Witold S.

Witold S. Solidny człowiek

Temat: Prawo pracy

Prowadząc szkolenia (miedzy innymi) z zakresu przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, spotykam się czasem z pytaniami dotyczącymi Art. 94. §1
Co ustawodawca "miał na myśli" pisząc, że "Pracodawca jest obowiązany przeciwdziałać mobbingowi"? Jak powinna wyglądać wewnętrzna polityka antymobbingowa? Czy dokumentacja przeprowadzonego szkolenia "uświadamiającego" wystarczy? Na jak długo?

Czy istnieją odrębne przepisy, które nadają treść takiemu zdaniu, czy raczej pozostawia się interpretację pracodawcy i organizacjom pracowniczym?

Trudno znaleźć w internecie. Nawet na stronie dedykowanej Kodeksowi Pracy.
http://www.kodekspracy.pl/index.php?x=0&y=0&szukaj=mob...

Będę wdzięczny za wskazanie stosownych źródeł, jeśli istnieją.

konto usunięte

Temat: Prawo pracy

Interpretować można to różnie, pisząc w ustawie o tym że Pracodawca jest zobowiązany przeciwdziałać mobbingowi - znaczy tyle iż Pracodawca jest zobowiązany jej nie stosować według przesłankom płynącym w ustawie o której mowa.

Art 94. od 1 do 5

Pracodawca ma zadanie unikać tych że rzeczy przewidzianych i zinterpretowanych w ustawie w sposób wskazany.

Mówiąc prościej, unikać takich przesłanek jakie są opisane, czyli uważać na to jak się zachowuje, trzymać się zasad i warunków pracy jakie pracodawca zapewnia pracownikowi.

W regulaminie pracy, prawach pracownika, podkreślić co to jest mobbing, czyli edukować swojego pracownika w sposób prosty i zrozumiały dla obu stron. Tzn iż zawierana umowa między pracownikiem i pracodawcą musi być świadoma, a pracodawca uzmysłowić pracownikowi co to mobbing i jak się go ustrzec, podpis świadczy o zapoznaniu się z tym.

Zadam to pytanie jeszcze osobie która jest specjalistą w tej kwestii dam odpowiedź, oraz wszelkie przesłanki na ten temat :)

Przepraszam ale jestem już tak zmęczony i nie mam dostępu do materiałów, (Tablet) ograniczone możliwości.

Jeśli pisze coś źle proszę mnie poprawić!
Jan Kowalski

Jan Kowalski Sales, XBank

Temat: Prawo pracy

Witam, mam problem z byłym pracodawcą, szukam pomocy/rozwiązania sytuacji, mianowicie:

Pracowałem w jednym z Banków na umowa o pracę, w Regulaminie Wynagradzania mam zapis typu:
wynagrodzenie składa się z wynagrodzenia zasadniczego a także drugiego składnika - premii uzależnionej od wyników sprzedaży.
Z wynagrodzeniem zasadniczym nigdy nie było problemy, pojawił się natomiast problem z wypłatą premii za 2 miesiące, w których powinna być wypłacona...

Standardowy proces wyglądał następująco: na początku miesiąca każdy pracownik otrzymywał system motywacyjny (prowizyjny), plany sprzedażowe i premia była rozlicza wg wykonania planu w danym miesiącu. Ważną kwestią był warunek wejścia do systemu prowizyjnego, który trzeba było zrealizować w moim przypadku na poziomie 60%. i tu się zaczyna zabawa....

Przez 2 miesiące pod rząd nie otrzymałem wypracowanej premii pomimo spełnienia warunku wejścia do systemu na poziomie 80% i 120%. Zgłosiłem to zwierzchnikom, którzy mailowo przyznali mi rację i obiecali walczyć w centrali o wypłatę należnej premii. Po kilku rundach rozmów w centrali uznali że nie dostanę tej premii "bo nie" i oni nic nie są w stanie z tym zrobić - argument nie bo się nie da!
Oczywiście po tej akcji całkowita zmiana postawy u w/w zwierzchników, ignorowali moje maile z prośbą o wyjaśnienie, na oficjalne reklamacje wg standardowego procesu w firmie nie otrzymałem odpowiedzi, a argumentem podczas rozmów było to że nie spełniłem warunku wejścia do systemu motywacyjnego, pomimo tego że otrzymałem plik excell z rozliczeniem premii w którym jest czarno na białym, że dany warunek spełniłem.

