Mariusz Kapusta

Mariusz Kapusta Ekspert Zarządzania
Projektami, Trener,
Business Coach, P...

Temat: Komunikacja w zarządzaniu projektami

Ogólnie znane stwierdzenie mówi - 80% pracy kierownika projektów to komunikacjia.

A co to tak naprawdę oznacza? Mam wrażenie, że za dużo chce się wyjaśnić prostym stwierdzeniem: pracuj nad komunikacją, to będziesz dobrym PMem. Co według was w komunikacji konkretnie jest ważne. I jak definiujecie komunikację w projekcie, co musi się stać, żeby można uznać, że kierownik projektu dobrze komunikuje?
Anna E.

Anna E. Project Manager,
Citibank Europe plc,
PMP

Temat: Komunikacja w zarządzaniu projektami

Mariusz,

Zaproponowałeś tak obszerny temat, że nikt nie odważył się skomentować ;)

Od jednego ze swoich trenerów usłyszałam, że komunikacja jest bardzo ważna, ponieważ project managerami są zazwyczaj umysły ścisłe, dla których komunikacja to raczej słaba strona... - Oczywiście nie zgadzam się z tym stwierdzeniem, ale daje ono obraz wielu możliwości interpretacji istoty komunikacji w projekcie.

Z mojego doświadczenia wynika, iż komunikacja jest niezmiernie ważnym czynnikiem wpływającym na sukces projektu. Dzięki dobrej komunikacji, możemy uniknąć wielu nieporozumień i frustracji członków zespołu projektowego.
A o takie nieporozumienia bardzo łatwo w zespole projektowym rozsianym po całym świecie (tutaj moglibyśmy otworzyć oddzielną dyskusję).

To właśnie PM jest odpowiedzialny za sprawny przepływ informacji w projekcie i to on jako osoba komunikująca powinien upewnić się, że jego komunikat:

1. dotarł do odbiorcy,
2. został właściwie przez odbiorcę zrozumiany.

Myślę, że nie można popełnić gorszego błędu niż rozesłać dziesiątki maili do członków zespołu i siedzieć z założonymi rękoma czekając na odpowiedź:)

Poruszyłam tu jedynie parę wątków dotyczących komunikacji. Myślę, że może być niezły bodziec do dalszych dyskusji na tym forum:)

Pozdrawiam,
Ania
Mariusz Kapusta

Mariusz Kapusta Ekspert Zarządzania
Projektami, Trener,
Business Coach, P...

Temat: Komunikacja w zarządzaniu projektami

Brawa za odwagę - moja szkoła ;).

Faktycznie temat jest szeroki, wielowymiarowy i wielowątkowy. Dlatego staram się te wątki zidentyfikować i poukładać, bo wyjaśnienie "komunikacja to klucz" jest co najmniej nie satysfakcjonujące.

Co najmniej dwa aspekty z twojej wypowiedzi mamy:
1. Precyzja przekazu
2. Szczegolność komunikacji (upewnienei się, że nie emitujemy sygnału w pustkę, tylko mamy jakąś reakcję)

To modyfikując trochę pytanie: co powinno się obserwować w projekcie, żeby mieć pewność, że zmierza we właściwym kierunku. I tutaj mniej lub bardziej prowokacyjnie uważam, że standardowe kolorki (zielony/żółty/czerwony) opisujące zakres/czas/koszt się nie sprawdzają w praktyce.



Wyślij zaproszenie do