otrzymywali pracownicy w województwach śląskim oraz lubuskim, odpowiednio 3050 zł oraz 3000 zł.

Dla porównania urzędnicy zajmujący się funduszami unijnymi w ministerstwach otrzymywali średnio 5550 zł. Najmniej w MSWiA – 4,9 tys. zł, najwięcej w Kancelarii Premiera 6,4 tys. zł.

Marcin Przybylski

http://samorzad.pap.pl

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Kieszeń urzędnika
2011-03-29

- Urzędnicy muszą mieć dużą wiedzę, zwłaszcza przy tak często zmieniającym się prawie. To krzywdzące, jeżeli ktoś ich nie docenia - uważa Mieczysława Kwiatkowska, skarbnik gminy Inowrocław.

Czy według Pani w administracji samorządowej jest za dużo urzędników?

Mieczysława Kwiatkowska, skarbnik gminy Inowrocław: - To zależy od wielkości samorządu. Duże miasta zatrudniają większą liczbę pracowników, gminy wiejskie mniejszą. W naszej gminie jest 32 urzędników i uważam, że nie jest nas za dużo. Zadań mamy wiele, wymaga się od nas składania kolejnych sprawozdań. Stanowiska są jednoosobowe i wszyscy mają pełne ręce roboty.

Jakie są różnice pomiędzy pracą w urzędach dużych miast i małych gmin?

- W małych gminach każdy musi być wszechstronny, bo ma w swoich kompetencjach większy zakres zadań. Powinien też znać większą liczbę przepisów prawnych. W dużych miastach pracownicy są bardziej ukierunkowani, specjalizacje są węższe. A przecież obowiązują nas te same przepisy. Uważam, że urzędnikom gmin wiejskich jest trudniej.

Jak oceni Pani zarobki urzędników w samorządzie?

- Wynagrodzenia nie są wysokie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że wszystko drożeje, zwiększają się koszty dojazdów do pracy.

Ile zarabiają urzędnicy w gminie Inowrocław?

- Średnia pensja to ok. 3 tys. zł brutto. Najniższe wynagrodzenie urzędnicze to 1600 zł brutto, a pensja wójta ok. 8 tys. zł brutto.

Czy władze gminy planują w tym roku podwyżki wynagrodzeń?

- Nie, z powodu trudnej sytuacji finansowej gminy wójt nie przewiduje podwyżek na ten rok. Ostatnia podwyżka – 5 proc. - była w ubiegłym roku, ale raczej traktowaliśmy ją jako waloryzację. Nie było to nawet 100 zł miesięcznie.

Jak oceni Pani ostatnie wypowiedzi premiera Donalda Tuska dotyczące zbyt dużej liczby urzędników?

- Urzędnicy muszą mieć dużą wiedzę, zwłaszcza przy tak często zmieniającym się prawie. To krzywdzące, jeżeli ktoś ich nie docenia. Przykładem może być ustawa o finansach publicznych – kiedyś przez kilkanaście lat pracowaliśmy na podstawie tej samej ustawy, a w ostatnim czasie pojawiła się już trzecia jej zmiana. Do tego dochodzą tony papieru - najpierw trzeba by chyba ograniczyć biurokrację – wtedy na pewno będzie się nam lżej pracowało i nie będzie potrzeba tylu urzędników.

Petenta nie interesuje czy urzędnik zarabia mało, czy dużo, on chce uzyskać więcej informacji, załatwić swoją sprawę. KPA wyraźnie mówi, że urzędnik jest po to, żeby pomagał petentowi, wyjaśniał jakie ma prawa i co może uzyskać.

Czy z ciągłymi zmianami w prawie mogą wiązać się częstsze błędy popełniane przez urzędników?

- Tak. Do błędów może też prowadzić zawiłość wielu rozwiązań prawnych. Jeżeli byłyby one bardziej czytelne, byłoby prościej. Trzeba przejrzeć wiele dokumentów, żeby zinterpretować przepisy. Błędy przeważnie powstają nie z winy urzędników, ale przez trudne przepisy. Istnieje mentalność, że urzędnik jest przeciwko petentowi. Nieprawda – my jesteśmy po to, żeby służyć, ale są przepisy, które nie zawsze można stosować po myśli petenta.
Czy jest możliwe, żeby te same obowiązki wykonywała mniejsza grupa urzędników, ale za większe pensje?

- Człowiek jest tylko człowiekiem i ma określony zasób wiedzy. Jeżeli będzie się ona wiązała z wieloma dziedzinami to będzie to płytka wiedza. Jeśli zasób wiadomości, które musi posiadać urzędnik będzie większy, to będzie on wiedział mniej na każdy temat.

Czy urzędnicy często muszą doszkalać się? Sami, czy ktoś inicjuje szkolenia?

- Samorządom ciągle dochodzą nowe zadania, co chwila zmieniają się przepisy. Dodatkowo musimy stosować się do przepisów unijnych – trzeba więc je znać. Nasza Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy idzie z prądem czasu i jeżeli są zmiany w prawie to zaraz organizowane są szkolenia. Pracownicy są więc szkoleni na bieżąco.

Dziękuję za rozmowę.

