Miłosz Wójcik

Miłosz Wójcik Appchance.com -
aplikacje na
smartfony i tablety
multimed...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Jaka reklama jest - Waszym zdaniem - skuteczniejsza: niesztampowa,kreatywna i zabawna (w stylu reklam Plus GSM i Żubra) czy standardowa, mówiąca o cechach produktu?
Jak wiadomo kreatywność nie zawsze sprzedaje. Czy istnieje zatem konieczność wyboru pomiędzy kreatywnością a efektywnością? Jeżeli nie, to jakie czynniki determinują sukces reklam uznawanych za wysoce kreatywne?

Mam swoje zdanie, ale chętnie poznam Wasze opinie.

Pozdrawiam,

Miłosz
Szymon Wanatowicz

Szymon Wanatowicz UX, Product designer

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Jako konsument wychodzę z założenia, że każda reklama "kłamie" ;-)
Cóż moje spojrzenie jest nieco skrzywione z racji uprawianego
zawodu i wykształcenia.
Osobiście lubię zabawne i oryginalne formy reklamy.
A tak obiektywnie patrząc, to wszytko zależy od grupy docelowej.
Podam banalny przykład.
Oryginalne spoty sieci komórkowej Heyah są trafione
ze względu na klienta. Jednak gdyby ten sam produkt był kierowany
do biznesmena to wymagałby zupełnie innego podejścia.Szymon Wanatowicz edytował(a) ten post dnia 24.01.11 o godzinie 22:43

konto usunięte

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Nierostrzygnięty spór między Ogilvym i Leo Burnettem :)
Miłosz Wójcik

Miłosz Wójcik Appchance.com -
aplikacje na
smartfony i tablety
multimed...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Marek Zmysłowski:
Nierostrzygnięty spór między Ogilvym i Leo Burnettem :)

Ten spór pewnie nigdy nie zostanie rozstrzygnięty, ponieważ reklama zabawna i inteligentna działa wizerunkowo, co także jest korzystne dla marki,nawet wtedy, gdy nie sprzedaje.

Co wolisz dla Mementis? Zakładam, że jedno i drugie :)
Tobiasz J.

Tobiasz J. Specjalista ds.
Komunikacji
Marketingowej,
Browar Namysłó...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Miłosz Wójcik:

Ten spór pewnie nigdy nie zostanie rozstrzygnięty, ponieważ reklama zabawna i inteligentna działa wizerunkowo, co także jest korzystne dla marki,nawet wtedy, gdy nie sprzedaje.

Hmmm, a sprzedaż jest jedyną miarą efektywności? Zmiana wizerunku, nowe pozycjonowanie, itp. również może być celem kampanii.
Sławomir Ossowski

Sławomir Ossowski Think01, head of
strategy

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Miłosz Wójcik:
Jaka reklama jest - Waszym zdaniem - skuteczniejsza: niesztampowa,kreatywna i zabawna (w stylu reklam Plus GSM i Żubra) czy standardowa, mówiąca o cechach produktu?

zachwalanie produktu na mnie osobiście ni cholery nie działa bo weń nie wierzę z założenia

wizerunek także raczej nie popycha mnie do zakupu, ale z drugiej strony jeśli reklama jest "niesztampowa,kreatywna i zabawna" to ma u mnie szanse na nazwijmy to "viral" w sensie że komuś na nią zwrócę uwagę

więc z mojego pkt widzenia plus i żubr, ale mam wątpliwości czy jestem w targecie kampanii do tzw. "masowego odbiorcy" :)
Miłosz Wójcik

Miłosz Wójcik Appchance.com -
aplikacje na
smartfony i tablety
multimed...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Tobiasz Jaskuła:
Miłosz Wójcik:

Ten spór pewnie nigdy nie zostanie rozstrzygnięty, ponieważ reklama zabawna i inteligentna działa wizerunkowo, co także jest korzystne dla marki,nawet wtedy, gdy nie sprzedaje.

Hmmm, a sprzedaż jest jedyną miarą efektywności? Zmiana wizerunku, nowe pozycjonowanie, itp. również może być celem kampanii.

