Temat: Jak oceniać pracowników produkcji?
Cześć Kasiu,
Widzę, że nikt nie biegnie do Ciebie z pomocą, więc ja podzielę się moim skromnym zdaniem:)
Otóż, system oceny pracowników produkcyjnych z reguły (przynajmniej z mojego doświadczenia) opiera się o „twarde” kryteria – współczynniki. Najczęściej współczynniki te zależne są od specyfiki produkcji i biznesu, w jakim działa firma. Ważnym jest, aby wskaźniki te były w 100% mierzalne tzn. musisz upewnić się, czy masz wszystkie informacje niezbędne do ich wyliczenia.
Poniżej przykłady wskaźników, które stosowane są podejrzewam w większości firm produkcyjnych:
- Produktywność pracowników, jako ilość wyprodukowanych wyrobów / ilość przepracowanych przez pracowników godzin (bezpośrednich oraz pośrednich).
- Wykonanie planu produkcyjnego – ilość wyprodukowanych wyrobów gotowych (na zmianie, cały dzień) / ilości planowane do wykonania
- Absencja – chyba najpopularniejszy wskaźnik w obecnych czasach, kiedy pracownic nie zawsze zatrudniają się, aby pracować
Są to tylko przykłady, ponieważ tak naprawdę rodzaj i ilość liczonych wskaźników powinny być ściśle związany z biznesem, jak również odpowiadać na jego potrzeby i tak np.
- % uszkodzonych produktów lub uszkodzonych produktów wysłanych do klienta – w miejscu, w którym pracowałem jakość wykonanych produktów (wyrobów gotowych) była bardzo istotna, więc nie mogliśmy pozwolić, aby nasi pracownicy przez nieuwagę niszczyli produkty. Nie chodziło głównie o to, że nie mają w ogóle prawa popełniać błędów, a o to, aby zwracali baczniejszą uwagę na to, żeby produkty uszkodzone nie były wysyłane do klienta, ponieważ ich zwrot generował bardzo wysokie koszty.
Nie wiem ilu pracowników zatrudnionych jest u Ciebie w firmie, ale przy ilości około 600 nie wydaje mi się, aby mierzenie tzw. KPI (key performance indicators) mogło odbywać się indywidualnie dla każdego pracownika, więc w takim przypadku ustala się KPI dla całej fabryki. Nie jest to oczywiście niemożliwe, ponieważ mierzyliśmy także indywidualne wskaźniki, ale dla około 30 pracowników.
Kolejne kwestie, które warto rozważyć, to ilość wskaźników, ich podział na różnych grup pracowniczych i sposób oraz częstotliwość mierzenia, ale to można ustalić znając bardzo dobrze specyfikę przedsiębiorstwa.
Jeżeli będziesz miała jeszcze jakieś pytania lub będziesz chciała zgłębić temat, pozostaję do Twojej dyspozycji.
Pozdrawiam,
Dawid