Krzysztof Jan Osmenda

Krzysztof Jan Osmenda Licencjonowany
Zarządca
Nieruchomości

Temat: uchwała Rady Miejskiej

Jak wiemy RM podejmując uchwały stanowi prawo. Czy wejście w życie uchwały może mieć moc wsteczną?? Czy na podstawie uchwały która albo nie weszła w życie oraz jest błędnie skonstruowana (została później zmieniona) można nałożyć obciążenia wstecznie?

Tzn. w Rudzie Śląskiej podjęto uchwałę która nakłada przymus płacenia za przedszkole.
Po podjęciu i opublikowaniu wchodzi w życie ok 14 września.
28 września ją zmieniono bo została podjęta na podstawie starej ustawy i ją poprawiono by była w oparciu o "aktualną" ustawę.

Banalne pytanie czy przepisy działają wstecz ? Czy na podstawie tak skonstruowanego prawa można skonstruować umowy i obciążyć mieszkańców -kosztami przed wejściem w życie uchwały?

konto usunięte

Temat: uchwała Rady Miejskiej

Sytuacja jest wątpliwa, bez wgłębiania się w judykaturę w takich sprawach i bez komentarzy nasuwa mi się pewna analogia do decyzji administracyjnych, które są wydawane z powołaniem się na błędną podstawę prawną w sensie, że podstawa jest, ale źle przytoczona. Taka decyzja mimo, że wadliwa w sensie podania złej podstawy prawnej nie jest na tyle wadliwa, by nie rozstrzygała o prawach i obowiązkach stron. Wydaje mi się podobnie mogło być w tym przypadku i broniłbym poglądu, że jeżeli podstawą prawną do wydania uchwały była ustawa i modyfikacja polegała tylko na tym, że naprawiono błędnie przytoczone umocowanie normatywne, które jednak obiektywnie istniało, to uchwała była prawidłowa.

Inna sprawa, że są tryby kontroli nad takimi aktami i można próbować coś ugrać np. skargą do sądu administracyjnego. Ale generalnie za mało danych.

Na pewno nie jest natomiast tak, że można się nie stosować do tego aktu. Akt jest prawem obowiązującym.
Maciej Kiełbus

Maciej Kiełbus doktorant, Prawnik w
Dziale Prawa
Administracyjnego,
Dr K...

Temat: uchwała Rady Miejskiej

Nie znając dokładnie treści pierwotnej uchwał, ani późniejszej uchwały zmieniajaćej trudno udzielić precyzyjnej odpowiedzi.

Co do zasady uchwały rady gminy będące aktami prawa miejscowego (mające charakter powszechnie obowiązujący) wchodzą w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia (art. 4 ust. 1 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych normatywnych i niektórych innych aktów prawnych). Wyjątek w tym zakresie przeiwidziano w art. 4 ust. 2 tejże ustawy, który stanowi, że w uzasadnionych przypadkach akty normatywne (w tym akty prawa miejscowergo), z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym.

Zastosowanie tej wyjątkowej możliwości związane jest z oceną czy w konkretnej sytuacji znajdują zastsowanie zwroty nieostre i klauzule generalne, którymi posłużył się ustawodawca. Tym samym rada gminy musiałaby wykazać, iż istnieją przesłanki aby konkretna uchwała weszła w życie z mocą wsteczną.

Co do podstawy prawnej w pierwszej kolejności trzeba ustalić czy w pierwotnej uchwale jedynie błędnie podano nieobowiązującą podstawę prawną czy też jej postanowienia merytoryczne oparto nie starym stanie prawnym. W zależności od odpowiedzi na to pytanie różne będą konsekwencje prawne.

W opisanej przez Pana sytuacji warto rozważyć wniesienie skargi do sądu administracyjnego na postawie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (najpierw należy wezwać radę gminy do usunięcia naruszenia prawa, a następnie jeśli to nie pomoże wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego). Niewykluczone, iż istnieją podstawy do stwierdzenia nieważności kwestionowanej uchwały (ocena tego wymaga jednak szczegółowej analizy konkretnej uchwały).
Katarzyna Marczewska

Katarzyna Marczewska www.ruszajwdroge.pl

Temat: uchwała Rady Miejskiej

Maćku, muszę przyznać, że z przyjemnością czytam Twoje artykuły i wypowiedzi :) Pełen profesjonalizm :)

Pozdrawiam,
Tomasz W.