Jak napisałem,reklama wizerunkowa także może być korzystna dla marki, więc nie tylko sprzedaż jest miarą efektywności.
Środki powinny być determinowane przez cel, a ten najczęściej brzmi: zwiększenie udziału w rynku X.
Radosław Kuleszewicz

Radosław Kuleszewicz creative director

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Miłosz Wójcik:
Jaka reklama jest - Waszym zdaniem - skuteczniejsza:

Skuteczniejsza? A jaki skutek chcemy osiągnąć?
Miłosz Wójcik

Miłosz Wójcik Appchance.com -
aplikacje na
smartfony i tablety
multimed...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Radosław Kuleszewicz:
Miłosz Wójcik:
Jaka reklama jest - Waszym zdaniem - skuteczniejsza:

Skuteczniejsza? A jaki skutek chcemy osiągnąć?

Powiedzmy, że mamy dwóch klientów: A i B.

Cel stawiany przez klienta A brzmi: zwiększenie sprzedaży o 200 procent, natomiast klient B nie jest tak konkretny i mówi, że chce kilkukrotnie zwiększyć rozpoznawalność marki.

Czy uważasz, że celem klienta B jest samo zwiększenie rozpoznawalności marki? Ja sądzę, że nie jest to cel sam w sobie, a klient tak naprawdę dąży do tego by więcej sprzedawać bo na "lajkach" nikt nie zarabia...

Zatem -IMHO - celem ostatecznym zawsze będzie sprzedaż.
Michał Kamuda

Michał Kamuda szukajeksperta.com

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

A czy wzrastająca świadomość marki nie przekłada się na sprzedaż?
Przykład Plusa jest tutaj dobry - przecież ten operator utrzymuje się na pierwszym miejscu w liczbie klientów, a oferty nie ma najlepszej. Dotyczy to zarówno sektora pre-paid jak i post-paid. Jak wpływ na to mają reklamy z kabaretem Mumio to już trudno powiedzieć, ale pewnie coś w tym jest.
Paweł S.

Paweł S. Senior designer,
Art, Graphic
designer, 3D...

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Przyklad "Ramy na dzialce" - udowadnia ze nawet nieszczegolnie kreatywna reklama powtorzona odpowiednia ilosc razy pozwala odniesc sukces;)

Z drugiej strony wiele kreatywnych reklamowek odnioslo mizerny skutek tylko dlatego ze nikt nie pamieta jaki produkt reklamowaly;))
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Marek kilka postów wyżej ładnie napisał, że to spór między Davidem Ogilvym a Leo Burnettem.

Jak zaczynałem "pracować w reklamie" - to bliżej mentalnie było mi do Burnetta. Jednak im dłużej pracuję, im więcej doświadczeń - ZWŁASZCZA na swoim - to zdecydowanie idę w stronę Ogilviego.

Tak naprawdę - reklama - choćby nie wiadomo jak była "kreatywna" - w oderwaniu od produktu i celu zasadniczego - SPRZEDAŻY nie miałaby racji bytu. stała by się być może odrębną dziedziną sztuki, ale sama w sobie byłaby bezużyteczna.

Zgadzam się, że dobrze - jeśli jest estetyczna, ale i tak nie uciekniemy od celu zasadniczego: SPRZEDAŻY.

Agencja, która przedkłada "wygrywanie festiwali" kosztem skuteczności robi szkodę klientowi (no, sama agencja jako taka - może tak nie myśli, ale poszczególni "kreatywni" już często tak).
Przecież reklamy wizerunkowe mają na celu i tak w dalszym horyzoncie czasowym sprzedaż. No bo po co tworzy się wizerunek? Dla samego wizerunku? Nie. Po, to aby ten wizerunek pozwalał zarabiać właścicielowi marki, czyż nie?

Podsumowując: kreatywność: tak - ale jako środek do zwiększenia sprzedaży - a nie cel sam w sobie.

A tu krótkie podsumowanie: pięknie czy skutecznie:
http://www.youtube.com/watch?v=Fdt40v882Dw

- ja wolę być tym gościem, który schodzi z ringu o własnych siłach
Radosław Kuleszewicz

Radosław Kuleszewicz creative director

Temat: Kreatywność kontra efektywność.