Niedawno rozstałem się z tym pracodawcą i chcę wyegzekwować należne wynagrodzenie, wysyłałem do banku pisma z prośbą o wyjaśnienie zaistniałej sytuacji i przed sądowne wezwanie do zapłaty...
Niestety postawa banku się nie zmieniła i w dalszym ciągu twierdzą że czarne jest białe... Otrzymałem pismo że moje roszczenia są bez zasadne...

Pytanie brzmi, czy mogę zrobić jeszcze coś aby załatwić sprawę polubownie czy zostało mi już tylko skierowanie sprawy na drogę sądową?? proszę o radę

Ps: piszę anonimowo ze względu na charakter sprawy, chcę aby moje dane jak i byłego pracodawcy na forum pozostały niejawne...
z góry dziękuję za odpowiedź.... pozdrawiam

konto usunięte

Temat: Prawo pracy

Witam,
1) Podstawowe pytanie: czy warunki i zasady otrzymania/nie otrzymania premii były jasno określone w przepisach wewnętrznych firmy? (regulaminie pracy/wynagradzania lub dokładnie w umowie o pracę?) Czy jest tam jedynie wspomniane przez Pana zdanie "a także drugiego składnika - premii uzależnionej od wyników sprzedaży...."? - rozumiem, że zależność od wyników zmieniała się co miesiąć w zależności od sytuacji na rynku?
2) Czy nie było tam zapisu, że premia ma charakter uznaniowy?

Jeśli w regulaminie były określone jasne warunki co do otrzymywania przez pracowników premii i Pan je spełnił wtedy premia jest o charakterze roszczeniowym i posiadając na to dowody - najlepiej jakieś maile, zestawienia itp., może Pan dociekać jej wypłaty w sądzie.

Jeśli jest gdziekolwiek zapis, że premia ta ma charakter uznaniowy bądź nagrody za jakieś szczególne wyniki w sprzedaży, to jak sama nazwa wskazuje wypłacenie takiego świadczenia jest zależne od "uznania" czyli dobrej woli pracodawcy.

Pozdrawiam i życzę powodzenia
PK
Monika Frontczak

Monika Frontczak radca prawny,
Kancelaria Radcy
Prawnego Monika
Frontczak,...

Temat: Prawo pracy

Co do mobbingu, to praktyczne działania pracodawcy w celu realizacji omawianego obowiązku mogą polegać np. na: uświadomieniu załodze co to jest mobbing i jakie niesie za sobą zagrożenia (np. poprzez rozpowszechnienie pisemnej informacji), wyznaczeniu konkretnych godzin, w których każdy pracownik może - z pominięciem drogi służbowej - osobiście przedstawić pracodawcy swoją sprawę (np. określić w regulaminie termin zgłaszania skarg i wniosków), zobowiązaniu wszystkich pracowników do zgłaszania wszelkich zaobserwowanych przypadków, które mogą świadczyć o występowaniu mobbingu (np. w regulaminie), określeniu możliwych kar i innych negatywnych reakcji wobec sprawców przemocy psychicznej. Tak więc podstawowym narzędziem pracodawcy służącym do zapobiegania i zwalczania zjawiska mobbingu jest regulamin pracy. Już samo umieszczenie w regulaminie odpowiednich postanowień dowodzi, że pracodawca traktuje problem mobbingu z należytą uwagą i stosuje niezbędną profilaktykę antymobbingową. Ważne jest zwłaszcza, aby regulamin pracy w rozdziałach dotyczących obowiązków pracodawcy i pracowników nie tylko zakazywał stosowania mobbingu, ale także precyzyjnie wskazywał, jakie działania o charakterze mobbingu są zakazane, a także wprowadzał przepisy antymobbingowe do rozdziału o karach porządkowych.
Powyższe informacje pochodzą z Komentarza do Kodeksu pracy pod red. W. Muszalskiego. Oprócz enigmatycznego przepisu nie ma innych aktów prawnych precyzujących obowiązki pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi.

Następna dyskusja:

Prawo autorskie




Wyślij zaproszenie do