Tomasz W. handlowiec,
specjalista ds
bezpieczeństwa; od
wyzwania do...

Temat: uchwała Rady Miejskiej

1. w temacie przedszkolaki tj.
ad uchwała Rady Miasta w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola, dla których organem prowadzącym jest miasto Katowice
Nr.: LXII/1272/10
Data: 2010-07-26
a tam:
"(...)Ustalić odpłatność, rodziców (prawnych opiekunów) za 1 godzinę świadczeń wykraczających poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, obejmującą koszty dodatkowych świadczeń dydaktycznych, prowadzonych przez przedszkole, w wysokości 2,68zł.
2. Szczegółowy rodzaj odpłatnych świadczeń realizowanych przez przedszkole poza podstawę programową wychowania przedszkolnego zawiera załącznik do niniejszej uchwały. Świadczenia, o których mowa w ust. 1, z których będzie korzystało dziecko, określi umowa cywilnoprawna zawarta pomiędzy przedszkolem a rodzicem (prawnym opiekunem) dziecka.(...)"
http://bip.um.katowice.pl/index.php?s=16&r=1221646537&...

Załącznik
do uchwały nr LXII/1272/10 Rady Miasta Katowice
z dnia 26 lipca 2010r.
Wykaz odpłatnych świadczeń organizowanych przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest miasto Katowice.

1. Nauka języków obcych.
2. Zajęcia z rytmiki.
3. Gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna.
4. Zajęcia dodatkowe, dla dzieci nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, prowadzone przez logopedę.
5. Zajęcia dodatkowe, dla dzieci nieposiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, prowadzone przez psychologa.
6. Katecheza.
7. Zajęcia informatyczne.
8. Nauka gry w szachy.
9. Zajęcia sportowe, organizowane z uwzględnieniem zainteresowań wychowanków np. zajęcia karate, zajęcia na basenie.
10. Zajęcia z tańca towarzyskiego.
11. Nauka czytania i pisania, z uwzględnieniem współczesnych metod np. metody I. Majchrzak i J. Cieszyńskiej.
12. Zajęcia kółek zainteresowań, prowadzone w przedszkolu i poza przedszkolem, uwzględniające szczególne uzdolnienia i zainteresowania wychowanków, podczas których realizowane są programy autorskie, wykraczające poza podstawę programową, np. zespół wokalno – taneczny, zajęcia plastyczne ( w tym z wykorzystaniem ceramiki i szkła), teatralne, dziennikarskie, kółko krajoznawczo – historyczne i krajoznawczo – turystyczne, kółko ekologiczne, klub miłośników książki.
13. Realizacja innowacji pedagogicznych, których treści wykraczają poza podstawę programową.
14. Dogoterapia i hippoterapia.
15. Programy stymulujące rozwój dziecka poprzez wykorzystanie różnorodnych metod i form, między innymi elementów metody kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona, realizowane z dziećmi poza obowiązującą podstawą programową.
16. Realizacja Miejskiego Programu Profilaktycznego z zakresu bezpieczeństwa dzieci i młodzieży - moduł pod nazwą „Z Bajką Bezpieczniej”.
17. Zajęcia prowadzone z dziećmi, wykraczające poza podstawę programową, w związku ze zdobywaniem przez przedszkole certyfikatów, w tym certyfikatu jakości „Partnerskie Przedszkole, certyfikat im. I. Dzierzgowskiej”, certyfikatów ekologicznych itp.


2. tak na marginesie od 16.X.2010 wchodzi w zycie przepis ustawy o systemie oswiaty (art 13a, ust 1)
"Przedszkola są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność
fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i
zabawach."

kuriozalne są umowy - deklarujesz ilość godzin, jeśli dziecka nie będzie i tak masz zapłacić
faktycznie nic od czasu "opłaty stałej" się nie zmieniło



Wyślij zaproszenie do