A tu krótkie podsumowanie: pięknie czy skutecznie:
http://www.youtube.com/watch?v=Fdt40v882Dw

I tym wymownym, symbolicznym przykładem zaprzeczyłeś własnej tezie :) Bo owszem, przekonałeś, ale nie prostym słowem, lecz mocnym, kreatywnym obrazem oderwanym od tematu dyskusji :))

Edit: słówkoRadosław Kuleszewicz edytował(a) ten post dnia 25.01.11 o godzinie 15:03
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Nie. Ten przykład akurat bardzo dobrze trafia w temat dyskusji.
Nie mam nic przeciwko "pięknym wyskokom"

Ale w realnej walce (także marketingowej) zawsze warto mieć na uwadze cel (a to b. często sprzedaż) - a nie swoje kreatywne ego
Radosław Kuleszewicz

Radosław Kuleszewicz creative director

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Adrian :)
Tym samym filmem można zilustrować tezę, że lepszy jeden wymowny, kreatywny "strzał" niż 1000 pięknych słów "skutecznego sprzedawcy".
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Owszem - podobnie jak pewnie ze 100 innych rzeczy. Ja wybrałem ten.

Natomiast - tu mamy (ok - bardzo prostą) ilustrację wyższości skuteczności nad formą.
Ja myślę, że my - reklamiarze powinniśmy w tym miejscu posłuchać naszych klientów co sądzą o zestawieniu kreatywność-efektywność (choć przecież jedno wcale nie wyklucza drugiego)

- bo pewnie zaraz się co niektórzy kreatywni poobrażają, że "nas ta sprzedaż ogranicza". No, ale właśnie dzięki tej sprzedaży macie kochani pracę.

Odnośnie obrażania się co niektórych kreatywnych nasuwa mi się cytat niejakiego "Łony":

"Co obchodzą mnie ci krytycy cholerni,
kiedy przecież ja tu robię post-modernizm"
Radosław Kuleszewicz

Radosław Kuleszewicz creative director

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

kreatywność-efektywność (choć przecież jedno wcale nie wyklucza drugiego)

Trzeba powiedzieć więcej - nie ma kreatywności bez efektywności. Inaczej rzecz ujmując: nie każda efektywna reklama musi być kreatywna, lecz każda kreatywna powinna być efektywna.
Adrian T.

Adrian T. www.autor.biz

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Radosław Kuleszewicz:
kreatywność-efektywność (choć przecież jedno wcale nie wyklucza drugiego)

Trzeba powiedzieć więcej - nie ma kreatywności bez efektywności. Inaczej rzecz ujmując: nie każda efektywna reklama musi być kreatywna, lecz każda kreatywna powinna być efektywna.

Radek - popieram. B. dobrze ujęte sedno :)
Tomasz M W.

Tomasz M W. Free your mind!

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Panowie, gratuluję dyskusji, fajny temat i wypowiedzi. :)

Miałem ostatnio zderzenie z rzeczywistością - przeszedłem z agencji reklamowej (art director) na drugą stronę mocy (dyrektor marketingu*). Punkt widzenia naprawdę zależy od punktu siedzenia!
Z perspektywy 4 miesięcy - kreatywność pomaga przy małych budżetach, ale nie wystarczy przy długofalowej promocji marki. Jedno oderwane od drugiego nie zastąpi siły i konsekwencji obydwu.

*tytuł tytułem - bardziej brand manager.
Piotr Ratajczak

Piotr Ratajczak "Nie ma nic bardziej
żałosnego od
niespełnionych
marzeń"

Temat: Kreatywność kontra efektywność.

Adrian T.:
A tu krótkie podsumowanie: pięknie czy skutecznie:
http://www.youtube.com/watch?v=Fdt40v882Dw

- ja wolę być tym gościem, który schodzi z ringu o własnych siłach

Jako osoba która interesuję się zarówno reklamą jak i sztukami walki musiałem to dodać:
http://www.youtube.com/watch?v=DvShvdsnjfU
czyli czasami jednak można pięknie i skutecznie!

Wracając do tematu tak jak wielu z was wspomniało efektywność i kreatywność w gruncie rzeczy łączy nam się w jeden cel: zwiększenie sprzedaży produktu/usługi. Moim zdaniem powinno się łączyć te 2 cechy a wtedy sukces będzie bardziej prawdopodobny.



Wyślij zaproszenie do