Według GUS, tylko w 2009 roku przybyło prawie 40 tys. nowych urzędników. Największą grupę urzędników administracji publicznej stanowili pracownicy jednostek samorządu terytorialnego.

Przeciętna pensja w administracji samorządowej w 2009 r. wyniosła 3465,77 zł brutto. Licząc rok do roku płace wzrosły średnio o niespełna 200 zł.

Kkż/

http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cm...

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Przejrzysty BIP
2011-04-04

Osielsko, Nowa Wieś Wielka i Rybnik – zostały laureatami konkursu na „Przejrzystą stronę BIP” organizowanego przez MSWiA. Wręczenie nagród odbędzie się we wtorek, 5 kwietnia.

Eksperci poznańskiej firmy Sputnik Software Sp. z o. o, która współpracowała z ministerstwem przy konkursie przy ocenianiu samorządowych Biuletynów Informacji publicznej brali pod uwagę m.in. przyjazność organizacji strony, łatwość wyszukiwania informacji, kompletność danych, ich zakres oraz aktualność. Punktem odniesienia był także opublikowany jesienią minimalny standard strony BIP.

Złoty medal w konkursie MSWiA uzyskał urząd gminy Osielsko (kujawsko-pomorskie). Link do strony BIP --> http://bip.osielsko.pl/

Kolejne miejsce i srebrny medal uzyskała Nowa Wieś Wielka (również kujawsko-pomorskie). Link do strony BIP --> http://www.bip.nowawieswielka.pl/

Brązowy medal przypadł Rybnikowi Link do strony BIP --> http://bip.um.rybnik.eu/Default.aspx?Page=0

W 10 samorządów z najlepszymi Biuletynami Informacji Publicznej znalazły się także: miasto Kołobrzeg, miasto na prawach powiatu Kraków, gmina miejska Nowa Sól, miasto Piekary Śląskie, gmina Przytoczna, gmina Stara Biała oraz miasto na prawach powiatu Wrocław.

MSWiA przyznało w konkursie także 15 wyróżnień. Trafią one do gminy Biesiekierz, gminy Chrząstowice, powiatu giżyckiego, powiatu gołdapskiego, miasta Gryfino, gminy Janowo, powiatu w Kamiennej Górze, gminy Krościenko Wyżne, gminy Mściwojów, miasta Piotrków Trybunalski, miasta Sędziszów, miasta Świdwin, urzędu marszałkowskiego w Kielcach, gminy Wolsztyn i gminy Zaleszany.

Samorządy z najlepszymi stronami BIP będą miały prawo do używania na swoich stronach logo „Strona BIP z grona pierwszej dziesiątki najbardziej przejrzystych”. Jednostki wyróżnione będą mogły korzystać z tytułu „Wyróżnienie w konkursie Przejrzysta strona BIP 2010”.

Wręczenie nagród w konkursie zostało zaplanowane na wtorek, 5 kwietnia. Uroczystość odbędzie się w warszawskim Hotelu Łazienkowskim.

/dp/

Minimalny standard strony BIP --> http://cpi.mswia.gov.pl/download.php?s=55&id=4093

Źródło:
http://samorzad.pap.pl

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

ePUAP uśpiony

2011-09-08

Po trzech miesiącach nadal niewiele osób korzysta z systemu ePUAP. W ocenie ekspertów na platformie dostępne są nieliczne usługi, poza tym oferuje je zbyt mało organów administracji - informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Więcej tu:
http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cm...

---

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Związani urzędnicy

Nowa ustawa o dyscyplinie finansów publicznych może wiązać ręce urzędnikom - ostrzega Ewa Kulik z wrocławskiego magistratu. Uchwalone przepisy szczegółowo określają przypadki naruszenia dyscypliny finansów publicznych oraz poszerzają zakres osób za nie odpowiedzialnych.

Plusy i minusy... ->

http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cm...

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Idą dalej

2011-09-19

Niemal 1200 samorządowców wystartuje w najbliższych wyborach parlamentarnych. O mandat posła ubiega się 51 wójtów i 40 burmistrzów oraz blisko 950 radnych. Publikujemy ich listę.

Więcej tu:
http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cm...

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

Więcej czasu dla gminy

2011-09-26

Wybrany rok temu wójt czy burmistrz nie powinien startować w najbliższych wyborach parlamentarnych - takiego zdania jest niemal 85 proc. naszych Czytelników. Nieco łaskawiej patrzą Państwo na start radnych.

Co szósty kandydat w najbliższych wyborach parlamentarnych to samorządowiec. Według samych zainteresowanych ich obecność w Sejmie czy Senacie ma wzmocnić głos samorządowców-praktyków przy tworzeniu prawa.

Więcej tu:

http://www.samorzad.pap.pl/palio/html.run?_Instance=cm...

konto usunięte

Temat: Publikacje, artykuly, informacje...

USTAWA
z dnia 16 września 2011 r.
o zmianie ustawy o dostępie do informacji publicznej oraz niektórych innych ustaw

http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2011204119501.pdf

Publikacja RCL:
2011-09-28

Następna dyskusja:

ARTYKULY BUDOWLANE TANIO




Wyślij zaproszenie do